Platform Vlieghinder Kennemerland
 

AirFrance-KLM richt de blik op Scandinavië

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 201 
|
 krant.ad.nl 
thomas_natuur_01-pp.jpeg

Door Herman Stil

Krimp Schiphol aanleiding voor nieuwe stap

Staat Air France-KLM op het punt KLM en Schiphol in te ruilen voor het Scandinavische SAS en de luchthaven van Kopenhagen? Het moederbedrijf van KLM heeft deze maand een belang in SAS genomen, mede vanwege de krimp van Schiphol.

Het kabinet dringt het aantal vluchten op Schiphol vanaf april terug, waarbij KLM en Transavia 8 procent van hun starts en landingen moeten inleveren. Later volgt verdere krimp. Daarmee moet de geluidshinder rondom de luchthaven binnen de grenzen blijven.

,,Kopenhagen en Stockholm zullen dolblij zijn om vluchten over te nemen die op Schiphol worden gecanceld door de ondoordachte ingreep van de Nederlandse overheid", zei topman Benjamin Smith van Air France-KLM vrijdag.

,,In Scandinavië zien we, in tegenstelling tot Nederland, overheden die zich wel committeren aan de luchtvaart. Denemarken heeft oog voor de positie van luchthavens als Kopenhagen en het belang daarvan voor hun economie. Daarom hebben we besloten om op SAS te bieden."

De deelname in SAS kan een bedreiging vormen voor KLM, dat met vluchten naar twaalf bestemmingen Scandinavië als een van haar thuismarkten ziet. Air France-KLM betaalt 144,5 miljoen dollar voor een belang van 19,2 procent, als onderdeel van een consortium waarin ook de Deense overheid participeert.

De deal bepaalt dat het luchtvaartconcern na twee jaar een controlerend belang kan verwerven in SAS, dat nu nog is gelieerd aan concurrent Lufthansa. De overname moet nog worden goedgekeurd.

Smith: ,,Dit zal onze bestaande positie in Scandinavië verbeteren. Deze deelname biedt ons een veel stabieler vooruitzicht dan wat we nu meemaken in Nederland." De topman hoopt nog altijd dat het kabinet - na de verkiezingen - tot inkeer komt. ,,Ook gezien onze miljardeninvesteringen in nieuwe vliegtuigen."

De Canadees doelt daarmee, behalve op eerdere orders, op de recente bestelling van vijftig Airbussen A350 (met een optie op nog eens veertig toestellen) waarvan een deel voor KLM is bedoeld, dat daarmee verouderde Boeing 777's en Airbus A330's vervangt.

Smith benadrukt dat dit vanuit milieuperspectief een verbetering is: ,,Deze toestellen hebben 25 procent minder brandstofverbruik en CO2- uitstoot en produceren 40 procent minder geluid dan de toestellen die worden vervangen." KLM bestelde eerder al vier A350's, maar dan als vrachttoestel om de verouderde Jumbo's te vervangen.

De order komt bovenop een eerdere bestelling van 38 Airbussen 350 voor Air France, waarvan al een deel is geleverd. Het bedrijf sluit niet uit dat een deel daarvan eerder naar KLM kan, waardoor die maatschappij sneller aan haar belofte kan voldoen om milieu- en geluidshinder te verminderen, als alternatief voor de krimpplannen van het kabinet.

Air France-KLM is naast SAS ook in de race voor een belang in het Portugese TAP. Die interesse heeft ook te maken met plannen van de Portugese regering voor een nieuw vliegveld bij Lissabon.

TAP speelt een belangrijke rol in het vliegverkeer tussen Europa, Zuid-Amerika (vooral Brazilië) en zuidelijk Afrika. Ook KLM beschouwt die gebieden als kernmarkt, met rechtstreekse vluchten vanaf Schiphol.

Smith bevestigde gisteren in het kielzog van florissante derdekwartaalcijfers de interesse in TAP opnieuw, maar wil er niet veel over kwijt, omdat de gesprekken daarover nog lopen. Ook concurrenten Lufthansa en IAG hebben belangstelling voor de Portugese maatschappij getoond.

Bekijk bericht op "krant.ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Ze zijn wellicht ook in Portugal bezig.