Alders: Lelystad snel nodig als overloop Schiphol

Door Frans van den Berg
DEN HAAG - Vliegveld Lelystad als overloop voor Schiphol is sneller nodig dan iedereen denkt. Schiphol groeit dit jaar met 2,8 procent naar ruim 450.000 starts en landingen. ,,De luchthaven denkt volgend jaar op 470.000 uit te komen. Dat is een groei die boven ons meest optimistische scenario zit. In dat tempo zitten we zo tegen de grens van 600.000 vluchten aan. Met zo*n groei hebben we Lelystad al eerder dan voorjaar 2018 nodig'', voorziet Hans Alders.
De voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol, het overlegplatform rond de luchthaven, werd donderdagavond door de Kamerleden van de commissie milieu en infrastructuur gehoord over de luchtvaartontwikkelingen.
Overigens kan Lelystad niet sneller worden opgeleverd: de startbaan moet worden verlengd, er is een nieuwe terminal nodig en wegenaanpassingen en een shuttlebus naar het treinstation zijn niet voor april 2018 klaar. Gefaseerd moet Lelystad de komende jaren uitgroeien naar 45.000 vluchten.
Eindhoven
De komende jaren moet de overloop dan ook echt deels op Eindhoven worden opgevangen. Dat bestaande vliegveld heeft al 10.000 extra vluchten gekregen en staat nu aan de vooravond van nog eens 15.000 vluchten. Daarmee komt het totaal op 43.000. ,,De overloop werkt, want Transavia heeft een deel van de operatie overgeheveld van Schiphol naar Eindhoven. Op Schiphol moet echt worden geprobeerd om de weinige ruimte vrij te houden voor intercontinentale vluchten'', bepleitte Alders.
Overigens zijn niet alle bewonersgroepen en gemeenten rond Eindhoven het eens geworden. Met name vluchten na 23 uur en op zondagochtend stuiten op verzet. Alders heeft daar geen akkoord kunnen sluiten. De politiek zal nu de knoop moeten doorhakken.
Geplaatst door Jaap uit Bussum