Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Actiegroepen sturen brandbrief naar minister: ‘Vliegen vanaf Lelystad Airport te gevaarlijk’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 186 
|
 gelderlander.nl - 30-01-2019 
Lelystad_einde_hvs.jpg

Door Paolo Laconi

Vliegen van en naar Lelystad Airport is door de aanwezigheid van honderden vogels levensgevaarlijk. Het is daarom onverantwoord het vliegveld te openen als vakantieluchthaven.

Dat schrijven de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) in een brandbrief aan minister Cora van Nieuwenhuizen.

SATL, waarin onder meer HoogOverijssel en Red de Veluwe zijn verenigd, wijzen de minister op de grote aantallen vogels die met radar zijn waargenomen in de omgeving van het vliegveld in Flevoland.

Ernstige zorgen
De actiegroepen maken zich ernstige zorgen over de vliegveiligheid van de geplande laagvliegroutes boven Overijssel en Gelderland. Ze vrezen voor vogelaanvaringen ‘met alle gevolgen voor zowel vliegtuigpassagiers, vliegtuigcrew als de bevolking op de grond’.

SATL pleit daarom voor systematische vogelmetingen met radarsystemen. Bij de luchtmacht wordt daar al jaren gebruik van gemaakt.

Waarschuwing
Experts hebben vaker gewaarschuwd voor het risico op vogelaanvaringen. Zo stelde birdstrike-expert Luit Buurma vorig jaar in de Stentor dat vliegtuigen van en naar Lelystad Airport mogelijk tien keer vaker in botsing zullen komen met zwermen vogels dan vliegtuigen in de omgeving van Schiphol.

Die vliegen in groepen bij elkaar. Het staat voor mij vast dat de vliegtui­gen van Lelystad in botsing zullen komen met deze vogels.
Luit Buurma, Birdstrike-expert


De laagvliegroutes van Lelystad Airport liggen op circa 1800 meter. ,,Dit is ook de hoogtelaag waar veel trekvogels kunnen zitten”, zei Buurma destijds. ,,Die vliegen in groepen bij elkaar. Het staat voor mij vast dat de vliegtuigen van Lelystad in botsing zullen komen met deze vogels. Dat baart mij zorgen, het is vragen om problemen.”

Monitoring
Buurma was in het verleden voorzitter van het gezaghebbende International Bird Strike Committee en was bij de Luchtmacht verantwoordelijk voor het radarsysteem waarmee het aantal vogelaanvaringen met straaljagers drastisch werd verminderd. Buurma pleit voor het gebruik van een soortgelijk ‘vogeltrekwaarschuwingssysteem’ in de burgerluchtvaart.

De Vogelbescherming heeft in 2017 een procedure gevoerd tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. De organisatie vreest voor een slachting onder vogels in de omgeving. De Raad van State veegde de bezwaren echter van tafel.

Bekijk bericht op "gelderlander.nl - 30-01-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bas van den Born

De uitvlieg procedure volgens NADP-2 is totaal ongeschikt voor de 747,7575.767 en 777,
Want op afstanden van 20-25 km. Zitten deze nog steeds regelmatig onder de 1000 meter.