Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Als je te veel klaagt, word je als beroepsklager gezien

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 522 
|
 Het Parool - Igezinden brief 
HvS_2019-06-12_Castricum.jpg

Onlangs las ik in een artikel over de geluidsoverlast van Schiphol een ‘relativerende’ opmerking van vertegenwoordigers van Schiphol dat een zeer groot deel van de klachten afkomstig was van slechts één of enkele klagers en dat het totaal aantal klachten dus wel meeviel. Een klassiek voorbeeld van wat in de psychologie een double bind wordt genoemd. Als je bij elke keer dat je overlast ondervindt een klacht indient, word je beschouwd als beroepsklager en word je om die reden niet serieus genomen. Als je alleen maar af en toe een klacht indient, word je beschouwd als iemand die kennelijk niet zo heel veel last ondervindt. Ja, zo lust ik er nog wel een paar!

Op maandag 6 juni was het weer eens raak. De hele godganse dag vliegtuigherrie in de binnenstad. Toen ik uiteindelijk besloot om maar weer eens (na dit zeker enkele jaren níet te hebben gedaan) officieel bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) een klacht in te dienen, bleek dat dit tegenwoordig niet meer zomaar kan. Je moet je nu eerst een account aanmaken, met sterk wachtwoord en al. Om heel heel af en toe te kunnen klagen zeker! Want als je het te vaak doet word je als een ‘beroepsklager’ beschouwd. Wie neemt wie hier nu eigenlijk in de maling?

Robert Rehm, Amsterdam

Bekijk bericht op "Het Parool - Igezinden brief"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Bas houd dossiers bij van alle klagers. Categoriseert klagers en maakt ook aantekeningen over bijzonderheden bij klachten. Wat bas doet is alle mensen die grote overlast van schiphol hebben in kaart brengen.
Bas is eigenlijk een verkapte inlichtingen dienst die verstopt zit achter het front van een klachten organisatie onder het motto van "ken uw vijand". (al hebben de meeste medewerkers hier geen weet van).

Dat is het goed recht van bas om dit te doen maar het was voor mij in elk geval reden om geen contact meer te hebben met bas en geen enkele klacht meer in te dienen. Eens te meer daar het indienen van een klacht verder geen enkel effect heeft op de overlast.

Je kan volgens mij nog steeds telefonisch een klacht indienen zonder account (dit kon in elk geval tot een aantal jaren terug). Dat een account met sterk wachtwoord noodzakelijk is voor een digitale klacht vind ik op zich niet heel vreemd en ergens ook wel te begrijpen.

Anderen zien dit anders en vinden het indienen van een klacht wel nuttig. Daar is verder helemaal niks mis mee maar zelf zie ik geen meerwaarde in het indienen van een klacht.

Buiten dit negatieve aspect is de informatie die bas op de website geeft wel erg nuttig en ook uitgebreid. Deze functionaliteit heeft zeker een meerwaarde voor de omwonenden en daar ben ik ook blij mee. Alleen het klachten deel daar kan je naar mijn mening beter weg van blijven.

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Een paar klachten per jaar indienen is de beste strategie. Kost niet veel tijd en daarmee ben je een klager. Bij de interpretatie van de statistieken wordt alleen naar het aantal klagers gekeken en niet naar het aantal klachten. En om de een of andere onbegrijpelijke reden wordt BAS door de politiek serieus genomen. Dus oproep aan de omwonenden van Schiphol: klaag een paar keer per jaar bij BAS

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

1 melding p/d, zijn er toch 365 en je blijft onder de magische 500 meldingen grens. Maak niet alleen een melding van die 747 cargo’s maar pak vooral de kleinere toestellen. Het 747 verhaaltje ‘kennen’ ze wel en werkt tegen ons. Ik ben trouwens geen ‘klager’ maar een melder van overlast en milieu vervuiling.