Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Air France-KLM snakt naar forse kosteningreep

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 879 
|
 telegraaf.nl 
tb_vliegtuig_PH-BXK.jpg

Door Yteke de Jong

AMSTELVEEN - Luchtvaartmaatschappij KLM komt steeds zwaarder onder druk. Dat blijkt uit de cijfers van het eerste kwartaal, die gisteren werden gepresenteerd. Hoewel de omzet een lichte groei liet zien, schoot KLM weer dieper in het rood als gevolg van extra pensioenlasten.
‘De progressie is duidelijk te klein’, zegt financieel directeur Erik Swelheim van KLM in een toelichting aan De Telegraaf. De omzet staat fors onder druk op intercontinentale routes, waardoor het effect van de goedkope kerosine weer teniet wordt gedaan. Daarnaast heeft de luchtvaartmaatschappij last van de sterke dollar. Kleine lichtpuntjes zijn er nauwelijks, waardoor Air France KLM als geheel snakt naar een akkoord met het personeel over het inleveren van vrije dagen een salarisstop. ‘Wat vooral blijkt uit de cijfers, is de noodzaak om snel door te zetten met de bezuinigingen’, zegt Swelheim.

700 miljoen besparen
KLM wil in de komende jaren €700 miljoen besparen en is al een half jaar aan het praten met de vakbonden. De financieel directeur verwacht een akkoord in juni in Nederland, maar in bronnen in Frankrijk melden dat daar pas op het zijn vroegst in het najaar iets te verwachten valt.
Daardoor beklijft het beeld van gebrek aan urgentie bij de luchtvaartmaatschappij. Gisteravond maakte Air France eindelijk bekend dat het tot en met 2017 €650 miljoen wil besparen, na een fiat van de ondernemingsraad. Hoeveel banen dit gaat kosten is onbekend. Omdat de onderhandelingen met het personeel zeer traag vorderen, moet intern bij KLM de broekriem fors aangehaald worden. Zo is er een limiet gesteld op €125 euro voor een hotelovernachting voor KLM-personeel. Ook kleine consumpties mogen niet meer gedeclareerd worden. ‘We moeten kostenbewust zijn. Alle kleine beetjes helpen’, aldus Swelheim.

Half miljard verlies
De Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie leed in totaal een nettoverlies van €559 miljoen. Maar zonder de eenmalige boekwinst van €218 miljoen op de verkoop van het aandeel in boekingssysteem Amadeus, is het verlies zelfs groter dan in dezelfde periode vorig jaar.
Ook de vrijetijdsdochter Transavia dook dieper in het rood over het eerste kwartaal, terwijl de dochtermaatschappij de oplossing moet zijn voor de verliezen op de korte afstanden voor Air France KLM. Volgens Swelheim komt dit vooral door extra marketing- en investeringskosten bij de Franse tak, die sterk aan het uitbreiden is. Bij Transavia Nederland was het verlies stabiel.
De luchtvaartmaatschappij heeft wel even lucht gekregen ten aanzien van de nettoschuld, die aan het eind van het eerste kwartaal op €5,2 miljard lag. Air France KLM heeft een zogeheten hybride obligatielening bij institutionele beleggers geplaatst, waarmee €600 miljoen is opgehaald, om de langlopende schulden af te lossen.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht