Alders hoopvol op akkoord over Schiphol tot 2030

HOOFDDORP - Voor de kerst een akkoord sluiten over de ontwikkeling van Schiphol tot 2030. Het lijkt een onmogelijke opdracht gezien de verdeeldheid tussen de partijen. Maar Hans Alders blijft optimistisch: „Het advies hoeft niet unaniem te zijn.”
De laatste maanden is Hans Alders bijna vaker in Hoofddorp bij de Omgevingsraad Schiphol of bij bijeenkomsten in de regio, dan in zijn woonplaats Groningen. En dan te bedenken dat Alders tot mei ook nog de nationaal coördinator Groningen was, met als taak de afhandeling van de aardbevingsschade als gevolg van de aardgaswinning.
Maar de voormalig PvdA-minister en commissaris van de Koningin in Groningen, is al jaren een meester in het aannemen van verschillende klussen. Het overleg rond Schiphol leidt hij al sinds 2007. Inmiddels met grote kennis van het ingewikkelde dossier.
De afgelopen jaren kwamen daar overlegtafels en bewonersbijeenkomsten bij rond de vliegvelden Eindhoven en Lelystad, die een deel van de groei van Schiphol moeten opvangen.
In 2008 kreeg het akkoord dat hij sloot met de bewoners, overheden en luchtvaartsector zelfs de naam ’Aldersakkoord’. Komt er uiterlijk 21 december een tweede Aldersakkoord? Schiphol directeur Dick Benschop stelde onlangs dat het moeilijk zal worden. De bewoners zijn inmiddels onderling verdeeld geraakt.
Cees van Ojik, in 2008 ook al de bewonersaanvoerder, ziet nog wel groei met 25.000 vluchten tot 2030 als optie. Maar andere bewonersgroepen willen geen groei of zelfs krimp, zoals de milieubeweging wil. In 2008 stapten vanwege de verdeeldheid nog bewonersgroepen uit het overleg.
Optimistisch
Tel daarbij op dat maatschappijen als KLM stellen dat groei een must is, omdat anders het netwerk van bestemming afbrokkelt, en de klus waar Hans Alders voor staat lijkt gedoemd te mislukken.
„Partijen roeren zich enorm. Dat is normaal, dat was indertijd ook zo. Het spel is hetzelfde en ik zie bij alle partijen de bereidheid om oplossingen te vinden”, blijft hij optimistisch. „Inderdaad wil de milieubeweging krimp, maar ik heb dit keer niet de opdracht meegekregen om tot een akkoord te komen dat unaniem wordt gedeeld. Het moet een besluit worden met een zo groot mogelijk draagvlak.”
Sowieso wordt het een akkoord op hoofdlijnen. „We moeten het huidige stelsel van baangebruik vaststellen en een doorkijk geven naar 2030. Daarna moeten we dat in de Milieu Effect Rapportage verwerken. Veel zaken moeten daarna nog worden uitgewerkt. Neem het vervangen van vluchten door internationale treinen. Dat is vooralsnog alleen voor Brussel, Parijs en Londen een optie. Voor andere bestemmingen moeten spoorwegenmaatschappijen en landen zelf aan de bak.”
Huiskamers
In vergelijking met 2007 zijn partijen inmiddels wel gewend met elkaar te discussiëren in plaats van met rechtszaken te dreigen. Daar staat tegenover dat het klimaat, ultrafijnstof en geluid nu een veel groter probleem zijn. Dat merkt Alders ook tijdens de vele huiskamergesprekken die de laatste weken zijn gevoerd.
„In 2007 zat Schiphol al op bijna 436.000 vluchten. Daarna kelderde dat door de crisis en inmiddels zitten we tegen de grens van 500.000 vluchten. Maar die extra vluchten hebben wel tot gevolg dat vaker over Aalsmeer, Zwanenburg en Amstelveen wordt gevlogen. Voorheen waren er pieken met de aankomende en vertrekkende KLM-vluchten en was het tussendoor rustiger. Nu gaat het de hele dag door. De ervaring van bewoners is veranderd. Het geluidsprobleem is daarmee groter dan in 2007.”
Het probleem rond de woningbouw is eveneens lastig op te lossen. Schiphol en KLM zijn tegen grootschalige woningbouw in de nabijheid van de luchthaven. Zij krijgen daarbij steun van de bewonersdelegatie. Nieuwbouw levert immers nieuwe klagers op. „Maar het zijn gemeenteraden die die bouwplannen goedkeuren. Dat zijn ook burgers. Dat is democratie. Moeten wij dat dan blokkeren?”
Luchtvaartdag
Zaterdag is Alders, net als luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen, aanwezig op de Luchtvaartdag. Daar worden de resultaten bekend gemaakt van de consultaties van de afgelopen maanden. Tevens zijn er tal van bijeenkomsten over zaken zoals wonen, routes, veiligheid, klimaat, gezondheid en een luchthaven in zee. Aanmelden is nog mogelijk.
Geplaatst door Bob uit Uitgeest