Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Air France KLM wil uitstel vliegtaks

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 392 
|
 telegraaf.nl 
hvs_schiphol_DSC_2515.JPG

Door Yteke de Jong

BRUSSEL - Air France KLM wil uitstel van invoeringen van nieuwe vliegbelastingen. Dat zei topman Ben Smith dinsdag in Brussel in zijn rol als nieuwe voorzitter van luchtvaartkoepel Airlines for Europe.

„Gezien de uitbraak van de coronavirus wilen we de overheid vragen om de introductie van nieuwe vliegbelasting op te schorten. Nieuwe belastingen zetten financieel extra druk op ons, zoals in Frankrijk en in Nederland”, zei Smith.

Miljoenenrekening
De zogeheten ’ecotaks’ moet dit jaar in Frankrijk worden ingevoerd en kost Air France op jaarbasis €60 miljoen. De Nederlandse staat wil vanaf volgend jaar €200 miljoen aan vliegtaks ophalen. „Door deze belastingen kunnen we niet investeren in nieuwe technologie, die nodig is om vliegen duurzaam te maken”, zegt Smith. Bovendien was afgesproken dat daar groei op Schiphol tegenover zou staan. Het kabinet blijft die beslissing echter maar uitstellen.

De luchtvaartmaatschappijen moeten diep ingrijpen vanwege de uitbraak van het coronavirus. Zo ligt de operatie richting China bij een aantal uit en is het aantal boekingen de afgelopen week fors gedaald als gevolg van uitbraak in Europa. Air France KLM gaf eerder aan dat virus het bedrijf op jaarbasis tussen de €150 en 200 miljoen kost.

"’Politici luisteren niet’"
„Ik ben kwijtgeraakt hoe vaak ik met politici heb gesproken over vliegtaksen, maar men luistert niet. Overheden blijven maar doorgaan met de invoering van nieuwe vliegbelastingen, zoals bijvoorbeeld op Schiphol”, zegt topman Johan Lundgren van easyJet tegen De Telegraaf. „Het klopt niet dat de luchtvaart geen belasting betaalt. Als easyJet alleen al zijn we op jaarbasis €650 miljoen kwijt. Ook op Schiphol betalen we bijvoorbeeld mee aan de infrastructuur via de havengelden. Bovendien hebben we al het Europese ETS-systeem, waarmee de uitstoot van CO2 wordt belast. De luchtvaart wordt als melkkoe gebruikt.”

Landingsrechten
Ook vragen de luchtvaartmaatschappijen de Europese Commissie om een tijdelijke opschorting van de zogeheten 80/20 regel, waarbij ze verplicht zijn om 80% van het landingsslot vol te vliegen. Hierdoor kunnen ze hun historische rechten houden.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

AF/KLM boekjaar 2019.
270 miljoen euro onder de streep op een omzet van 27 miljard geeft aan dat het financieel een janboel is.
De aankoop van AF-KLM aandelen door de staat voor 760 miljoen euro geleend geld (incl kosten), daarvan is de waarde inmiddels gehalveerd. Ook bij de overheid een janboel.
Volgens mij valt een ecotax onder ondernemers risico dat doorberekend moet worden in de idioot veel te lage ticketprijs.
Nu ook nog het speelveld gelijk maken met andere vormen van openbaar vervoer door tax/btw te gaan heffen op kerosine en vliegtickets en dan blijkt AF/KLM een failliete boel.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Ha ik betaal inmiddels honderden euro’s p/m voor verwarming en stroom, de tank maandelijks vol gooien als zeer bewust weinige rijder voor mijn zuinige schone auto kost ca 125,-.
Maar dan mag ik nogmaals betalen voor die teringlijers bij KLM, Schiphol en de veel reizende toerist en zakenreiziger. Opzouten echt, houd je eigen broek op, niet nog meer subsidie naar de destructieve luchtvaart.

Geplaatst door Peter uit Amsterdam

Schiphol meet zich graag aan Heathrow en Frankfurt. Daar is nu al een hogere tax dan de 7 Euro zoals die op Schiphol komt. Goede reden om de tax versneld in te voeren en te verhogen.

Geplaatst door Iep uit Almere

gewoon heffen en doorbelasten aan de ticketkoper toch? Niemand gaat voor een tientje extra naar een vliegveld net over de grens rijden. De marktwerking zal er op den duus toch wel voor zorgen dat inefficiënte maatschappijen ( hoge overheadkosten en dito salarissen) het loodje leggen. dat tientje meer of minder maakt het verschil niet.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

"Geloof me, KLM heeft veel meer aan dit belachelijke kunstmatige plafond op Schiphol, omdat ze daardoor geen last hebben van concurrentie", zegt O''Leary van Ryanair in een artikel over het niet opengaan van Lelystad in de Gooi en Eemlander van 4 maart 2020.
Ik denk dat hij daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben. Hoe denkt de KLM trouwens die groei waar men naar streeft te kunnen financieren? Nog meer schulden maken in de hoop dat die investeringen terugverdiend worden?

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

O’leary is een boef maar wel een slimme. Ryanair is een soort Action, KLM is een soort V&D. Nederland moet eens stoppen met die oneerlijke voortrekkerij en subsidiëren van dat kansloze KLM.