Als je de pech hebt dat je onder zo’n aanvliegroute woont, dan woon je in een herriegoot
Regio dreigt afvoerputje van Schiphol te worden
Het aantal vluchten neemt af, maar de vrees is dat de Leidse regio er weinig van gaat merken.
Als je de pech hebt dat je onder zo’n aanvliegroute woont, dan woon je in een herriegoot
Als de gemeenten in de Duin- en Bollenstreek en de regio Leiden niet goed opletten, dan kan deze regio wel eens het afvoerputje van Schiphol worden. De nieuwe verdeling van vluchten van en naar de luchthaven is niet erg gunstig voor het noordelijke deel van Zuid-Holland, zo is de vrees van Jan Edens, voorzitter van Omgeving Zonder Vlieghinder (OZV).
Edens schetste het ’niet zo vrolijke verhaal’ tijdens een bijeenkomst in het bestuurscentrum van Teylingen. Daar werden lokale politici door OZV, de Omgevingsdienst West-Holland, Sensornet (geluidsmetingen) en de GGD Hollands Midden bijgepraat over de gevolgen van vlieghinder.
Hinder waar het noorden in Zuid-Holland ook in coronatijd volop mee te maken had. Edens toonde met een grafiek van de Inspectie Leefomgeving en Transport aan dat vooral andere regio’s profiteerden van de forse daling van het aantal vluchten tijdens de pandemie. Het aantal vluchten op de Kaagbaan, waar vooral de Bollenstreek en Leidse regio last van hebben, daalde naar verhouding veel minder.
Gezondheidsklachten
Met gezondheidsklachten tot gevolg, bleek uit de door de GGD Hollands Midden gepresenteerde onderzoekscijfers. Uit een enquête onder volwassenen bleek dat van de 860 ondervraagden in Teylingen 17 procent ernstige geluidsoverlast door vliegverkeer ervaart. Voor Hollands Midden is dat 8 procent. In Lisse (12 procent), Oegstgeest (19), Kaag en Braassem (17), Nieuwkoop (22) en Bodegraven-Reeuwijk (14) ligt het percentage ook hoger dan het gemiddelde in Hollands Midden. Het gevolg is dat in Teylingen 34 procent van de ondervraagden matige tot ernstige slaaphinder ervaart als gevolg van het vliegverkeer. In Hollands Midden is dat 16 procent.
Om de overlast van het vliegverkeer evenredig over de gemeenten rond Schiphol te verdelen, hebben vier provincies en 56 gemeenten, verenigd in de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), afspraken met minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat gemaakt. Binnen het zogeheten NOVEX-gebied dat nu is afgesproken worden maatregelen getroffen voor verbetering van het leefmilieu.
WHO
De buitenste grens van dat gebied kent een geluidsbelasting van 48 door de mens waargenomen decibel. Grote delen van Teylingen, maar ook gemeenten in de regio Leiden vallen buiten dat gebied. „Als je daarbuiten woont, heb je dus geen last van Schiphol”, schamperde Edens over de beredenering. Hij wees erop dat de Wereldgezondheidsorganisatie WHO uitgaat van een cijfer van 45 dB(A). De hoge geluidsbelasting door Schiphol kan ook gevolgen hebben voor nog te bouwen nieuwbouwwijken, waarschuwde de voorman van OZV. Ook de GGD pleit ervoor de geluidbelasting terug te brengen naar de door de WHO gehanteerde norm.
Bij OZV zijn zo’n zeshonderd mensen aangesloten. De meesten zijn afkomstig uit Teylingen, Katwijk, Leiden en Oegstgeest, maar Edens zegt steeds vaker signalen te krijgen uit Leiderdorp, Voorschoten en Noordwijk dat ook daar de klachten toenemen. Vooral de intensiteit van het vliegverkeer is de boosdoener.
De rijksoverheid neemt maatregelen om de omgeving van Schiphol beter te beschermen. Minister Harbers heeft aangegeven dat het aantal vluchten van 500 duizend moet worden teruggebracht naar 450 duizend op jaarbasis. Ook moeten piloten Schiphol anders gaan benaderen. Nu wordt er veel motorvermogen gebruikt om op zo’n zeshonderd meter hoogte horizontaal naar de luchthaven te vliegen.
Herriegoot
OZV pleit er al langer voor dat vliegtuigen Schiphol van grotere hoogte benaderen en dan steiler afdalen met minder geluidsoverlast tot gevolg. Die laatste methode heeft nu ook de voorkeur van Harbers. Edens: „Maar als je dan twee pagina’s verder leest in het rapport, wordt die methode gekoppeld aan vaste aanvliegroutes, dan vliegen ze in een straatje naar Schiphol. Als je de pech hebt dat je onder zo’n aanvliegroute woont, dan woon je in een herriegoot.”
Het noordelijke deel van Zuid-Holland kan daar wel eens de gevolgen van ondervinden. Want hoewel het totaal aantal vluchten af zal nemen, is er nog geen streep gegaan door de aanleg van een Tweede Kaagbaan. Edens ziet een krachtige lobby in en rond Amsterdam – de stad is een van de aandeelhouders van Schiphol – om de overlast daar te verminderen. Daarvoor zouden de Kaagbaan en Polderbaan intensiever gebruikt moeten worden. En dan komt automatisch de tweede baan in beeld.
Edens was daarom blij met oproep van de Teylingse politiek, vorige week, om bij de Tweede Kamer te ageren tegen de aanleg van die nieuwe baan. „Maar sla de handen ineen”, adviseerde hij samenwerking met omliggende gemeenten, om ook uit deze regio een krac Bekijk bericht op "Leids Dagblad"
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Er kan niet genoeg worden gewaarschuwd voor de wijze waarop in de nieuwe NOVEX Regio Schiphol de bewoners rond de Kaag- en Polderbaan de klos dreigen te worden van snode plannen die aan het "Project luchtruimherziening" zijn verbonden.
Het in het geniep op de banen aangebrachte "Next-Gen" hoogfrequent vliegsysteem in combinatie met straks hyper preferente Kaag- en Polderbaan betekent een rampzalige ontwikkeling.
Via een nog ingewikkelder "bestuurlijke regie" en "Maatschappelijke Raad Schiphol" dreigen ook de Raden in alle betrokken gemeenten wederom misleid te worden.
Het meest triest is nog wel dat vele journalisten door KLM naar Bonaire zijn gevlogen, daar vorstelijk zijn ontvangen en bij terugkomst veelal aan genoemde misleiding meewerken!