Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Akkoord Schiphol is nog ver weg

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 302 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
logo_ORS.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Tot het laatste heeft Hans Alders gesleuteld aan nieuwe compromisteksten over de toekomst van Schiphol. De verdeeldheid is nog groot, ook binnen de bewonersgroep, zodat het twijfelachtig is of vandaag een akkoord haalbaar is.

„Tienduizend extra vluchten tot en met 2023 en daarna nog eens 15.000 tot 2030”, twitterde de bewonersgroep van de Aalsmeerbaan. Met die groei van 500.000 naar 525.000 zou de bewonersdelegatie vandaag akkoord gaan, zo beweerden zij.

De bewonersgroep Hoofddorp-Zuid liet al meteen weten dat voorstel onacceptabel te vinden. De achterban zou namelijk unaniem helemaal geen groei willen. Er wordt bij andere groepen ook gemopperd over het feit dat zij deze week niet worden geraadpleegd.

Van Ojik
Delegatieleider Kees van Ojik zit vandaag met twee andere bewoners aan de overlegtafel van Alders. Zij laten zich niet uit over het voorstel waar Alders tot gisteren nog aan heeft zitten schaven. „Een broedende kip moet je niet storen”, stelde Van Ojik eerder. Hij weet dat de achterban geen groei wil, maar hij denkt met een bescheiden groei toch een goede deal te sluiten voor bewoners. Hoe, is onduidelijk, maar een verdere beperking van het aantal nachtvluchten is een van de knoppen waaraan gedraaid kan worden.

Lelystad
Voor de luchtvaartsector steekt 525.000 vluchten wel schril af tegen de wens van 580.000 vluchten. Daarbij is essentieel of Lelystad opengaat. Daar kunnen tot 2030 dan 45.000 vakantievluchten vanaf Schiphol naar worden verplaatst, zodat maatschappijen als KLM op Schiphol kunnen groeien. Maar het is weer onzeker of en met welke vluchten Lelystad open gaat. „Mocht worden besloten dat Lelystad helemaal niet open gaat, dan kunnen we onze afspraken rond Schiphol op de brandstapel gooien. Dan hebben we een totaal nieuwe situatie”, wil Van Ojik wel kwijt.

Niet alleen de bewoners liggen dwars aan de onderhandelingstafel, ook de delegatie namens de provincies en gemeenten. Zij willen Schiphol wel laten groeien, maar willen geen vlucht naar voren. Eerst is juridische borging van het huidige stelsel tot 500.000 vluchten nodig en de openstelling van Lelystad. Pas daarna willen zij praten over groei.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe

Dus alles — milieu, veiligheid, gezondheid, publieke opinie — pleit tegen groei op Schiphol, maar Ojik stemt, ‘namens de bewoners’, in met groei van 50.000 vliegbewegingen? Wordt het niet eens tijd dat de bewoners duidelijk maken dat deze lui niet hun vertegenwoordigers zijn?

lees hier een aantal berichten op Twitter

Geplaatst door anoniem1

Het zou wat zijn als lelystad niet doorgaat,met als hoofdreden dat klm de concurentie met ryan air niet goed aankan. Dan gaat het overduidelijk niet meer over het economisch belang (ik haal het economische argument hier heel vaak aan,niet omdat ik daar zelf blij van word of het ermee eens ben, het is meer pragmatisch. Economische argumenten zijn de enige argumenten waarvoor men eventueel gevoelig is) maar alleen om het belang van de klm.
Lelystad afstellen omdat men ryan air niet kan weren,dat zou toch wel een aanfluiting zijn en impliciet erkenning van onvermogen bij de klm om concurerend te zijn in een open markt.

25k vliegbewegingen erbij op Schiphol zelf tot 2030 zou ik niet slecht vinden,afhankelijk van hoe het uitgevoerd gaat worden qua baangebruik,handhaving en overige zaken die effect hebben op de hinder beleving. Dus als dat eruit gaat komen zonder dat baangebruik radicaal veranderd gaat worden,dan zouden de mensen hier niet heel ontevreden zijn. Maar goed,dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Kijkend naar grote geheel met klimaat en alles erbij dan is krimp nodig. Kijk graag naar het grote geheel maar soms moet je ook kijken naar wat praktisch haalbaar is,en dan lijkt mij 525k in 2030 (dat is minder groei tot 2030 dan er in de afgelopen 2 jaar heeft plaatsgevonden) niet de slechts mogelijke uitkomst. Maar goed,ik vermoed dat het wel slechter zal gaan worden,vooral in de uitvoering van de groei zit een groot gevaar voor extra overlast.

Geplaatst door anton

In het stuk was te lezen dat de hinder vooral verminderd moest worden bij de secundaire banen (Aalsmeer/zwaneneburg/buitenveldert), die dus nu al de minste hinder hebben. Daarnaast moest gekeken worden of er per uur (nog) meer op polderbaan en kaagbaan gepropt kunnen worden.
De polderbaan zorgt hier in de omgeving voor een gigantische overlast, en daar kan volgens meneer van Oijk nog wel wat bij ..........

Van Oijk is een echte smeerlap. Hij behartigt alleen de belangen van zijn eigen achterban (hij woont bij de Zwanenburgbaan). Dezelfde rol heeft hij gespeeld bij de uitbreiding van de capaciteit van schiphol met de polderbaan. Toen dacht ie "mooi, dan zijn wij van de herrie af, veel plezier er mee, in kennermerland ......"

Onbegrijpelijk dat zo iemand zit te onderhandelen namens bewoners die hij openlijk zit te benadelen. Vandaag nog weg met dat stuk verdriet ..........

Geplaatst door Ton

Helemaal eens met de vorige schrijver. Die bejaarde vertegenwoordiger heeft z'n tijd wel gehad. Het is nu alleen nog maar een "beste , brave man". N.m.m. zegt dat genoeg. Hij heeft nog nooit een deuk in een pakje boter geslagen en doet dat nog steeds niet. Onbegrijpelijk dat je in deze tijd van absoluut noodzakelijke verduurzaming nog steeds akkoord gaat met 25000 extra vluchten.
De tijd van praten over groei van Schiphol is al sinds 2004 een sprookje. Politiek en Schipholleiding en KLM zijn absoluut in de war en moeten teruggefloten worden naar de realiteit van verduurzaming van onze wereld. Het is een schande dat ze maar doorgaan in de richting van groei. Het is voor iedereen beter een voorbeeld te nemen aan de aanpak in Engeland. Misschien wordt iedereen dan eindelijk wakker. Drones i.p.v. vliegtuigen. Je weet maar nooit of het nog eens lukt.