Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Advies Remkes: luchtvaart mag alleen groeien als uitstoot stikstof daalt.

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 267 
|
 npostart.nl/nieuwsuur - 15-01-2020 
AMS_Amsterdam_Airport_Schiphol-verkeerstoren.jpg
Verkeerstoren Schiphol
Credit: qwesy qwesy

Advies Remkes: luchtvaart mag alleen groeien als uitstoot stikstof daalt.
Door het advies van de commissie-Remkes over de luchtvaart is het heel onwaarschijnlijk geworden dat Lelystad Airport op korte termijn opengaat voor vakantievluchten.

Oud-minister Johan Remkes brengt vanmiddag (donderdag 16-01-2020) om 15.00 uur zijn advies uit over de luchtvaart, maar dat lekte gisteren al uit. Hij vindt dat de luchtvaart in Nederland alleen mag groeien als de sector minder stikstof uitstoot. De opening van Lelystad Airport is een van de gevoeligste dossiers van dit kabinet. Johan Remkes is te gast.

Zie de Nieuwsuur reportage via onderstaande link. Het onderwerp start op 17'54".

Bekijk bericht op "npostart.nl/nieuwsuur - 15-01-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Een laconiek gedoe. Hier en daar een kleinigheid aanpassen en Schiphol kan groeien en Lelystad kan zonder problemen open. Dit terwijl ik dacht dat Nederland een groot stikstof probleem heeft, dat eerst opgelost moet worden, nog voordat er ook maar iets kan worden uitgebreid, als dat al kan.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

SLIM GEMANIPULEER VAN DE BESTUURLIJK ELITE KLEURT DE MEDIA

Met de nadruk op de "slechts 1 procent" aandeel van de luchtvaart (dat is al factor 10 meer dan het RIVM eerder aangaf en over het hele N.L. grondgebied uitgesmeerd!) wordt door Remkes de illusie gewekt dat ook deze sector een bijdrage zou moeten leveren.

Zonder erbij te vertellen dat een wettelijke basis voor handhaving volledig ontbreekt, noemt hij wat lastig te controleren maatregelen zoals: "glijvluchten" / bio brandstoffen / extern salderen. Daar weet de firma list en bedrog natuurlijk wel raad mee.

Frappant dat hij in Nieuwsuur de combinatie Schiphol en Lelystad Airport als een onlosmakelijk geheel presenteert: dat is geheel in lijn met de gevolgde tactiek om sluipenderwijs tot een "Airport Metropool" te komen. Een constructie waarbij bewust een schaduwbestuur - zonder democratische controle - op louter neoliberaal economische basis - aan de touwtjes kan trekken. (Bestuursbureau Metropool Regio Amsterdam op de Zuid As, alle BUCH gemeenten sinds kort hierbij ondergebracht, elk huishouden betaalt mee............)

Blijkbaar is de invloed op de media al zo groot dat er een taboe rust op het aan de kaak stellen van deze strategie. Van het jeugdjournaal "Vliegen is leuk!" tot het NHD met grote kleurenfoto: "KLM toestel tankt biobrandstof, vliegtuigen worden door nieuwe technologie steeds schoner", de P.R. machine draait op volle toeren.

Hoe dit gaat aflopen?






Geplaatst door am uit Velserbroek

Het is in de afgelopen 25 jaar wel vaker gebeurd dat ik hoopvol werd gestemd. Het bleek steeds een dooie mus. Het is al jaren overduidelijk dat de politiek, met VvD en CDA voorop, de luchtvaart geruststellend op de rug klopt en die hele sector een extra stuwende motor in het achterwerk stopt. Ook al gaat dat ten koste van het welzijn van duizenden belastingbetalende en kiezende burgers in de omgeving van dat rotbedrijf Schiphol onder het mom van "banenmotor".
Steeds als er een maatschappelijk probleem in Nederland is of komt (bijv. recentelijk "vuurwerk") is de politiek er als ze het zelf ook willen, als eerste bij om via de media een groot maatschappelijk draagvlak te creëren om eventuele besluiten door de burgers te laten steunen.
Bij de vele negatieve onderzoeken en berichten over de luchtvaart is dat tot nu toe niet gebeurd. Het is dus overduidelijk dat "de politiek" ook dit keer met dit voor de luchtvaart slechte bericht niets zal doen. Ze zullen gewoon opnieuw op zoek naar een extra straalmotortje voor in het achterwerk van die over het paard getilde luchtvaart.