Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Actievoeren tegen hinder Schiphol blijft nodig’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2010 
|
 nhd.nl 
gs_aktie_DSC01561.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - ,,De nieuwe Omgevingsraad Schiphol gaat nauwelijks over echte hinderbeperking praten, terwijl dat de enige reden is dat bewonersgroepen daar aan tafel gaan zitten'', meent Erwin von der Meer. ,,Actievoeren blijft dus nodig.''

Floriande naar Tweede Kamer
Von der Meer is voorzitter van de BLRS, de vereniging bescherming leefomgeving regio Schiphol. Daar zijn 18 bewonersplatforms bij aangesloten die in 2008 het Aldersakkoord afwezen. Een van deze groepen is het vorige week gelukt om verkozen te worden tot clustervertegenwoordiger voor de Aalsmeerbaan.
In totaal moesten er tien vertegenwoordigers worden gekozen. ,,Het is jammer dat er zo weinig actievoerders aan tafel zijn gekomen'', oordeelt Von der Meer, die zich overigens zelf terugtrok als kandidaat voor de Buitenveldertbaan omdat hij alle vertrouwen heeft in Peter Hesp van de vereniging Amsteloever. ,,Dus twee actievoerders.''

Verkiezing
De Omgevingsraad Schiphol gaat op 1 januari van start en is de opvolger van het overlegorgaan Cros en de Tafel van Alders. Hans Alders is voorlopig voorzitter van de omgevingsraad, waar behalve bewoners ook vertegenwoordigers van de gemeenten, provincies, het Rijk en de luchtvaartsector zitten. Voor elk van de vijf startbanen zijn er twee bewonersvertegenwoordigers. Voor het binnengebied van de Kaagbaan is nog geen keuze gemaakt tussen Jan Schreurs uit buurtschap 't Kabel bij Nieuw-Vennep en Arnoud Hendriks uit Burgerveen.
Wel gekozen zijn Cees van Ojik en Eef Haverkort uit Zwanenburg, Rob Lutgerhorst (Aalsmeer), Klaas Bijlsma (Uithoorn), Marcel Dopp (Amstelveen), Peter Hesp (Amsterdam), Rob Loekenbach (Kaag en Braassem), Gerard Jägers (Spaarndam) en Ciska Spikker (Badhoevedorp).

Floriande
,,Het blijft belangrijk om buiten de omgevingsraad om actief te blijven. Dan kan je ook rechtstreeks een brief naar de staatssecretaris sturen zoals over de nieuwe startprocedure die opeens door KLM is ingevoerd en in bepaalde dorpen zoals Spaarndam tot extra overlast leidt'', stelt Von der Meer, wiens BLRS ook gewoon blijft bestaan. Recent heeft het platform uit Castricum ook de website www.vlieghinder.nl vernieuwd en uitgebreid. De site wil een podium zijn voor actievoerende bewonersgroepen.
De werkgroep Floriande Tegengeluid gaat komende woensdag opnieuw proberen Tweede Kamerleden te overtuigen om een andere uitvliegroute vanaf de Kaagbaan over deze wijk in Hoofddorp in te voeren. De bewoners willen dat de toestellen een ruimere bocht maken en zo de bewoners ontzien. Maar tot nu toe weigert Den Haag te hulp te komen. Daarom wordt woensdag om 14 uur een petitie aangeboden aan de vaste Kamercommissie.
Een half uur later begint het luchtvaartoverleg, waarin over Lelystad, Eindhoven, Maastricht en Schiphol wordt gesproken.

Knelpunt
Schiphol verwacht volgend jaar 450.000 starts en landingen. Tot 2020 mag dat doorgroeien naar 510.000, maar volgens Hans Alders ontstaat er bij 470.000 al een knelpunt. Dan zou in de spits vaker een vierde baan moeten worden gebruikt, maar dat mag niet vanwege de overlast. Dat wordt een hot-item voor de nieuwe omgevingsraad.

Bekijk bericht op "nhd.nl"

Reacties op dit bericht