Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Airport City in de maak tussen Zuidas en Hoofddorp

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2102 
|
 telegraaf.nl - 03-01-2020 
60_keer_per_nacht.png

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

SCHIPHOL - In bestuurlijk overleg van gemeenten, provincie, Metropoolregio en Rijk worden plannen uitgewerkt om Schiphol in de Haarlemmermeer te laten uitgroeien tot een bedrijvige ’Airport City’ tussen Amsterdam Zuidas en Hoofddorp. Mogelijk na 2030 in combinatie met een dependance in de Noordzee, ook om ’lawaaibanen’ rond woongebieden te verplaatsen. Schiphol heeft in 2019 opnieuw een recordaantal van 72 miljoen passagiers afgehandeld, een miljoen meer dan in 2018.

„We praten over de ontwikkeling van internationale bedrijventerreinen met bijbehorende voorzieningen, die de Amsterdamse Zuidas via Schiphol met Hoofddorp gaan verbinden. Wij zijn hierin zeer geïnteresseerd”, zegt een woordvoerder van de Haarlemmermeer. Bouwbronnen melden dat de luchthaven kijkt of Schiphol-Centrum (deels) kan worden herontwikkeld tot een zakenkwartier als tweede Zuidas.

"Wij willen dat de bereikbaarheid van Schiphol snel verbeterd wordt"


Schiphol bevestigt de gesprekken. „Het gaat om een verkenning van de verlengde Zuidas richting Hoofddorp. Je ziet dat de kernen steeds dichter naar elkaar toegroeien”, zegt commercieel directeur André van den Bergh. „Wij willen dat de bereikbaarheid van Schiphol snel verbeterd wordt.”

Verlenging Noord/Zuidmetro
De luchthaven hoopt dat er dit jaar ook een politiek besluit valt over de verlenging van de Noord/Zuidmetro en de financiering daarvan. Daarmee zou ook de zogeheten ’gouden driehoek’ eindelijk tot ontwikkeling kunnen komen, noordwestelijk van het huidige Schiphol, eventueel met een satellietterminal.

VVD-Kamerlid Dijkstra stelt dat Nederland ’goud’ in handen heeft. „De ontwikkeling van deze nieuwe Zuidas dient wel hand in hand te gaan met de verdere ontwikkeling van de luchtvaart”, vindt hij.

Het ontwerp van Schiphol-Stad geeft volgens Dijkstra ook aan dat het prima wonen kan zijn nabij de luchthaven. „Maak de omgeving wat mooier en groener en creëer voldoende faciliteiten voor shoppen, recreatie, sport en vertier. Werken, wonen en vliegen kunnen op die manier heel goed samengaan.”

Extra kantoorruimte
Ook Metropoolvoorzitter Hans Bakker van VNO-NCW is een warm voorstander van deze nieuwe kansen. „Amsterdam heeft veel extra kantoorruimte en bedrijfsparken nodig. Waar kan dat beter dan richting Schiphol. In stadswijken kunnen dan meer woningen worden gebouwd.”

"De combinatie van Schiphol Stad en Schiphol Zee is straks juist heel sterk"


Bakker pleit voor een nauwere samenwerking tussen alle betrokken gemeenten. „Daar schort het nog wel eens aan. Ieder voor zich kan niet mee. Daarvoor zijn alle belangen te veel vervlochten”, meent hij. Volgens hem moet een luchthaven in zee niet worden uitgesloten. „De combinatie van Schiphol Stad en Schiphol Zee is straks juist heel sterk”, stelt Bakker.

Het project heeft als werktitel ZWASH (Zuid West Amsterdam Schiphol Hoofddorp) meegekregen, maar staat ook wel bekend als EnterNL. Zelfs ontwikkelaar Chipshol, die al jaren overhoop ligt met Schiphol, is enthousiast. „We hebben bij Badhoevedorp nog steeds 85 hectare grond in bezit. Ik wil best om de tafel”, laat baas Peter Poot weten.

Lange termijnvisie
Schiphol heeft in 2019 opnieuw een recordaantal van 72 miljoen passagiers afgehandeld, een miljoen meer dan in 2018. Het aantal vluchten bleef noodgedwongen steken op 500.000, maar er werden grotere en vollere vliegtuigen ingezet. Dat maakt topman Dick Benschop maandag bekend op de nieuwjaarsreceptie.

Dit jaar komt minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) met een langverwachte langetermijnvisie, de Luchtvaartnota 2020-2050, hoe verder met Schiphol en de luchtvaart in Nederland, nu het maatschappelijk draagvlak voor verdere groei aan het afkalven is.

Schiphol is de laatste dertig jaar hard gegroeid, van nog geen 20 miljoen reizigers naar ruim 70 miljoen. Het aantal vluchten (starts en landingen) is meer dan verdubbeld. Er is even een groeistop, totdat de politiek knopen gaat doorhakken.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 03-01-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

"Een Schipholstad, inzet van grotere herriebakken en grotere vervuilers, een metro van (om te beginnen) 3 miljard euro naast de bestaande spoorbaan en even een groeistop totdat de politiek knopen gaat doorhakken", heerlijk zo'n wereldvreemd toekomstperspectief.
Ik wens u allen het beste toe in 2020.
Het wordt een spannend jaar. Gaat Nederland ten onder aan de collectieve waanzin of krijgt het gezonde verstand de overhand. Met name het gebrek aan het gezonde verstand van randdebielen op allerlei sleutelposities doet mij het ergste vrezen.

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Remco Dijkstra laat vanuit de Betuwe weten: „Maak de omgeving wat mooier en groener en creëer voldoende faciliteiten voor shoppen, recreatie, sport en vertier. Werken, wonen en vliegen kunnen op die manier heel goed samengaan.” Ik zou tegen de heer Dijkstra willen zeggen 'ga er dan zelf wonen, gek'.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Ofwel de Riekerpolder ook maar volbouwen met dezelfde kantoren van banken, ontwikkelaars en brievenbusfirma’s..
En de baasjes moeten natuurlijk minstens iedere week vliegen naar zuidas equivalenten in andere steden voor overleggen bla bla. Het wordt gewoon tijd voor een goede economische crisis, deze opgepompte nepeconomie zal zo broos blijken als een crackertje.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Het is nog geen tien jaar terug dat in Nederland massaal kantoren leeg stonden. Niets meer bijbouwen, aframen van voorgenomen bouwlocaties en transformatie van leegstaande kantoren was het devies. Nu, na een aantal jaar hoogconjunctuur, storten de projectontwikkelaars en politici ons weer in dezelfde valkuil. Met als neplokkertje een Schiphil in Zee, dat er door de extreem hoge kosten nooit komt. Eindresultaat: nog meer verdichting en verkeer rond Schiphol. Groengebieden als langs de Nieuwe Meer worden opgeofferd. En eerdaags nog meer woningen binnen de geluidscontouren en vergiftigde lucht van Schiphol. Ik zeg: rem op deze waanzin. Geen verdere groei van Schiphol meer. Alleen nog beperkte groei op Lelystad Airport, en daarna: geen groei luchtvaart Nederland meer. Stop met al die transferreizigers op Schiphol; laat die als start ook de (dubbele) tickettaks betalen. Geen overbodige extra kantoren. Geen extra Aziatische toeristen meer naar Amsterdam, Hoge Veluwe en Giethoorn. En de woningen in schone gebieden bouwen; de regio Amsterdam is gewoon overvol en onleefbaar aan het worden. Stop daarmee!