Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Actiegroepen tegen laagvliegen verbijsterd over kamerbrief belevingsvlucht Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 792 
|
 www.satlonline.nl - 19-10-2018 
Lelystad_wwijzer_hvs.jpg

Conclusie van minister schaadt vertrouwen in de overheid opnieuw

Minister Cora van Nieuwenhuizen vindt het niet nodig om een nieuw milieueffectrapport (MER) te maken voor Lelystad Airport nu gebleken is dat laag overvliegende toestellen meer herrie maken dan in de bestaande MER is gemeld.

Bij de belevingsvlucht met een leeg, niet beladen vliegtuig eind mei dit jaar, werd op een groot aantal punten op de grond gemeten hoeveel geluidsoverlast het vliegtuig veroorzaakte.
Uit de meetresultaten bleek dat er drie tot acht decibel meer geluid werd gemeten in vergelijking met de laatste milieueffectrapportage. Bedenk daarbij dat drie decibel meer geluid staat voor twee keer zoveel lawaai.

Nu, 4,5 maand later, zijn volgens de minister de maximale geluidswaarden in de milieueffectrapportage berekend met gemiddelde waarden. Bij de berekeningen wordt rekening gehouden met factoren als het weer, het vliegtuigtype en het achtergrondgeluid onder gemiddelde omstandigheden.

De organisatie SATL, de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen, reageert verbijsterd. SATL laat weten dat op álle meetpunten hogere waarden werden gemeten dan berekend.

De minister noemt wind als een mogelijk effect wat de metingen kan hebben beïnvloed, maar op de dag van de belevingsvlucht was er geen wind.
Ook het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) laat in een door haar, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgesteld rapport zien, dat wind de metingen juist hoger laat uitvallen. Met andere woorden, als er al tijdens de belevingsvlucht wind was geweest waren de waarden nog hoger uitgevallen.

Aan de hand van een zeer onwaarschijnlijke combinatie van factoren zou zes decibel verschil verklaard kunnen worden. De verklaring is statistisch echter op een ondeugdelijke wijze uitgevoerd; de grote verschillen zouden juist aanleiding moeten zijn om de berekeningen opnieuw te bezien, aldus SATL.

Uit de studie van het NLR blijkt voorts onomstotelijk dat metingen rond Schiphol óók in alle gevallen hogere waarden geven dan berekeningen. Er is dus sprake van een systematische fout in de berekeningen. Het verschil tussen berekeningen en metingen wordt zelfs groter bij toepassing van een op de European Civil Aviation Conference aanbevolen nieuwe rekenmethode.

Geluidsoverlast wordt bepaald aan de hand van tellingen van het aantal mensen waarvan de slaap wordt verstoord en die ernstige hinder ondervinden binnen berekende contouren. Echter, die berekende contouren zijn systematisch kleiner dan wat metingen aangeven.

De SATL zal een contra-expertise laten uitvoeren op de reactie en onderbouwing van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De SATL is onaangenaam verrast dat er geen enkel recht gedaan wordt aan het eindadvies van de Regiegroep van de belevingsvlucht om eerst een herindeling van het luchtruim te laten maken, zodat er hoger gevlogen kan worden.

Een overheid die Lelystad Airport wil openen zonder een nieuwe MER en zonder het laagvliegen eerst structureel aan te pakken, acht SATL een niet betrouwbare overheid.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

'Er is dus sprake van een systematische fout in de berekeningen' staat er,volgens mij moet er staan 'Er is dus sprake van een opzettelijke fout in de berekeningen'.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

En dan wil 1 of andere Benschop nog even lekker gematigd groeien naar 650k vluchten, bijna 2.000 per dag vanwege de milieuwinst...


Geplaatst door anoniem1

150k in 10 jaar is ook niet gematigd. in de afgelopen 10 jaar kwamen er denk ik geen 150k vluchten bij. Benschop wil groei versnelling Schiphol,zet dat maar in de krant.

Geplaatst door anoniem1

Heb het artikel met intervieuw hier niet voor mij maar wilde hij niet breken met beleid voorganger?
Dat heeft hij dan zeker gedaan want onder benschop gaat Schiphol harder groeien dan ooit tevoren.
450k vluchten in 2008, van 450k naar 500k in 2020. Das 10%.
Benschop wil van 500k naar 650k in 2030,das 30%.
En dan nog doodleuk doen voorkomen alsof hij minder wil groeien,meer in balans met omgeving and what not.

Geplaatst door anoniem1

Van rtl nieuws op internet:

De vakantievliegers die het meest voor de hand liggen om naar Lelystad te vertrekken zijn TUI, Corendon, Ryanair en Transavia. Samen waren ze in het afgelopen vliegjaar goed voor 10 procent van het totaal aantal vluchten.


Wat als ze naar Lelystad zouden uitwijken? Wat zijn de gevolgen?


Ze vliegen relatief veel ‘s nachts. De helft van de nachtvluchten (23 - 7 uur) op Schiphol wordt door deze airlines gevlogen. Dat is goed nieuws voor de omgeving van Schiphol: het aantal nachtvluchten zou kunnen afnemen

Helft nachtvluchten is vakantie vlucht. Limiet nachtvluchten verhoogd van 29k naar 32k om ruimte te bieden aan deze maatschappijen. Hoe dat op lelystad moet gaan zonder nacht openstelling is mij overigens een vraag.

Geplaatst door anoniem1


Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Denk maar niet dat er met vertrek van die goedkope vakantievluchten van shithol naar Lelystad minder gevlogen gaat worden.
Nee integendeel, deze zg Lelystad vluchten gaan ingevuld worden door grotere nog meer uitstoot en herrie producerende vliegtuigen met Aziatische en trans-atlantische vluchten.
Dus de burger krijgt nog meer voor zijn kiezen, die nachtvluchten? Die blijven gewoon op shithol!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Voordat Lelystad open is staan de beurzen 30% lager en blijkt dat het allemaal toch niet zo GE-WEL-DIG gaat als onze neo liberale vrienden ons wilden doen laten geloven.
KLM-AF is feitelijk een failliete toko en ook Ryanair kreeg er van langs laatst om maar 2 voorbeelden te noemen..

Die zo gedroomde 650k vluchten van Benschop, de VVD en rechtse vrienden, die komen er nooit..