Air France gaat vluchten schrappen na mislukte onderhandelingen
Door Maarten Back
BUITENLAND - Nadat gisteren de onderhandelingen tussen Air France en zijn piloten zijn “mislukt” gaat het alternatieve herstructureringsplan van start. Het bestuur van Air France-KLM meldt in een verklaring dat het toestemming geeft voor scherpe vermindering van activiteiten van Air France.
Volgens Air France worden vanaf 2016 tien procent van de lange-afstandsvluchten geschrapt en kunnen veertien toestellen weg. Ook de levering van de Boeing 787 Dreamliners kan worden uitgesteld. Als de vliegmaatschappij inderdaad vluchten gaat schrappen, staan er volgens de Franse vakbonden 3.000 banen op het spel, twittert NRC-correspondent Peter Vermaas:
"Volgens de vakbonden staan 3 000 banen op het spel als Air France inderdaad het aantal vluchten vermindert".
Volgens Vermaas, zat dit alternatieve “plan B” eraan te komen:
“Met dit besluit houdt de directie van Air France-KLM vast aan het dreigement van deze zomer. Als de Franse piloten niet, zoals hun Nederlandse collega’s, tot een akkoord zouden komen over verhoging van de productiviteit, dan moest het bedrijf ‘plan B’ in werking stellen. Dat voorziet in een forse vermindering van vooral de verliesgevende langeafstandsvluchten en van een substantiële vermindering van de vloot. Daarmee treffen de piloten de rest van Air France in het hart, want snijden in de routes leidt zeker tot ontslagen.”
‘HOE NU VERDER WEET NIEMAND’
Volgens cijfers van Air France zijn de personeelskosten bij het bedrijf vergeleken met Lufthansa en British Airways 20 tot 35 procent hoger. De piloten hadden zich in navolging van hun Nederlandse collega’s neergelegd bij het principe om meer te moeten werken voor hetzelfde geld, maar vonden de door de Air France-leiding voorgestelde 100 extra vlieguren te extreem, melden onderhandelaars.
Wat de volgende stappen zijn, is onduidelijk volgens Vermaas:
“Hoe nu verder weet niemand. De pilotenbond SNPL denkt dat maandag verder onderhandeld kan worden. Premier Manuel Valls zei vandaag de directie van de luchtvaartmaatschappij te steunen, maar suggereerde ook dat de gesprekken voortgezet moeten worden om wel tot een vergelijk te komen. Air France en het aantal landen dat de maatschappij bedient is natuurlijk van nationaal belang voor de Fransen.”