Alwéér een misser in stikstofberekening Lelystad Airport: ‘Het gaat maar door’

Door Herre Stegenga
Opnieuw is een fout ontdekt in de stifstofberekeningen voor Lelystad Airport. In 2014 ging het mis, blijkt uit een Kamerbrief van minister Cora van Nieuwenhuizen. De ‘verkeerde omrekening’ heeft volgens haar geen gevolgen. Ingenieur Leon Adegeest, die eerder fouten ontdekte, bestrijdt dat: ,,Het besluit om Lelystad Airport uit te breiden is genomen op basis van verkeerde informatie.’’
In de oorspronkelijk berekening viel de uitstoot van het wegverkeer rond Lelystad Airport veel te laag uit, blijkt uit de Kamerbrief. In werkelijkheid is het geen 0,05 mol (de eenheid voor een hoeveelheid stof) per hectare per jaar, maar 0,2 mol. Dat komt niet alleen door een ‘verkeerde omrekening’, ook is gerekend in stikstofdioxide (N02) in plaats van stifstofoxide (N0x). Kortom, het verkeer rond het vliegveld stoot meer stikstof uit dan eerder aangenomen.
Peiling: Bijna 70 procent is tegen uitbreiding van Lelystad Airport
De fout is ‘niet relevant’, schrijft de minister verder. De rekenmethode is inmiddels vernieuwd. Voor de huidige berekeningen van de stikstofuitstoot op en rond Lelystad Airport worden ‘de meest actuele modellen’ gebruikt, op advies van het RIVM en de Commissie-MER. Ook publiceert Van Nieuwenhuizen een memo over de zaak, ‘hoewel dat niet gebruikelijk is’. Het gaat om een eerdere toetsing van de verkeerde berekeningen. Eerder zei ze dat daar geen schriftelijke documentatie van was.
Er is geen intentie geweest om het goed te doen
Leon Adegeest, SATL
,,Wéér wat nieuws, het gaat maar door’’, verzucht ingenieur Leon Adegeest uit Dalfsen, voorzitter van de SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen). Hij ontdekte begin dit jaar dat er is ‘gesjoemeld’ met de stikstofcijfers. ,,Nu blijkt dat de stikstofberekening voor het wegverkeer sowieso fout is. Er is zo weinig emissie meegenomen dat het zo’n beetje op nul uitkomt.’’ Geen toeval, meent hij. ,,Als je de hoeveelheid fouten ziet, de orde van grootte, hoe het steeds een kant op valt... Er is geen intentie geweest om het goed te doen.’’
Hij vindt de kwestie wèl relevant. ,,De minister doet er luchtig over, maar de Tweede Kamer heeft een besluit genomen (over de uitbreiding van Lelystad Airport tot vakantievliegveld, red.) op basis van deze verkeerde informatie.’’
Had er geen natuurvergunningmoeten liggen toen de Tweede Kamer een besluit nam over Lelystad Airport?’’
Suzanne Kröger, GroenLinks
GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger neigt sterk naar dezelfde conclusie. ,,Had er geen natuurvergunning moeten liggen toen de Tweede Kamer in 2015 een besluit nam over Lelystad Airport?’’ vraagt ze zich af. Nadat Adegeest missers had aangetoond, bleek die vergunning alsnog nodig. Hiervoor moet het vliegveld aan strenge milieu-eisen voldoen. Een ding is zeker, zegt Kröger: ,,De Kamer heeft niet een besluit genomen op basis van àlle informatie. ,,Dat kan natuurlijk niet.’’
Sleuren
,,Het feit dat het vliegveld al is aangelegd, speelt mee in de besluitvorming’’, vervolgt ze. ,,Maar wij wachten nog steeds op alle berekeningen, het hele pakket ligt nog steeds niet op tafel. We moeten echt sleuren. Bovendien willen we weten hoe het kan dat die fouten zijn gemaakt. Dat is een zoektocht.’’ De Kamer debatteert op 16 december over de stikstofproblemen in de luchtvaart. Kröger zal kritische vragen stellen over de berekeningen voor Lelystad Airport. ,,Mogelijk al eerder.’’
De SATL publiceert een boek over de moeizame ontwikkeling van Lelystad Airport. ‘Schiphol Regeert’ is een naar eigen zeggen ‘deerniswekkend relaas’. Schiphol, eigenaar van het vliegveld, en ‘vele ambtenaren’ zouden al 13 jaar weten dat een overloopluchthaven in Lelystad ‘juridisch onhaalbaar is’. ‘Consequent houden zij hun kaken echter stijf op elkaar’. SATL heeft hiervoor naar eigen zeggen voor bijna 30 jaar aan stukken doorgespit.
Bekijk bericht op "destentor.nl - 04-12-2020"
Geplaatst door baard uit heiloo
Het lijkt wel of iedereen hier de overlast al heeft geaccepteerd , metend aan het aantal reacties op de artikelen .Zolang het aanvliegen op 625 meter , de ultra fijnstof , de herrie etc maar in Noord en Zuid Holland blijft vind iedereen het wel prima blijkbaar .
Triest dat er in onze Regio zo weinig mensen die bereid zijn actie te voeren tegen dit wanbeleid . Ze kunnen hier nu ongestraft de vliegbewegingen opvoeren naar 600000 ! .
Onbegrijpelijk !!!