Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Advies betrokkenen: heroverweeg opening Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 142 
|
 NOS 
Advies betrokkenen: heroverweeg opening Lelystad Airport

Het openstellen van Lelystad Airport - volgens planning in 2020 - moet worden heroverwogen. Er moet eerst meer onderzoek worden gedaan naar de geluidsniveaus. Dat stelt de regiegroep die de belevingsvlucht van eind mei begeleidde en evalueerde. De geluidsoverlast is mogelijk groter dan was voorspeld.

Het vliegtuig maakte een rondje door het luchtruim dat gebruikt zal worden als Lelystad Airport vakantievluchten overneemt van Schiphol. De regiegroep, ingesteld door de minister van Infrastructuur en Waterstaat, wordt voorgezeten door een oud-topman van het voormalig ministerie van Milieubeheer. Verder bestaat de groep uit omwonenden, andere deskundigen en vertegenwoordigers van actiegroepen uit verschillende provincies. Zij hebben de vlucht geƫvalueerd.

Nader onderzoek


Na de belevingsvlucht in mei klaagden veel mensen al over het lawaai. Uit de evaluatie van de regiegroep blijkt nu ook dat er toen meer geluid gemeten is dan de niveaus die in de Milieueffectrapportage (MER) waren voorspeld. Volgens onafhankelijk voorzitter Hans van der Vlist van de regiegroep betekent een afwijking niet direct dat de MER niet klopt, maar de afwijking is "wel heel groot". Daarom moet er volgens Van der Vlist nader onderzoek komen.

Alternatieve routes


De regiegroep pleit ervoor om het luchtruim eerst opnieuw in te delen en het vliegveld pas te openen wanneer alle effecten in kaart zijn gebracht, melden RTV Oost en Omroep Gelderland. Daarnaast moet worden gekeken naar alternatieve routes en moeten de routes over "stille" gebieden worden heroverwogen. De groep toont zich wel tevreden over de communicatie over de belevingsvlucht.

Minister Van Nieuwenhuizen zegt in een eerste reactie op het evaluatierapport: "Ik vertrouw op het oordeel van de commissie en dat de regelgeving voor de MER goed is toegepast. Dat neemt niet weg dat ik ga kijken naar het verschil tussen de metingen van deze vlucht en de berekeningen voor de piekbelasting. Zoals gezegd zal ik deskundigen vragen naar een verklaring hiervoor."

Voor Lelystad Airport is de eerste MER vier jaar geleden al gemaakt. Vorig najaar ontdekte de bewonersgroep HoogOverijssel dat er fouten in stonden over de geluidsbelasting. Dat was voor de minister reden om opdracht te geven het rapport te actualiseren. De regiegroep zet nu dus vraagtekens bij de aangepaste MER.

Bekijk bericht op "NOS"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bas van den Born

De grootste bariere voor de MER is de huidige regelgeving, daar is berekenen verplicht, niet meten, helaas