Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Air France - KLM binnen enkele maanden besluit over order KLM en Transavia

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1019 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 29-09-2021 
strooien_met_euros.jpg
Strooien met euro's niet zonder voorwaarden
Credit: pixabay

PARIJS - Air France-KLM neemt in de komende maanden een besluit over een order voor maximaal 160 vliegtuigen voor de middellange afstand, die bestemd zijn voor dochterbedrijven KLM en Transavia. Dat zei topman Ben Smith van Air France-KLM woensdag volgens Dow Jones Newswires.

Zoals Luchtvaartnieuws.nl eerder al meldde diende de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie afgelopen zomer bij Airbus en Boeing offerteaanvragen in voor de bestelling. Het zal gaan om een order voor minimaal tachtig vliegtuigen en opties op zestig tot tachtig toestellen extra, zo zei Smith woensdag rond de presentatie van de eerste Airbus A220 van Air France.

"We kijken naar alle verschillende modellen voor middellange afstanden van de twee leveranciers", zei Smith woensdag, daarbij doelend op de A220 en A320neo-serie van Airbus en de 737 MAX-serie van concurrent Boeing. De toestellen zijn bedoeld ter vervanging van de huidige Boeing 737NG’s waar KLM en Transavia mee vliegen.

KLM beschikt over een vloot van 45 Boeing 737’s (waaronder 737-700’s, -800’s en -900’s), terwijl Transavia (in Nederland en Frankrijk samen) over een volledige Boeing 737NG-vloot van bijna negentig toestellen beschikt.

Air France maakt op de middellange afstand gebruik van zo'n 110 toestellen uit de A320-serie. Zestig bestelde A220's zijn bedoeld om de A318's, A319 en een deel van de A320's te vervangen.

Toevoeging redactie vlieghinder.nl

Dit bovenstaand artikel gaat niet over geluidsoverlast, maar geeft wel een aardig beeld van de hoeveelheid geld dat het kost om een giga hoeveelheid geluidsoverlast te veroorzaken en wie gaat dit betalen?

Huidig aantal toestellen (medio 2021):
KLM: 111
Transavia 89
Totaal 200
Bronnen: Wikipedia en Transavia.com

Een A220 kost circa 70 miljoen euro
Een A 320 neo kost circa 86 miljoen euro
Een 737 max kost circa 104 miljoen euro
Bronnen : Wikipedia en Google
De gemiddelde kostprijs van deze toestellen is circa 87 miljoen euro
Om hoeveel geld gaat het?
Bij 80 toestellen gaat het over circa 80 x 87 = 6960 miljoen euro
Bij 160 toestellen gaat het over het dubbele bedrag = 13920 miljoen euro

Een failliet bedrijf dat maximaal 160 nieuwe toestellen gaat kopen (of leasen).
Hoe wordt dit betaald? Met een bankgarantie van onze overheid (= de belastingbetaler) ?
Ra ra hoe kan dit?

Al voor het Caronavirus was AF/KLM technisch failliet en dat zijn ze nu nog steeds.
Wellicht dat alle Carona leningen/regelingen (met staatsgarantie), waarvan Elbers steeds zegt dat daar nog niets van gebruikt is, klaar staan om gebruikt te worden voor de vervanging/uitbreiding van vliegtuigen. In zo'n situatie is het Caronavirus het treintje waarmee flinke sommen geld, op oneigenlijk wijze, binnen gehengeld kunnen worden. Heeft Carona ook nog een voordeel voor AF/KLM. Staatssteun met gemeenschapsgeld?.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 29-09-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Hoog tijd voor een parlementair onderzoek naar de besteding van de miljarden die de min. van Fin. aan de KLM heeft verstrekt tijdens de Coronacrisis. Is het Rijk nu ook door de KLM geschiphold?