Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Aflevering 12: Naar een Burgerraad Luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 674 
|
 youtube.com - 02-07-2021 
koepelvanamsterdamseschipholgroepen.jpg

De Omgevingsraad Schiphol voldeed niet. Burgers en overheden hebben totaal andere belangen dan luchtvaartbedrijven. Gaat een Maatschappelijke Raad Schiphol wel functioneren? Prof. dr. Fulco van der Veen betwijfelt het. Hij heeft een veel beter plan om aan al het gekrakeel een einde te maken.

Zie via onderstaande link de video presentatie.


Bekijk bericht op "youtube.com - 02-07-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Een intressante video met een aantal goede punten.
Een belangrijk punt vond ik de opmerking over de regionaal gekozen vertegenwoordigers waardoor de belangen van verschillende omwonenden tegen elkaar worden uitgespeeld.
Al zou ik niet durven zeggen dat dit in de praktijk enige effect heeft gehad.

Het punt is:al deze overleggen zijn bedoeld om dingen voor schiphol mogelijk te maken,zogenaamd in samenspraak met de omgeving. Dat is het doel en dat doel bepaald de opzet. De overleggen zijn niet bedoeld om dingen voor schiphol onmogelijk te maken.
Schiphol heeft vrij spel en kent geen enkele beperking. Dat is het probleem en dat zal bij welke vorm van overleg ook niet veranderen.

Zelfs vaststaande regels omtrent bijvoorbeeld baangebruik worden omzijld omdat men een veelheid van mogelijke uitzonderingen heeft ingebouwd. Schiphol vliegt hoe het wil en hoe het hun het beste uitkomt,ook zonder echte noodzaak.
(Uitzonderingen die niet noodzakelijk zijn zoals je bijvoorbeeld kon zien aan het baangebruik gedurende de lange periode dat de zwanenburg baan gesloten was)

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Het Rijk moet niet alleen bepalen aan welke eisen de luchtvaart moet voldoen w.b. veiligheidsrisico's, leefomgeving, gezondheid en reductie van CO2, maar ook hoeveel luchtvaart en welk netwerk (bestemmingen en vliegfrequenties) ons land hoogstens nodig heeft voor een redelijke verbinding met het buitenland. Dan voorkom je wat anoniem 1 terecht vaststelt: dat Schiphol (i.c. de carriers) vliegt hoe het wil, ook zonder publieke noodzaak. Schiphol moet een publieke verbindingsfunctie hebben, niet die van kip met gouden eieren voor een luchtvaartsector die autonoom wil groeien en daardoor Schiphol al 50% groter heeft gemaakt dan Nederland nodig heeft. Helaas heeft de demissionaire minister voor die kip gekozen en niet voor de verbinding die zij zogenaamd centraal heeft gesteld. Het nieuwe kabinet moet die ernstige weeffout (het groeiverdienmodel) snel uit de luchtvaartnota verwijderen.