Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Alders hoopvol op akkoord over Schiphol tot 2030

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 216 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
logo_ORS.jpg

HOOFDDORP - Voor de kerst een akkoord sluiten over de ontwikkeling van Schiphol tot 2030. Het lijkt een onmogelijke opdracht gezien de verdeeldheid tussen de partijen. Maar Hans Alders blijft optimistisch: „Het advies hoeft niet unaniem te zijn.”

De laatste maanden is Hans Alders bijna vaker in Hoofddorp bij de Omgevingsraad Schiphol of bij bijeenkomsten in de regio, dan in zijn woonplaats Groningen. En dan te bedenken dat Alders tot mei ook nog de nationaal coördinator Groningen was, met als taak de afhandeling van de aardbevingsschade als gevolg van de aardgaswinning.

Maar de voormalig PvdA-minister en commissaris van de Koningin in Groningen, is al jaren een meester in het aannemen van verschillende klussen. Het overleg rond Schiphol leidt hij al sinds 2007. Inmiddels met grote kennis van het ingewikkelde dossier.

De afgelopen jaren kwamen daar overlegtafels en bewonersbijeenkomsten bij rond de vliegvelden Eindhoven en Lelystad, die een deel van de groei van Schiphol moeten opvangen.

In 2008 kreeg het akkoord dat hij sloot met de bewoners, overheden en luchtvaartsector zelfs de naam ’Aldersakkoord’. Komt er uiterlijk 21 december een tweede Aldersakkoord? Schiphol directeur Dick Benschop stelde onlangs dat het moeilijk zal worden. De bewoners zijn inmiddels onderling verdeeld geraakt.

Cees van Ojik, in 2008 ook al de bewonersaanvoerder, ziet nog wel groei met 25.000 vluchten tot 2030 als optie. Maar andere bewonersgroepen willen geen groei of zelfs krimp, zoals de milieubeweging wil. In 2008 stapten vanwege de verdeeldheid nog bewonersgroepen uit het overleg.

Optimistisch
Tel daarbij op dat maatschappijen als KLM stellen dat groei een must is, omdat anders het netwerk van bestemming afbrokkelt, en de klus waar Hans Alders voor staat lijkt gedoemd te mislukken.

„Partijen roeren zich enorm. Dat is normaal, dat was indertijd ook zo. Het spel is hetzelfde en ik zie bij alle partijen de bereidheid om oplossingen te vinden”, blijft hij optimistisch. „Inderdaad wil de milieubeweging krimp, maar ik heb dit keer niet de opdracht meegekregen om tot een akkoord te komen dat unaniem wordt gedeeld. Het moet een besluit worden met een zo groot mogelijk draagvlak.”

Sowieso wordt het een akkoord op hoofdlijnen. „We moeten het huidige stelsel van baangebruik vaststellen en een doorkijk geven naar 2030. Daarna moeten we dat in de Milieu Effect Rapportage verwerken. Veel zaken moeten daarna nog worden uitgewerkt. Neem het vervangen van vluchten door internationale treinen. Dat is vooralsnog alleen voor Brussel, Parijs en Londen een optie. Voor andere bestemmingen moeten spoorwegenmaatschappijen en landen zelf aan de bak.”

Huiskamers
In vergelijking met 2007 zijn partijen inmiddels wel gewend met elkaar te discussiëren in plaats van met rechtszaken te dreigen. Daar staat tegenover dat het klimaat, ultrafijnstof en geluid nu een veel groter probleem zijn. Dat merkt Alders ook tijdens de vele huiskamergesprekken die de laatste weken zijn gevoerd.

„In 2007 zat Schiphol al op bijna 436.000 vluchten. Daarna kelderde dat door de crisis en inmiddels zitten we tegen de grens van 500.000 vluchten. Maar die extra vluchten hebben wel tot gevolg dat vaker over Aalsmeer, Zwanenburg en Amstelveen wordt gevlogen. Voorheen waren er pieken met de aankomende en vertrekkende KLM-vluchten en was het tussendoor rustiger. Nu gaat het de hele dag door. De ervaring van bewoners is veranderd. Het geluidsprobleem is daarmee groter dan in 2007.”

Het probleem rond de woningbouw is eveneens lastig op te lossen. Schiphol en KLM zijn tegen grootschalige woningbouw in de nabijheid van de luchthaven. Zij krijgen daarbij steun van de bewonersdelegatie. Nieuwbouw levert immers nieuwe klagers op. „Maar het zijn gemeenteraden die die bouwplannen goedkeuren. Dat zijn ook burgers. Dat is democratie. Moeten wij dat dan blokkeren?”

Luchtvaartdag
Zaterdag is Alders, net als luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen, aanwezig op de Luchtvaartdag. Daar worden de resultaten bekend gemaakt van de consultaties van de afgelopen maanden. Tevens zijn er tal van bijeenkomsten over zaken zoals wonen, routes, veiligheid, klimaat, gezondheid en een luchthaven in zee. Aanmelden is nog mogelijk.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Cora van Nieuwenhuizen vond dat we moeten waarderen wat de hardwerkende Alders al niet had gedaan voor Nederland, dat mocht ook wel eens worden gezegd! (TK-debat van 5 dec). Dan weet u dit aLvast.

Geplaatst door Raymond de Vries

Die Alders is een ordinaire zakkenvuller, niets meer en niets minder. Zou z'n eigen moeder nog verlinken.

