Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Air France wil eerlijke concurrentie met TGV

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 658 
|
 telegraaf.nl 
wp_luchtfoto_2893.jpg

BORDEAUX (AFN) - Air France wil op binnenlandse lijnen op gelijke voet kunnen concurreren met de hogesnelheidstrein TGV. Dat betekent dat de spoorwegmaatschappij SNCF, net als het luchtvaartbedrijf, zelf de kosten voor de benodigde infrastructuur zou moeten dragen. Topman Jean-Marc Janaillac van Air France-KLM heeft daarvoor gepleit, meldden verscheidene Franse media dinsdag.

Janaillac deed zijn oproep in Bordeaux. Air France onderhoudt al twintig jaar een lijndienst tussen Parijs en de Zuid-Franse stad, met inmiddels twintig retourvluchten per dag. Vanaf komend voorjaar moet de luchtvaartmaatschappij evenwel opboksen tegen een nieuwe TGV-verbinding, die de reistijd op die spoorroute met een uur verkort.

De aanleg en het onderhoud van dergelijke hogesnelheidslijnen worden volgens Janaillac hoofdzakelijk met belastinggeld gefinancierd. Daardoor is geen sprake van een gelijk speelveld, vindt hij. ,,Deze subsidie komt neer op 20 euro per passagier voor de komende 25 jaar'', zo tekende dagblad Le Figaro op uit zijn mond.

Oneerlijk


Eerlijke concurrentie, ook met prijsvechters en staatsbedrijven uit het Midden-Oosten, is een van de stokpaardjes waarmee Janaillac het vertrouwen van het eigen personeel hoopt te winnen. Hij nam het stokje afgelopen zomer over van Alexandre de Juniac, die dat onderwerp volgens de Franse vakbonden niet serieus genoeg nam.

Het is niet de eerste keer dat Janaillac zijn ongenoegen uit over de in zijn ogen oneerlijke voordelen die SNCF als staatsbedrijf geniet. Hij deed dat ook al in zijn vorige functie als hoogste baas van openbaarvervoerbedrijf Transdev.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Onder welke steen komt deze man vandaan? Weet je wat oneerlijk is, dat deze mijnheer vergeet alle ellende van het vliegen te benoemen ten opzichte van het reizen met de trein.

Ter illustratie met dank aan AF. De foto bij dit artikel is gemaakt in Bandol in Zuid Frankrijk (heerlijke wijnen, vooral rosé en rood). Bandol ligt tussen Marseille en Toulon.

Geplaatst door Gerard

Misschien dat Air France dan zelf de kosten voor de luchthaven endiens infrastructuur moet betalen evenals accijns en BTW over de kerosine. Niet te vergeten moet er ook BTW over de tickets worden geheven. Daarnaast komt nog de CO2-heffing (factor 10 ten opzicht van landgebonden CO2-uitstoot) en natuurlijk niet te vergeten een serieuze compensatie voor de hinder van de om- en onderwonenden. Verhuispremies, opkopen en slopen van woningen, onder de aan- en uitvliegroutes, (dat deed de TGV ook) en compensatie voor al die mensen leidend aan kwalen ten gevolge van de uitstoot en van schadelijk stoffen en lawaai. Kijk dan eens wat er voor beide vormen van transport onder de streep staat.