Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Alders adviseert ‘gematigde groei’ Schiphol, bewoners verbijsterd

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 200 
|
 Het Parool 
logo_ORS.jpg

Door Herman Stil


Het Schipholoverleg is definitief geklapt. Voorzitter Hans Alders van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) presenteert woensdag zijn eigen advies, waarin groei wordt toegestaan.

De bewonersgroepen zijn 'verbijsterd' en eisen nieuw overleg.

Alders adviseert, na een finale vergadering woensdag, op persoonlijke titel toch 'gematigde groei', precies de insteek van de luchtvaartsector die onder Schipholdirecteur Dick Benschop de gelederen heeft gesloten.

De luchthaven kan er de komende jaren 25.000 vluchten bij krijgen, mits Lelystad Airport opengaat en - uiteindelijk - 45.000 vluchten van Schiphol overneemt.

"We zijn verbijsterd dat Alders in zijn advies op persoonlijke titel de luchtvaartsector volgt in zijn wens om na 2020 direct verder te mogen groeien," aldus bewonersvoorman Matt Poelmans.

Volgens gedeputeerd Adnan Tekin van Noord-Holland, die de groep provincies en gemeenten leidt in de ORS, wordt een Schipholadvies nu 'buitengewoon moeilijk'. "Alders zal al zijn vaardigheden moeten aanwenden om hier overeenstemming over te krijgen."

Gemeenten - waaronder Amsterdam - en provincies willen alleen groei als er vooraf aan een aantal voorwaarden worden voldaan, zoals een wettelijk vastgelegd Luchthavenbesluit waarin, in tegenstelling tot nu, afspraken niet langer worden gedoogd maar ook gecontroleerd en aangepakt.

Tekin wil niet vooruitlopen op een definitief overheidsstandpunt. "We gaan vandaag eerst zelf overleggen met vier provincies en veertig gemeenten en dan in de ORS ons standpunt bepalen."

Formeel is het volgens hem mogelijk dat Alders op eigen gezag adviseert. "Dat mag iedereen doen. Maar ik vraag me dan af wat zo'n advies waard zal zijn als het niet breed wordt gedragen."

Respijt
In het advies staat dat Schiphol in eerste instantie kan groeien met 10.000 extra vluchten tot en met 2023. "Het kan toch niet zo zijn dat de luchtvaartsector op die manier wordt beloond voor niet nagekomen afspraken," aldus Poelmans.

"Dit is volstrekt onbegrijpelijk, want alle feiten wijzen maar in een richting: zelfs volgens het Regeerakkoord kan Schiphol voorlopig niet verder groeien, omdat het de afgelopen jaren de hinder te weinig heeft beperkt."

"Schiphol is met haar groei van de afgelopen jaren al vooruitgelopen op niet gerealiseerde hinderbeperking en zou eerder moeten krimpen dan groeien na 2020," zegt Poelmans. "De luchtvaartpartijen zijn hun afspraken niet nagekomen en dat moet eerst gebeuren voor er zelfs maar gedacht kan worden aan groei."

Groei is helemaal niet nodig en leidt alleen maar tot meer pretvluchten
Poelmans


De ORS, waarin overheden, luchtvaartsector en omwonenden ruim tien jaar hebben overlegd over groei op Schiphol, had voor kerst al met een advies moeten komen. Omdat er toen onenigheid was over de groeidetails, kreeg de raad respijt. Lees hier.

Coup
Daarna pleegden bewonersgroepen een coup tegen hun eigen voormannen, die deels wilden instemmen met groei in ruil voor concessies. Na de machtsgreep waren de bewoners faliekant tegen groei.Lees hier.

Poelmans: "Groei is helemaal niet nodig en leidt alleen maar tot meer pretvluchten op Schiphol. Bij handhaving van het plafond van 500.000 vluchten ontstaat door marktwerking automatisch een prikkel om de bestaande capaciteit beter te benutten voor economisch waardevolle vluchten."

De bewonersgroepen willen een groeistop tot tenminste 2023. "We hebben Schiphol een handreiking gedaan door de luchthaven ruim de tijd te geven om de afspraken alsnog na te komen: pas op de plaats te maken in plaats van krimp te eisen."

"Deze periode kan benut worden om alsnog verdere hinderbeperking te leveren en een plan te ontwikkelen voor een duurzame kwalitatieve ontwikkeling van Schiphol in balans met de omgeving." Gebeurt dat niet, dan zullen de bewonersgroepen krimp van het vliegverkeer eisen.

Het Aldersadvies heeft geen formele basis. Luchvaartminister Cora van Nieuwenhuizen kan het naast zich neerleggen, alhoewel al in het regeerakkoord is opgenomen dat Schiphol zal groeien.

Bekijk bericht op "Het Parool "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Alle signalen staan op rood. Roder kan niet.
Omwonenden
Omliggende steden en dorpen
Omliggende provincies
Parijs
Urgenda
Geluidsoverlast
Veiligheid
Gezondheid
Natuur
Klimaat
Milieu
Niet nagekomen afspraken
Geen handhaving
Enzovoort...

En toch groei adviseren!? Het had een beter signaal geweest als hij geadviseerd, dat hij onder de gegeven situatie/omstandigheden niet kan adviseren.

Met dit afscheidscadeau aan de luchtvaartsector en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en milieu (niet te vergeten) kan het niet anders dan dat hij een bewezen handlanger van de luchtvaartsector is,

Hij zal eerdaags wel een standbeeld krijgen (samen met van Oijk) in de vertrekhal van Schiphol en een mooi baantje in de sector.

Ik (wij?) als omwonenden van Schiphol ben (zijn) er klaar mee, ook met hem.

Geplaatst door Michel

Vroeger gingen mensen met verstandsverbijstering naar Heiloo (sorry Beste mensen uit Heiloo) of naar Castricum Dijk&Duin; om opgesloten te worden zodat de maatschappij beschermt werd tegen dwaze handelingen van deze mensen.

Blijkbaar mogen vanwege alle bezuinigingen dit soort mensen in de maatschappij hun ‘ding’ doen...........
Het volledig schijt hebben aan de belangen van omwonenden en bewoners verderop!
Dit is dus de ultieme minachting voor mensen die overlast ervaren en mensen die Moedertje Aarde kapot zien gaan!

Een Crowdfundactie om deze man enkele reis naar Mars te sturen zou niet misplaatst zijn.