Geplaatst door Frans

Deze man is zo glad als een paling in een emmer snot. Heeft de toekomstige benadeelden van Lelystad een lelijke streek geleverd. Ik roep op tot gele hesjes actie tegen de luchtvaart maffia Nederland

Geplaatst door Elodie

We horen en zien heel veel tegenstanders, het lijkt de coalitie weinig te doen, de verkiezingen zijn nog te ver weg. Helaas ook weinig tegengas van ons Groen Links en dat begrijp ik niet. Wat zou hiervoor de reden zijn?

Geplaatst door de Vries

@Elodie, nou dan moet je eens heel rap een aantal debatten gaan volgen over de luchtvaart.

Suzanne Kröger is bij uitstek een kamerlid die zich namens Groen Links keihard inzet voor de omwonenden: https://twitter.com/suzanne_GL


Geplaatst door anoniem1

Alders is nationaal coordinator af omdat hij het tegenover zichzelf en de groningers niet meer kon verantwoorden om keer op keer de afspraken te moeten wijzigen (echt waar). Hij is er zelf mee gestopt. Blijkbaar is het bij Schiphol nog niet zover. Net als hans alders zijn wij optimistisch over een akkoord met nul groei,dat hoeft ook niet unaniem te zijn, Sector mag best tegen zijn,dat is prima.

Geplaatst door Peter

Ach in Amsterdam haalt Groen Links liever symbolisch IAmsterdam letters weg dan echt iets aan massatoerisme en luchtvaart doen.
De eigen bevolking pesten en op kosten jagen is natuurlijk ook veel makkelijker. Net als VVD is Groen Links eigenlijk een hele enge partij.

Geplaatst door jan Griese

@Elodie, Hoe komt u er bij dat Groen links niets doet, ! Bekijkt u nog maar eens via de Tweedekamer stream het debat van 5 dec jl . De reden : u volgt de zaak niet ! En kletst dan uit uw nek .Tijdens het debat waren na GroenLinks Susanne Kröger , de SP, de PvdD ook zeer sterk ! -D66 Kamerlid Paternotte had ook kritiek, maar dat mag iets fermer. CU dhr E de Bruin sprak kritische woorden . Van de PVV moeten we het beslist NIET hebben, Die heeft natte dromen van 7 tot 800.000 vluchten op Schiphol, Laat dus rond Schiphol vele Henken en Ingrids , 1.3 miljoen burgers in de herrie zitten .Ook de partij 50 plus is kritisch , Mevr Brenk. VVDer Rob Dijkstra, heeft het maar over de hardwerkende mensen op Schiphol dat mooie Netwerk van de KLM . Die riedel kennen we nu wel !
Het CDA laveert tussen kritiek en bescherming van de sector.

Geplaatst door jan Griese

@Bob, Ik moet nog een deel terugluisteren , Cora van Nieuwenhuizen prees Alders de hemel in?
Dat mens kent het hele dossier niet ! Alders moffelde het zeer degelijke Second opinion onderzoek door buro Helios UK in opdracht van Gemeenten Amstelveen , Adam Zuid en Amsterdam Zuidoost onder het tapijt. Samen met zijn buurmeisje uit Groningen Mevr Wilma Mansveld (Nb Staatssecretaris) Helios toonde aan na degelijk onderzoek: dat tijdens het zgn experimenteerjaar 2011 de te vele vluchten via de Buitenveldertbaan slechts voor 29 % verklaard kon worden ,door het Nieuwe VVA-, later genoemd NNHS stelsel . Ook het slechte weer was Niet de oorzaak ! Daarvoor had Alders het onderzoek voorgelegd aan het ..: "" Onafhankelijke onderzoeksburo LVNL "' Ha, Ha , Ha. Onafhankelijk. ??? LVNL concludeerde ook: Het slechte weer zou de oorzaak zijn.. Wij zowel als Helios stelde de vraag over hetweer dat jaar aan het KNMI : Nee heren het was een Gemiddeld Meteojaar.. (Het zelfde ritueel herhaalde zich via de zelfde leugens : Ook het tweede Experimenteerjaar 2012 ontving de Buitenv baan ca 45 % meer vluchten, dan ge prognotiseerd . (Wij werden in 2008 gepaaid om toch vooral mee te doen en accoord te gaan met dit stelsel . De Buitenv baan , zou als enige een MINGROEI VAN 7 % krijgen. We geloofden dat destijds al niet. Nog steeds zit de Buitenv baan op ruim 40 % groei.. Het enige positieve van Alders zou kunnen zijn, dat de man extreem hard werkt ,... Voer voor psychologen ha

Geplaatst door webbeheer

@ jan Griese. Verzoek om u aan de huisregels te houden en speel niet op de persoon. Laat ieder in zijn waarde.

Geplaatst door anoniem1

Niks van aan trekken elodie! Vrijwel iedereen die hier post heeft ooit wel eens de wind van voren gehad van jan griese.
Heel kwaad bedoeld is het overigens niet denk ik,we kunnen allemaal wel eens fel uit de hoek komen.
Je twijfel over groen links die deel ik. Ben bang dat groen links straks ook zijn "verantwoordlijkheid" moet gaan nemen en conformistisch gaat meedraaien in het systeem zoals dat al decennia werkt.
Partij voor de dieren is de veiligste keuze. Indien je daar niet op wilt stemmen dan is groen links het beste denk ik.

Geplaatst door jan Griese

@webbeheer, Kletspraat en geleuter hier doet een goede site als deze niet goed. We zijn toch allemaal op de waarheid gesteld ?

Geplaatst door webbeheer

@jan Griese. U schrijft: "En kletst dan uit uw nek" . Dat heeft niet met een of andere waarheid te maken. U voegt hier iemand iets toe. En dat wordt hier niet geaccepteerd. Er is in het verleden al genoeg gedonder geweest. Discussie gesloten.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.