Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Allemaal minder vliegen? Nee, slechts een heel klein deel moet ermee stoppen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 446 
|
 welingelichtekringen.nl 
passagiers.jpg
Overvol vliegtuig

Door Jeannette Kras

De bevolking als geheel krijgt steeds om de oren als ze een vliegtuig in durven stappen, want: CO2-uitstoot. Alsof iedereen de hele tijd maar de wereld over vliegt. Dat is niet zo.

Wereldwijd is de luchtvaart goed voor 3 procent van de totale CO2-uitstoot. In Nederland komt 6 procent van de CO2-uitstoot voor rekening van de luchtvaart. Ongeveer een derde van alle passagiersvluchten bestaat uit zakelijke reizen, de veelvliegers dus.

Uit een nieuw rapport van milieuorganisatie Possible blijkt dat overal op de wereld slechts een klein deel van de bevolking verantwoordelijk is voor het grootste deel van het vliegverkeer. In de VS is 12 procent van de mensen goed voor 66 procent van de vluchten. 2 procent van de Fransen nam de helft van alle vliegtuigen. In China stapte 5 procent van de mensen op 40 procent van de vertrekkende vluchten en in India is 1 procent van de bevolking verantwoordelijk voor 45 procent van alle vliegverkeer. In Nederland maakt 8 procent van de mensen 40 procent van alle vliegreizen, 42 procent maakte in een jaar tijd geen enkele vliegreis.

In totaal was in 2018 1 procent van de wereldbevolking goed voor de helft van alle CO2-uitstoot door de luchtvaart. Bijna 90 procent van de wereldbevolking vloog helemaal niet in dat jaar. Alethea Warrington, campagnemanager bij Possible: “Dit rapport laat zien dat hoewel de armste landen al lijden onder de gevolgen van klimaatverandering, de voordelen van een leefstijl met veel CO2-uitstoot alleen genoten worden door een kleine elite.”

Bron(nen): The Guardian

Bekijk bericht op "welingelichtekringen.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Wereldwijd slechts 3% CO2 uitstoot door de luchtvaart? Kan iemand mij vertellen hoe dit berekend is? Of is dit net zoals de stikstof uitstoot ook maar tot 900 mtr berekend? Is boven deze hoogte de uitstoot spontaan verdwenen of ben ik gekke Henkie?

Mvgr Michel

Geplaatst door Anton uit Castricum

Je bent zeker geen gekke Henkie. Ik ben geen deskundige maar weet wel dat de vlucht zelf niet meegeteld wordt, alleen starten en landen. Dus de echte co2 uitstoot zal een veelvoud van die 3 prrocent zijn, zeker gezien het effect op grote hoogte (extra slecht ......).
Als je dan een vlucht naar Amerika neemt, wordt er nauwelijks iets van de echte uitstoot meegeteld ..... "Schiphollen van de bovenste plank". Ook hier worden we belazerd door de luchtvaartsector, hun vriendjes bij de ministeries en de liegende premier ......

Geplaatst door Gijs uit Haarlem

Vandaag opmerkelijk veel vliegverkeer boven de leidsebuurt waargenomen. Wat is er aan de hand?

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

2 jaar geleden was het dat Hoekstra aankondigde dat nederland vor 750 miljoen euro tegen de 60 miljoen aandelen AFKLM gekocht had om een 14% belang te krijgen. De tv uitzendingen werden onderbroken om dit middels een speciale ingelaste uitzending van het journaal aan te kondigen.

Nu 2 jaar later zijn de aandelen 300 miljoen waard en ook het 14% belang is er niet meer.
De franse staat gaat voor 1 miljard aan aandelen kopen (hetgeen bij nieuwe aandelen als zijnde eigen vermogen direct cash binnenkomt,het geld van de aankoop van het belang van nederland destijds kwam 100% terecht bij de verkopende aandeelhouders) en nederland wil vooralsnog niet meedoen.

Heel veel ophef hierover wordt er in de media niet gemaakt buiten een korte feitelijke berichtgeving. Geen commentaren dit keer op de grote verwatering van het nederlandse belang terwijl het hebben van een significant belang en daarmee invloed op het bedrijf destijds als belangrijkste argument werden gegeven om het belang te nemen.
Tegen de huidige koers gerekend zou het nieuwe franse belang op ongeveer 40% komen en het nederlandse belang op ongeveer 10% waarmee de verhouding binnen de holding wel erg scheef wordt. Hoe kijkt men nu aan tegen de aankoop van het belang destijds,wat maakt de situatie nu zo fundamenteel anders dat men het nu niet nodig vind om aandelen bij te kopen.
Of is er ergens al getekend dat nederland op een later tijdstip ook voor 1 miljard aandelen gaat kopen.
Het nieuws roept heel erg veel vraagtekens op maar vooralsnog lijkt geen enkele luchtvaartjournalist of deskundige zich geroepen te voelen om wat dieper op de nieuwe situatie en de mogelijke gevolgen en conclusies in te gaan.