Alle neuzen wijzen richting een vrachtpool voor Schiphol
Door John Versleijen
Luchtvaartcongres
De kansen voor een aparte pool voor vrachtvluchten op Schiphol in 2020 zijn aanmerkelijk gestegen nu ook de politieke partijen in de Tweede Kamer het plan lijken te omarmen. Dat bleek donderdag tijdens het jaarlijkse Luchtvrachtcongres van Nieuwsblad Transport in Hoofddorp.
De luchtvaartspecialisten Cem Laçin (SP) en Remco Dijkstra (VVD) in de Tweede Kamer schaarden zich tijdens het debat met de luchtvrachtsector voor de volle 100% achter de plannen van Schiphol om volgend jaar al een apart quotum voor vrachtvluchten in te stellen.
‘Dat is hard nodig om het verdere verlies aan vrachtvluchten te stoppen en voor de lange termijn zekerheid te bieden aan de sector. Wij verdienen met de luchtvracht in Nederland veel geld en dat mogen wij niet verloren laten gaan’, aldus VVD’er Remco Dijkstra. Hij wijst er in die context ook op dat de geplande taks voor vrachtvliegtuigen voor 2021 een slecht plan is, gedreven door ‘de spreadsheets van de boekhouders van het ministerie van Financiën’.
Daling van 20%
De laatste twee jaar is het aantal vrachtvluchten op Schiphol met meer dan 20% gedaald en uitgekomen onder het niveau van 3% van alle vliegbewegingen op de luchthaven. Volgens Laçin zijn nu ‘snel en structureel maatregelen’ nodig om het tij te keren.
‘Wij zijn het als Kamerleden niet vaak eens, maar op het gebied van de vrachtpool staan wij op één lijn, net als voor bereikbaarheid en banen op Schiphol. De vrachtpool biedt dat. Daarvoor moeten wij dan ook aandacht vragen in de Kamer. Laten we het samen gaan regelen binnen het huidige aantal van 500.000 vluchten op Schiphol.’ Laçin wijst er daarbij op dat er voor zo’n plan ook een meerderheid is te vinden in de Tweede Kamer.
Stijging aantal vluchten
Volgens Maaike van der Windt, directeur Aviation Marketing en Cargo bij Schiphol, is de inzet van de luchthaven bij de vrachtpool voor het winterseizoen van 2020 allereerst het behoud van het huidige niveau van vrachtvluchten op Schiphol ‘zodat het aantal vrachtvluchten volgend najaar niet verder daalt’. Op termijn moet dit plan resulteren in een gefaseerde stijging van het aantal vrachtvluchten naar 3,5 tot 4%% van alle vliegbewegingen op de luchthaven.
Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee
Tja er zal wel weer subsidie komen.............Niette geloven dat de SP hier in mee gaat.
Die Dijkstra is geïndoctrineerd door de vliegmaffia dat is al een tijdje duidelijk.