Platform Vlieghinder Kennemerland
 

AirFrance/KLM heeft Thalys juist nodig voor korte vluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1606 
|
 toekomstluchtvaart.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0717.jpg

Door: Hans Buurma - Werkgroep Toekomst Luchtvaart - 14-02-2014

AirFrance/KLM heeft besloten om tussen Parijs en Amsterdam een nieuwe lijn te openen met goedkope Transavia-vluchten, om de Thalys te beconcurreren. Tot acht keer per week. Dat zijn per jaar 800 vliegtuigbewegingen op Schiphol. Waarschijnlijk vooral voor overstappers, want voor reizigers van en naar Nederland duurt het vliegen via Schiphol veel langer dan die paar uurtjes met de Thalys. En het is een stuk ingewikkelder. Concurreren met goede treinverbindingen op korte afstanden: zijn binnenkort ook Brussel, Maastricht en Groningen aan de beurt?

Vier banen
De timing van dit besluit doet de reputatie van de KLM geen goed, zo vlak na het problematische overleg aan de Alderstafel. Het gebruik van vier banen moest worden opgehoogd omdat de KLM meer vluchten kon maken, liet Pieter Elbers in het heetst van de strijd de pers weten. Als het om overstappers gaat, zullen deze extra vliegtuigbewegingen vermoedelijk in de pieken vallen waar zoveel gedoe om was. Reizen per hogesnelheidstrein op groene elektriciteit wordt nog veel klimaatvriendelijker dan per vliegtuig op fossiele kerosine. Door reizigers van die trein naar het vliegtuig te lokken laat AirFrance/KLM zien dat al dat duurzame gedoe met afgewerkte olie eigenlijk niet serieus moet worden genomen.

Het kan ook anders
Er is op Schiphol grote behoefte aan meer capaciteit in de piekuren. Met het opgehoogde gebruik van de vierde baan is er wat soelaas gekomen, maar nabij 490.000 vliegtuigbewegingen loopt de zaak weer vol en begint het gedoe om de vierde baan opnieuw. Er zijn miljoenen overstappers die juist in de piekuren met tienduizenden vluchten per jaar via Schiphol naar Parijs, Frankfurt en Londen reizen. En naar de direct daarachter liggende gebieden. Op al deze routes zijn er hoogwaardige, minstens even snelle treinverbindingen. Die worden nog beter als de ICE naar Schiphol komt en de rit naar Londen niet meer met overstappen en inchecken in Brussel wordt onderbroken. Eurostar zal in 2016 de directe verbinding tot stand brengen.
AirFrance/KLM zou wagons kunnen huren van de exploitanten van de Thalys, ICE en Eurostar. Dat levert extra capaciteit om overstappers tegen aanvaardbare kosten te vervoeren. Zet er een eigen logo op en schep een AirFrance/KLM-sfeer met eigen cabinepersoneel en service. De exploitatie van het hi-speed spoornet zal aanzienlijk verbeteren, wat een goed argument is om zeer lage huurprijzen te bedingen. De truc is om de slots van vervallen korte vluchten te gebruiken voor langere vluchten die meer geld opbrengen. Dit verkeer moet geleidelijk op gang komen, dus moet je beginnen met vluchten die midden in de piekuren op Schiphol vallen. Die truc kan ook in Parijs, Londen en Frankfurt worden toegepast met slots van AirFrance/KLM, want ook daar ligt slotschaarste op de loer. Een extra voordeel is de veel grotere klimaatvriendelijkheid van hi-speedverkeer. Daar kan de KLM zijn reclame over duurzaamheid nog flink mee versterken. Ten slotte zou AirFrance/KLM inspelen op de uitbreidingsplannen van de Schiphol Group, namelijk betere aansluiting op het hi-speed spoornet. En de capaciteitsvergroting van de Noordelijke spoortunnel door aansluiting van Schiphol op het metronet van Amsterdam. Jos Nijhuis zou het toejuichen, ook al gaat dit veel verder dan alleen transfers uit Brussel ophalen.

Lees ook hier... Air France KLM komt met alternatief Thalys

En lees ook hier... toekomstluchtvaart.nl

Bekijk bericht op "toekomstluchtvaart.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kees

Ik denk dat de KLM niet alleen op overstappers mikt. De prijsstelling ligt onder de Thalys.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Er stond: "vooral voor overstappers". Voor mensen die niet dicht in de buurt van Schiphol wonen en niet al te ruim in hun tijd zitten, is reizen met een omweg langs een overvol Schiphol minder aantrekkelijk dan opstappen op station Rotterdam en aankomen in hartje Parijs, zelfs al zou het minder duur worden. Wie zegt trouwens dat Thalys met deze concurrentie de goedkope tickets niet zal aanpassen?
Hoe dan ook, deze casus biedt een interessant extra argument om in Brussel te pleiten voor een gelijk speelveld voor hi-speed verkeer wat betreft belastingen en subsidies. Zo "heb elk nadeel ze voordeel". Met dank aan AirFrance/KLM.