Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Actiegroep: voorstel uitstel Lelystad Airport is goede eerste stap

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 553 
|
 nos.nl 
wp_politiek_3707.JPG

Het voorstel van regeringspartij ChristenUnie om de opening van het vernieuwde Lelystad Airport uit te stellen tot 2020 is een eerste stap naar meer vertrouwen in de overheid. Dat zegt Leon Adegeest van actiegroep HoogOverijssel, die al geruime tijd actie voert tegen uitbreiding van de luchthaven. Volgens de actiegroep moet de extra tijd gebruikt worden om grote delen van het onderzoek naar het vliegveld over te doen.

Adegeest denkt dat er met het voorstel van ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins een meerderheid komt voor uitstel. "Het is slechts één partij, maar er was maar een kleine meerderheid voor doorgaan", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. Hij denkt dat coalitiepartner D66 zich zal aansluiten bij het ChristenUnie-voorstel.

De luchthaven in Lelystad moet vanaf volgend jaar vakantievluchten van Schiphol overnemen, maar tegenstanders zijn bezorgd over de gevolgen voor het milieu en de geluidsoverlast. Uit berekeningen van Adegeest bleek eerder dat er rekenfouten waren gemaakt in het onderzoek naar de milieueffecten door het kabinet.

Hinder
Volgens de actiegroep leiden de huidige plannen tot te veel overlast. Als er laag wordt gevlogen, is de geluidsoverlast groot en als er hoger wordt gevlogen hindert het verkeer naar Lelystad volgens de actiegroep het vliegverkeer van en naar Schiphol. "We willen gewoon een situatie waarin zo min mogelijk overlast is."

Daarom pleit HoogOverijssel ervoor om de komst van de luchthaven samen te laten vallen met de herindeling van het luchtruim. Dat proces duurt tot 2023 en dat zou betekenen dat een jaar uitstel te kort is.

Buitenland
Wethouder Jop Fackeldey van Lelystad vindt het onterecht om de herindeling van het luchtruim te verbinden aan de opening van Lelystad Airport. Ook is hij er niet van overtuigd dat een jaar uitstel de zorgvuldigheid per se ten goede komt.

"Wat mij betreft moet dit goed en zorgvuldig gebeuren. Dat betekent dat eerst de uitkomsten van de milieueffectenrapporten er moeten liggen. En dan vindt uiteindelijk een debat in de Kamer plaats." Volgens Fackeldey wordt vanuit het buitenland ook gekeken naar de discussie over de luchthaven en is het daarom ook belangrijk dat de overheid al gemaakte afspraken nakomt.

Bekijk bericht op "nos.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Schiphol uitbreiden naar 550.000 vliegbewegingen kan wel, maar bij 500.000 vluchten op Schiphol en 10.000 op Lelystad zitten de toestellen elkaar in ene in de weg.

Geplaatst door Jos

@Jaap. Dat is veel te simpel. Er zijn nu al bottlenecks in het luchtruim. Uitbreiding naar 550,000 op Schiphol zonder herindeling gaat ook op problemen sluiten. Daar komt nog bij dat de piekuren op Schiphol al fysiek overvol zitten. Groei van het mainportgebonden verkeer (dat de politiek zo belangrijk vindt) is dus alleen mogelijk door vervanging van low cost en leisure.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Jos. Ja, dat geloof ik graag, maar de achtergrond van mijn opmerking is dat daar nu helemaal niet over gerept wordt.

Geplaatst door anoniem1

Uitstel lijkt nu wel een zekerheid,geheel onverwacht komt dit niet.
Of dit het vertrouwen in de overheid bij de omwonenden van schiphol mbt het Schiphol dossier gaat vergroten dat betwijfel ik maar dit is voor de omwonenden van lelystad in elk geval een mooi success. Gefeliciteerd! en dat meen ik oprecht. Ervan uitgaande dat uitstel nu zeker is.

Geplaatst door gerard uit Castricum

Mooi succesje zo lijkt het. Mara de boemerang komt nog wel, voor de Schipholbewoners dan. Dit geeft extra ammunitie voor Schiphol om dan, desnoods tijdelijk tot lelystad open is, op Schiphol (extra) te groeien. En tijdelijk wordt daarna definitief, zoals bijna alle tijdelijke maatregelen. Zie je het al voor je? Binnen een tot twee jaar een feit, schat ik zo in.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Gerard. Ja, daar ben ik ook bang voor. Je zou bijna gaan denken dat het Schiphol wel mooi uitkomt en misschien heeft men er achter de schermen wel aan meegewerkt. Toegegeven, het is een speculatie, maar nu ik me een tijdje met Schiphol bezighoud, verbaast mij niets meer.
Het eerste jaar zou het om gemiddeld 40 vluchten per dag gaan. Elke vliegbeweging meer is er een te veel, maar voor de Schipholomwonenden zal het niet veel uitmaken.

Geplaatst door Wim uit Castricum

Mevrouw de minister noemt niet voor niks een uitbreiding met 50 K moet mogelijk zijn, nog voordat ze kennis heeft genomen van de uitkomsten van de MER.
Soms vraag ik mij wel eens af of we allemaal onderdeel uitmaken van een horror film.

Geplaatst door de Vries

Wat mij verbaast is dat men hier nog zijn of haar zegje doet. Compleet zinloos. Als je al iets wil zeggen doe het dan op Twitter. Daar leest iedere politicus mee, zelfs tijdens debatten over de luchtvaart lezen ze mee.

Zo heeft de hele achterban tegen Lelystad Airport het ook grotendeels bereikt. Het is de enige manier om je stem te laten horen, niet via deze website die toch niemand leest.

Op Twitter lees je nu voor 90% over Lelystad Airport en de problemen rondom Schiphol krijgen daardoor bijna geen aandacht meer. Laat je je niet horen, dan zal men bij uitstel van Lelystad Airport zeker Schiphol laten groeien.

Geplaatst door gerard uit Castricum

@ Jaap: Ik hoorde het ballonnetje al langs komen, ik meen gisteren. Ben even vergeten door wie, maar. Het werd gebracht als 'logisch wisselgeld'. Tjonge...

Geplaatst door Jaap uit Bussum


Geplaatst door gerard uit Castricum

nee, waarschijnlijk wel in dezelfde context, maar uit het artikel blijkt niet wie ze nu aangehaald hebben. Ik meen het op TV gezien te hebben. Ik ben inmiddels wel benieuwd waar de oorspronkelijke uitspraak vandaan komt.