Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Actiegroepen Veluwe naar provinciehuis om Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 986 
|
 omroepgelderland.nl - 12-09-2018 
Graag_terug_op_Lelystad_1.jpg

Door Eva Calicher

ARNHEM - Actiegroepen uit Ede, Oene, Klarenbeek, Epe en Wageningen willen dat er nieuw onderzoek komt naar welke gevolgen de overvliegende vliegtuigen van en naar Lelystad Airport hebben op het milieu. De actiegroepen spreken vanavond in Arnhem in bij Provinciale Staten om te protesteren tegen de laagvliegroutes boven de Veluwe.

De actiegroepen maken zich zorgen, omdat vorige week bekend werd dat overlast van laagvliegende vliegtuigen mogelijk langer gaat duren. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat had eerder toegezegd dat de overlast maximaal drie jaar zou duren, maar lijkt daar nu op terug te komen.

'Gelderland moet zich opstellen als Overijssel'
Lelystad Airport moet in 2020 open gaan. De herindeling van het luchtruim, wat er voor moet zorgen dat de overlast minder wordt, is dan nog niet klaar. Die stond gepland voor 2023. 'Drie jaar overlast is geen garantie, en het is heel waarschijnlijk dat het veel langer gaat duren, zegt Jaap Kloosterziel van Stichting Red de Veluwe. 'Gelderland moet zich opstellen zoals Overijssel: eerst een herindeling van het luchtruim en pas daarna openstelling van Lelystad Airport'.

Gedeputeerde Josan Meijers stelde vorige week dat meer dan drie jaar overlast niet acceptabel is. Volgens Stichting Red de Veluwe is de vraag hoe dat dan moet worden afgedwongen. 'De vraag is hoe de Gedeputeerde die drie jaar voor zich ziet. Wil ze het vliegveld alsnog sluiten als blijkt dat de herindeling toch niet op tijd af is?', stelt Red de Veluwe.

Gevolgen gezondheid en risico op ongelukken?
En ondertussen wordt ook steeds duidelijker dat de Milieu Effect Rapportage voor de nieuwe routes voor Lelystad Airport niet meer houdbaar is, zegt Stichting Red de Veluwe en daarom moet er een nieuwe MER komen. 'Er is gerekend met een veel te lage geluidsbelasting, de effecten op de werkgelegenheid zijn volstrekt onvoldoende in beeld gebracht, gevolgen voor de gezondheid ontbreken, risico’s op ongelukken zijn gebrekkig geanalyseerd en de gevolgen van alle uitstoot voor de kwetsbare Veluwse natuur zijn onderbelicht gebleven', stellen de actiegroepen.

Deze woensdagavond voeren leden van Provinciale Staten een debat over het aangescherpte standpunt van de provincie over vliegveld Lelystad. Het nieuwe standpunt is: maximaal drie jaar laagvliegroutes.

Bekijk bericht op "omroepgelderland.nl - 12-09-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Herindeling van het luchtruim gaat de zaak niet oplossen, de vliegtuigen moeten toch eens naar beneden en weer omhoog, je blijft gebieden belasten. Beter is het vliegveld te schrappen en met de groei te stoppen!

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

Bob heeft gelijk ,herindeling gaat niet helpen. Helaas blijft de luchtvaart groeien dus de ruimte die vrijkomt bij de herindeling wordt gewoon weer opgevuld. Uiteindelijk worden alle omwonenden er een stuk slechter van.

Geplaatst door anoniem1

Het nieuwe standpunt is: maximaal drie jaar laagvliegroutes.

Dat is al een flinke winst voor de sector. Het accepteren van de laagvliegroutes is stap 1.

Men staart zich blind op de herindeling en die gaat het inderdaad niet beter maken. Een van de doelen van herindeling is capaciteit luchtruim te vergroten voor meer vluchten. Ook gaan herindeling en andere routes weer andere bewoners met extra overlast opzadelen. Ook daar gaat dan weer een mer aan vooraf met veel discussie/onenigheid.
Nederland is vol met lawaai,overvol. Daar veranderd herindeling niks aan.

Als kind een verhaal gelezen van jan Tinbergen met een visie op de toekomst van Nederland. 14 miljoen inwoners en goede kwaliteit van de leefomgeving,vervuiling terug gedrongen. Was heel mooi toekomst beeld,zal eens kijken of ik het ergens op internet kan vinden.
Nu praat men over 20m mensen in 2060,misschien wel 24m in 2100. Geen autonome groei. Kabinet gaat er nu onderzoek naar doen. Als behoefte aan groei onbeperkt en eeuwig durend is,dan is dat natuurlijk wel waar het op uit gaat komen.

Geplaatst door M uit U

Het is dus hopen op een flinke economische crisis die het aantal vliegreisjes stevig gaat terugdringen. Alleen dan is er kans dat dat stompzinnige vliegveld niet doorgaat. Want milieu, gezondheid, stilte, klimaat, dat zijn helaas geen redenen om het vliegverkeer terug te dringen...............

Geplaatst door anoniem1

Effect van minder lawaai makende vliegtuigen is overigens gering. Het zijn niet de 1 op de 10? lawaaiige vliegtuigen die de overlast veroorzaken (al is dat snachts misschien anders!) het is de continue stroom van gegier gebulder en gedonder zonder rust momenten.
Persoonlijk heb ik eigelijk liever die paar lawaai vluchten, in elk geval liever dan die vluchten niet en in plaats daarvan 2x extra "gewone" vliegtuigen vanwege alle milieu winst die dan weer geboekt zou zijn.

De enige stille vliegtuigen zijn de turbo prop,de oude fokkers vooral.
Die geven vrijwel geen overlast iets verder van de luchthaven, Maar deze worden of zijn al uitgefaseerd. Vervangen door veel meer lawaai makende embrears. Jammer dat de turbo prop het niet gered heeft. Waarom eigenlijk niet?