Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Advies Remkes: luchtvaart mag alleen groeien als uitstoot stikstof daalt

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 830 
|
 nos.nl 
Schiphol_klimaatactie_191214_WP_7629.JPG

De luchtvaart in Nederland mag alleen groeien als de sector de uitstoot van stikstof weet te beperken. Dat zegt de stikstofcommissie-Remkes in een advies aan het kabinet over de luchtvaart.

Remkes vindt het niet meer dan eerlijk dat de luchtvaart, net als andere sectoren, een evenwichtige bijdrage levert aan vermindering van de uitstoot. Als dat niet gebeurt, mag Schiphol niet meer groeien. En ook Lelystad Airport mag alleen open voor vakantievluchten als de uitstoot van stikstof daalt.

De commissie-Remkes stelt dat het aandeel van de luchtvaart in de totale stikstofuitstoot beperkt is, maar wel groter dan eerder gedacht. Tot nu toe werd alleen gekeken naar vliegbewegingen van en naar Nederlandse luchthavens, tot een hoogte van 3000 voet.

Maar Remkes vindt dat moet gekeken naar alle stikstof die door de luchtvaart in Nederland neerdaalt. Die is ook afkomstig van vluchten boven de grens van 3000 voet.

Elektrisch taxiën en glijvluchten
De commissie ziet overigens wel mogelijkheden om de uitstoot door de luchtvaart te verminderen, bijvoorbeeld door elektrisch taxiën of het stimuleren van glijvluchten om het brandstofverbruik en de geluidsproductie te verminderen.

De commissie-Remkes biedt het advies over de luchtvaart morgen aan, maar de inhoud lekte vanavond al uit. Remkes adviseerde in september al dat de maximumsnelheid zo snel mogelijk omlaag moet. Er komt nog minstens één apart advies over de industrie en de scheepvaart. In mei wordt het eindadvies verwacht.

De Telegraaf formuleert het op iets andere wijze. Lees hier.

Bekijk bericht op "nos.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Joepieeeeeeeeeeeeeeeee

Geplaatst door gerard

Nou, de beer is nog niet geschoten. Er komt wel weer een duvel uit een doosje.

Geplaatst door s. van halm uit Hoofddorp

Het is mooi nieuws maar er wordt al gesuggereerd dat het thema door extern salderen opgelost kan worden. Ironie: Boeren krijgen een bedrijfs-beëindigingssubsidie die vervolgens ingezet kan worden om meer te vliegen.

Ondertussen hoor je er niemand over dat de staat de plicht heeft om de uitstoot van vliegtuigen boven de 3000ft (914m) te melden bij de EU. Naast de LTO cycle (Landing and Take-Off, tot 3000ft) moet ook de uitstoot van het verkeer boven deze hoogte gerapporteerd volgens de CCD cycle (Climb Cruise Descent).

Schiphollen optima forma en niemand die aan de bel hangt.