Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Actievoerders roepen op tot protest tegen omstreden nieuwe vliegroute Schiphol: ‘erop of er onder’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 116 
|
 ad.nl 
Luchtruimherziening_HvS.png

Door Bernie van Unen

Het is twee voor twaalf. Dat is het althans het gevoel van de stichting Stop4deroute. Volgende week beslist de Tweede Kamer over de nieuwe aanvliegroute naar Schiphol. Daarmee zouden de provincies Utrecht, Gelderland en Noord-Holland dagelijks te maken krijgen met twee- tot driehonderd extra overkomende vliegtuigen per dag. ,,Het is nu erop of eronder.”

Alle boze inwoners wijzen naar minister Barry Madlener. Sinds zijn aantreden waait er volgens de actievoerders een kille wind door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ze mogen niet meer aan tafel zitten en ook de provincies en gemeenten staan buitenspel. ,,Daarom is het belangrijk om in de Tweede Kamer onze stem te laten horen”, zegt woordvoerder Femke van Brussel-Visser. ,,Als we niet oppassen wordt de nieuwe route zonder veel tegenspraak vastgesteld.”

Bepalend voor de gezondheid
Het Kamerdebat van komende dinsdag wordt mogelijk bepalend voor de gezondheid in de regio. Van Brussel-Visser. ,,Het is wel een beetje erop of eronder. De vierde route staat niet op de agenda, maar Kamerleden mogen wel vragen stellen. Dat gaat ook gebeuren. Voor het debat houden we een demonstratie voor het Tweede Kamer-gebouw.”

Met de voorgestelde vierde aanvliegroute krijgen in de provincies Utrecht, Gelderland en Noord-Holland naar schatting 1,3 miljoen mensen te maken met hinder en vervuiling en met gezondheidsschade, vreest stichting Stop4deroute.

Inspraak niet nodig
,,Inspraak vindt de minister echter niet nodig”, reageert de stichting. ,,In de Kamerbrief van 20 december over de voortgang van de luchtruimherziening, waar de vierde aanvliegroute onderdeel van uitmaakt, worden regionale en lokale overheden niet meer genoemd als betrokken partijen in de besluitvorming. Dit druist in tegen eerdere afspraken.”

De vierde route (zie hier)
De stichting wantrouwt de minister. ,,Het lijkt erop dat de externe commissie die de nut en noodzaak van een vierde aanvliegroute gaat beoordelen, als excuus voor participatie wordt gebruikt”, meent Van Brussel-Visser. ,,De minister kan het advies van deze commissie echter gewoon naast zich neerleggen. Bovendien staat de Tweede Kamer nagenoeg buitenspel: minister Madlener en de staatssecretaris van Defensie besluiten samen over de luchtruimherziening.”

Extra ruimte defensie
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil het luchtruim herzien. Momenteel zijn er drie routes naar Schiphol, namelijk via de provincie Zeeland, over de Noordzee bij IJmuiden en via Groningen en het IJsselmeer. Om meer ruimte vrij te maken voor oefeningen met F-35’s, wil het ministerie een vierde route over Gelderland en Utrecht toevoegen. Het kabinet is voorstander van deze nieuwe aanvliegroute naar Schiphol. Behalve de extra oefenruimte, zou deze ook moeten leiden tot reisverkorting en een vermindering van CO2-uitstoot door verkeersvliegtuigen.

Achter de schermen werkt het ministerie al jaren aan deze extra snelweg in de lucht, waarvan naar verwachting een derde van alle op Schiphol landende vliegtuigen gebruik zal gaan maken. Eind 2021 heeft Luchtverkeersleiding Nederland al virtueel geoefend met de vierde route, met een naderingspunt bij Doorn.

Aan vliegtuigen vastlijmen
Deze week was er in Utrecht een bijeenkomst van het Burgerinitiatief Stop4deroute. ,,Een goede opkomst, met veel vragen en ook wel verbijstering bij het publiek over de plannen”, stelde Femke van Brussel-Visser vast. ,,Er zijn nog mensen die niet weten dat dit boven hun hoofd hangt. Die zijn echt verbaasd. Maar bezoekers vroegen ook wanneer ze zich aan vliegtuigen moeten vastplakken. ,,Nu is de tijd dat je stem moet laten horen", antwoordde statenlid David Oude Wesselink (GroenLinks). ,,Maar dat gaan we echt niet doen.”

Anne Sasbrink houdt namens de Partij voor de Dieren in BAK in Utrecht eerder deze week een toespraak over de gevolgen van de vierde route.

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.