Airport City in de maak tussen Zuidas en Hoofddorp
Door Paul Eldering en Yteke de Jong
SCHIPHOL - In bestuurlijk overleg van gemeenten, provincie, Metropoolregio en Rijk worden plannen uitgewerkt om Schiphol in de Haarlemmermeer te laten uitgroeien tot een bedrijvige ’Airport City’ tussen Amsterdam Zuidas en Hoofddorp. Mogelijk na 2030 in combinatie met een dependance in de Noordzee, ook om ’lawaaibanen’ rond woongebieden te verplaatsen. Schiphol heeft in 2019 opnieuw een recordaantal van 72 miljoen passagiers afgehandeld, een miljoen meer dan in 2018.
„We praten over de ontwikkeling van internationale bedrijventerreinen met bijbehorende voorzieningen, die de Amsterdamse Zuidas via Schiphol met Hoofddorp gaan verbinden. Wij zijn hierin zeer geïnteresseerd”, zegt een woordvoerder van de Haarlemmermeer. Bouwbronnen melden dat de luchthaven kijkt of Schiphol-Centrum (deels) kan worden herontwikkeld tot een zakenkwartier als tweede Zuidas.
"Wij willen dat de bereikbaarheid van Schiphol snel verbeterd wordt"
Schiphol bevestigt de gesprekken. „Het gaat om een verkenning van de verlengde Zuidas richting Hoofddorp. Je ziet dat de kernen steeds dichter naar elkaar toegroeien”, zegt commercieel directeur André van den Bergh. „Wij willen dat de bereikbaarheid van Schiphol snel verbeterd wordt.”
Verlenging Noord/Zuidmetro
De luchthaven hoopt dat er dit jaar ook een politiek besluit valt over de verlenging van de Noord/Zuidmetro en de financiering daarvan. Daarmee zou ook de zogeheten ’gouden driehoek’ eindelijk tot ontwikkeling kunnen komen, noordwestelijk van het huidige Schiphol, eventueel met een satellietterminal.
VVD-Kamerlid Dijkstra stelt dat Nederland ’goud’ in handen heeft. „De ontwikkeling van deze nieuwe Zuidas dient wel hand in hand te gaan met de verdere ontwikkeling van de luchtvaart”, vindt hij.
Het ontwerp van Schiphol-Stad geeft volgens Dijkstra ook aan dat het prima wonen kan zijn nabij de luchthaven. „Maak de omgeving wat mooier en groener en creëer voldoende faciliteiten voor shoppen, recreatie, sport en vertier. Werken, wonen en vliegen kunnen op die manier heel goed samengaan.”
Extra kantoorruimte
Ook Metropoolvoorzitter Hans Bakker van VNO-NCW is een warm voorstander van deze nieuwe kansen. „Amsterdam heeft veel extra kantoorruimte en bedrijfsparken nodig. Waar kan dat beter dan richting Schiphol. In stadswijken kunnen dan meer woningen worden gebouwd.”
"De combinatie van Schiphol Stad en Schiphol Zee is straks juist heel sterk"
Bakker pleit voor een nauwere samenwerking tussen alle betrokken gemeenten. „Daar schort het nog wel eens aan. Ieder voor zich kan niet mee. Daarvoor zijn alle belangen te veel vervlochten”, meent hij. Volgens hem moet een luchthaven in zee niet worden uitgesloten. „De combinatie van Schiphol Stad en Schiphol Zee is straks juist heel sterk”, stelt Bakker.
Het project heeft als werktitel ZWASH (Zuid West Amsterdam Schiphol Hoofddorp) meegekregen, maar staat ook wel bekend als EnterNL. Zelfs ontwikkelaar Chipshol, die al jaren overhoop ligt met Schiphol, is enthousiast. „We hebben bij Badhoevedorp nog steeds 85 hectare grond in bezit. Ik wil best om de tafel”, laat baas Peter Poot weten.
Lange termijnvisie
Schiphol heeft in 2019 opnieuw een recordaantal van 72 miljoen passagiers afgehandeld, een miljoen meer dan in 2018. Het aantal vluchten bleef noodgedwongen steken op 500.000, maar er werden grotere en vollere vliegtuigen ingezet. Dat maakt topman Dick Benschop maandag bekend op de nieuwjaarsreceptie.
Dit jaar komt minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) met een langverwachte langetermijnvisie, de Luchtvaartnota 2020-2050, hoe verder met Schiphol en de luchtvaart in Nederland, nu het maatschappelijk draagvlak voor verdere groei aan het afkalven is.
Schiphol is de laatste dertig jaar hard gegroeid, van nog geen 20 miljoen reizigers naar ruim 70 miljoen. Het aantal vluchten (starts en landingen) is meer dan verdubbeld. Er is even een groeistop, totdat de politiek knopen gaat doorhakken. Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 03-01-2020"
Geplaatst door Wim uit Castricum
Ik wens u allen het beste toe in 2020.
Het wordt een spannend jaar. Gaat Nederland ten onder aan de collectieve waanzin of krijgt het gezonde verstand de overhand. Met name het gebrek aan het gezonde verstand van randdebielen op allerlei sleutelposities doet mij het ergste vrezen.