Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Airbus patenteert supersonisch vliegtuig op waterstof

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1463 
|
 duurzaambedrijfsleven.nl 
hv_overig_1504.jpeg

Door: Dimitri Reijerman

Airbus heeft een patent verkregen op een ontwerp van een supersonisch passagiersvliegtuig op waterstof, dat dankzij hypermoderne motoren snelheden zou kunnen behalen van ruim 5.500 kilometer per uur.

Het toegekende patent beschrijft een toestel dat voorzien is van deltavormige vleugels en drie verschillende motortypes kent. Twee turbojets onder de vleugels en een raketmotor in de staart zijn volgens Airbus nodig om het toestel de lucht in te krijgen.

Het patent beschrijft dat het toestel verticaal opstijgt tot een hoogte van circa 30 kilometer. Dit pad is gekozen om de schokgolf die ontstaat bij het doorbreken van de geluidssnelheid ook verticaal te laten verlopen, zodat de 'knal' niet op de grond gehoord kan worden. Ook is de stroomlijn van de jet aangepast om de schokgolf te verminderen.

Eenmaal op kruishoogte schakelt het supersonische toestel over op ramjets. Deze straalmotoren zijn aan de uiteinden van de vleugels te vinden en moeten de jet naar een kruissnelheid van 4,5 maal de geluidssnelheid brengen.

Volgens Airbus moet het toestel waterstof als brandstof gaan gebruiken. Hoeveel waterstof meegenomen kan worden en welke afstanden daarmee haalbaar zijn, is niet duidelijk. Wel noemt Airbus het aantal passagiers dat de jet zou kunnen vervoeren: er zouden twintig waaghalzen in het toestel een plekje kunnen vinden. Ook zou er een militaire variant gebouwd kunnen worden.

Als het toestel in de toekomst daadwerkelijk gebouwd wordt, zou het in potentie de duur van een vlucht flink kunnen verkorten. Zo zou een vlucht van Londen naar New York slechts een uurtje in beslag nemen, terwijl de uitgefaseerde Concorde 3,5 uur nodig had. Een reguliere Airbus A330 heeft 7 tot 8 uur nodig voor deze vlucht.

Bekijk bericht op "duurzaambedrijfsleven.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Vooruitstrevend, dat zeker.
De Concorde was een prachtig toestel.
Het werd op de meeste luchthaven niet toegelaten........................vanwege de enorme klere herrie die de motoren maakten.
Dus hoe Airbus, die rept over o.a. een raketmotor dit bedachte toestel ´stil´ wil laten zijn, wordt met geen woord gerept.
Laat Schiphol dit soort toestellen dan ook toe?
De Concorde toen niet.
Maar onder grote economische druk (al dan niet opgelegd door de Nederlandse Staat), maakt Schiphol zomaar een 180 grd. draai.
Wellicht toekomst ´muziek´ maar toch................. want in de huidige tendens is tijd geld, veel geld.
En we weten inmiddels dat de Schiphol-group gaat voor geld, veel geld.

Of kan er worden geschreven: Verloedering onder Airbus?