Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Akkoord over groei Schiphol onhaalbaar.

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 264 
|
 NHD 
Protest_2.JPG

Een akkoord over de groei van Schiphol tot 2030 is onhaalbaar geworden nu de bewoners hun standpunt hebben verhard.

Onderhandelaar Hans Alders zal eind deze maand zijn opdracht aan de minister moeten teruggeven. Een breed gedragen akkoord is niet meer haalbaar nu de bewoners tot 2024 helemaal geen groei meer op Schiphol willen. „We moeten nog wel vergaderen, maar de standpunten zijn niet meer te verenigen”, concludeert bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik. Mede-onderhandelaar Matt Poelmans deelt die conclusie. „Maar de komende twee jaar zullen we dan verder praten over het luchtvaartbeleid.”

De omslag is het gevolg van een al lopend intern conflict bij de bewoners. Daar zijn tien clustervertegenwoordigers (twee per startbaan). Een meerderheid vindt de huidige grens van 500.000 vluchten genoeg. Geen extra vluchten, omdat de overlast in de omgeving dan nog groter wordt. Het liefst krimp, zoals ook de milieubeweging wil. Drie van de vertegenwoordigers zaten aan de overlegtafel van Alders, waar ook de sector, overheden en milieubeweging zitten.

Ook dit drietal was verdeeld. Vertegenwoordigers Kees van Ojik (Zwanenburg) en Klaas Bijlsma (Aalsmeer) schaarden zich achter het compromis dat eind december werd bereikt. Tussen nu en 2028 zouden er slechts 25.000 vluchten bij kunnen. De sector had gehoopt op 80.000 extra vluchten. Ook verbond Schiphol zich aan een pakket aan hinderbeperkende maatregelen. Spelbreker kan Lelystad worden, wanneer vakantievluchten van Schiphol niet naar Lelystad kunnen worden verplaatst.

Ruzie


Deze week kwam daar een tweede spelbreker bij: de interne ruzies bij de bewoners. Vertegenwoordiger Matt Poelmans (Oegstgeest) wil tot eind 2023 geen groei en in de tussentijd verder praten over eventuele noodzaak van extra vluchten daarna. „Ik denk dat er binnen de 500.000 vluchten nog genoeg ruimte is voor nieuwe bestemmingen. Zeker wanneer korte vluchten worden vervangen door de trein. Wij zullen bij de hervatting van de onderhandelingen een voorstel doen voor kwalitatieve en duurzame ontwikkeling van Schiphol in de naaste toekomst, de nieuwe vorm van selectiviteit.’’

Daarnaast werd Klaas Bijlsma deze week door zijn achterban aan de kant gezet, omdat zijn Aalsmeerse achterban tegen extra vluchten is. In de vergadering van de tien clustervertegenwoordigers kreeg Van Ojik de opdracht mee om tegen groei te stemmen. In ieder geval tot eind 2023. Eerst moet de Milieu Effect Rapportage klaar zijn, moeten alle afspraken in wetgeving worden omgezet en moet het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 29.000 per jaar. In de tussentijd komt de Luchtvaartnota af met het beleid tot 2050.

Voor de luchtvaartsector is helemaal niet groeien, onaanvaardbaar, zodat het nieuwe standpunt van de bewoners een akkoord onmogelijk maakt. „Ik heb dit aan Alders laten weten. Wat mij betreft heeft onderhandelen geen zin meer. De minister zal het dossier nu naar haar toe trekken en een besluit nemen. De Omgevingsraad Schiphol is dan buiten spel gezet”, constateert Van Ojik verbitterd. Hij beraadt zich nog op zijn positie.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Voor de omwonenden zou helemaal niet groeien JUIST NIET onaanvaardbaar zijn. ORS, laat je niet (meer) door deze sector tegen elkaar uitspelen.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Falende vertegenwoordiging Polderbaan.......................

Volstrekt onacceptabel dat de woordvoerder van de bewoners zijn buren rond de polderbaan op wil zadelen met 25000 extra vluchten. Deze ras opportunist is nu wel volledig door de mand gevallen en het is een zeer slechte zaak dat hij door collega´s niet is gecorrigeerd.

Nog erger het feit dat de door gedeputeerde Tekin gefinancierde directie van de Natuur en milieufederatie heeft samengespannen met deze huisarts in ruste en deze groei op de Polderbaan ondersteunde. Dit is volstrekt onacceptabel en zou door het tweekoppige PVRC bestuur aan de kaak moeten worden gesteld!

Schandalig hoe Hans Alders deze samenspanning heeft toegelaten, dan wel zelfs heeft gestimuleerd, maar gezien de opgelegde geheimhouding daar nimmer op valt aan te spreken.

Ook de bewonersvertegenwoordiger Polderbaan speelt een dubieuze rol in dit geheel en zou, gelijk Klaas Bijlsma in Aalsmeer, zo spoedig mogelijk aan de kant dienen worden gezet.

De limiet is namelijk intussen verre overschreden!