Platform Vlieghinder Kennemerland
 

“Airport Lelystad versneld nodig voor opvang Schiphol”

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1343 
|
 Omroep Flevoland 
tb_vliegtuig_TUI-COM.jpg

Lelystad Airport is sneller nodig voor de opvang van vluchten van Schiphol. Dat zegt topman Jos Nijhuis in de Telegraaf. Volgens hem stijgt het aantal vluchten op Schiphol snel. Het aantal starts en landingen van vliegtuigen neemt dit jaar naar verwachting met 6 procent toe. Daarmee komt de grens van 500.000 vluchten voor de landelijke luchthaven in zicht. Nijhuis zegt dat vakantievluchten van de verschillende luchtvaartmaatschappijen vanaf 2018 daarom sneller uitgevoerd moeten worden vanaf Lelystad Airport. Er is volgens hem geen uitstel meer mogelijk.

Snelheid van belang


Een woordvoerder van Schiphol laat aan Omroep Flevoland weten dat er op dit moment geen concrete plannen zijn om versneld vluchten te verplaatsen. Nijhuis baseert zich in het interview met De Telegraaf op groeicijfers van het eerste kwartaal van 2016. De vraag is of deze groei ook in de rest van het jaar door zal zetten. Versnelling wordt sowieso lastig bevestigt de woordvoerder, er lopen nog diverse procedures tegen de uitbreiding van luchthaven Lelystad. De gemeente Lelystad is niet verbaasd dat het aantal vluchten vanaf Schiphol zo fors toeneemt. Volgens wethouder Jop Fackeldey onderstreept dit het belang van de uitbreiding van Lelystad Airport. De doelstelling blijft om het vliegveld in 2018 open te stellen voor vakantievluchten. De provincie Flevoland is vooral tevreden dat de directeur van Schiphol de nut- en noodzaak van de uitbreiding nog eens onderstreept in zijn interview.

Belangstelling voor Lelystad


Nijhuis denkt niet dat het lastig wordt om vluchten te verplaatsen. "Er is genoeg belangstelling van vliegmaatschappijen voor Lelystad. Ze kunnen er ook een deel van hun vluchten binnen Europa naartoe verplaatsen. Wij helpen hen met financiële voordelen. Tickets kunnen dan gemiddeld 30 euro goedkoper worden dan op Schiphol. Ook parkeren kost in Lelystad stukken minder", aldus Nijhuis. In het uiterste geval kan Schiphol vakantievluchten dwingen naar Lelystad te vertrekken via een 'verdelingsregel' zegt Nijhuis. Als Lelystad onderdeel wordt van één luchthavensysteem rond Schiphol is dwang mogelijk, maar Nijhuis verwacht dat middel niet in te hoeven zetten.

Bekijk bericht op "Omroep Flevoland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door marianne uit castricum

Een woordvoerder van Schiphol laat weten ............... Dit onbetrouwbare conglomeraat van belangengroepen rond de vliegvelden laat weten......... Straks is Nederland een groot vliegveld en repen van beton. Lekker wonen. Maar goed, het is een wel heel doorzichtige truc om nog effe lekker voor de vakanties de "druk" op te voeren. Zo veel mogelijk berichten, boze inwoners en na de vakantie zal de MP zijn verkiezingsstrijd wel voortzetten met: " Mainport " etc. Als Lelystad uitbreid gaat het over de hoofden van de regio Castricum, Heiloo, Alkmaar, Bakkum, Uitgeest, Akersloot, Limmen. Moet, he!!! coordinaat Velserbroek. Er komen maar geen inspirerende ideeën uit regio Schiphol etc

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

De overheid subsidieert jaarlijks voor bijna 1 miljard door geen belasting te heffen op de kerosine. Dit tekort betalen wij inmiddels al bijna 20 jaar met het "kwartje" van Kok. Daarbij is de consument cq bewoners zelf schuldig om met de spotgoedkope vliegreizen steeds nieuwe locaties te willen bezoeken. Het lijkt wel een race wie het meeste en verste op vakantie is geweest. Waar zijn we toch mee bezig!

Geplaatst door marianne uit castricum

Elodie,als ik het goed begrijp is dat 1 miljard per jaar= 20 x 1 miljard = 20 miljard in totaal heeft deze sector subsidie gekregen. van de belastingbetaler. Shell krijgt ook miljoenen subsidie voor zijn onderzoeken. Hoe komt het toch dat de media dit niet herhalen, net zoals de onwettelijk gebouwen, verkeerstoren, het oude ballen netwerk, en maar praten over CEO's, de man van de KLM/ Air France moet heel erg zijn best doen om humaan over te komen op het publiek, niet op zijn personeel. Want veel inwoners weten al lang dat het sinds de jaren ' 90 ( kokjes- en bosjes periode ) de werknemer en elke inwoner van elke generatie wordt gemaltraiteerd door de Overheid en de Politiek. Ook al worden de Politici op de TV ( Twan Huys ), Trouw, Volkskrant en de NRC in de watten gelegd, het beleid van deze "intens moreel magere club", grotendeels als sterk en krachtig genoemd ( reclame jongens ) .
Ja, het is een gotspe dat nog steeds kerosine onbelastbaar ( 20 miljard wordt ons ontstolen ) is en dat de vlieg"bezem"reiziger, zich in zo'n mal laat duwen van kwelling, benepenheid en achterbaksheid. Wil niet zeggen dat ik deze eigenschappen soms ook gebruik.
De onverschilligheid hierin is dat het milieu, natuur en mens extreem wordt belast door fijnstof,extreme geluidsoverlast ( even herhalen ) en het allemaal wel best vindt dat het personeel zoals ook de piloten, bagagebandmedewerkers,incheckerds,schoonmakers, gastvrouwen- en heren worden onderbetaald en wel voor de veiligheid moeten zorgen voor passagiers. Dde medewerkers zijn gelijk slaven net zoals alle andere medewerkers die bij grote organisaties werken. Het geld van 20 miljard zou aan de asielzoekers- vluchtelingen,natuur- en milieu, zorg, ziekenhuizen, universiteiten,, onderwijs, politie, militair materiaal, brandweer en de armen ( voedselbank niet nodig ), samen met andere kritische groepen in de EU, Azie, Rusland en Afrika.

Het is een gotspe dat de belastingvrije kerosine nog steeds wordt toegelaten, laat iedere vlieg " bezem" passagiers binnenkort niet meer vliegen, niet toestaat dat er 200. 000 passagiers per dag rondtollen, waarvan 60% doortrekkers zijn. We zullen meer rampberichten krijgen zodat straks een nieuw vliegveld wordtt aangelegd ( onwettelijk ), er geen Nederland meer is maar alleen Schiphol met de van Praagse ( nu FIFA man of zo iets dergelijks, rotzooi van consumentisme er omheen net zoals de povere kantoren op dat zelfde Holle- Schip).