Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Actiegroep tegen vliegveld Lelystad: nieuwe klacht bij Europese Commissie

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 267 
|
 RTV Oost 
lelystad_ap_vlag_hvs.jpg

Het repareren van de Milieu Effect Rapportage (MER) voor vliegveld Lelystad heeft juridisch gezien geen fundamentele verbetering opgeleverd. Opening van het vliegveld blijft in strijd met de Europese regelgeving. Dat stelt Stichting Red de Veluwe. Het vliegveld moet “on hold” tot het luchtruim is herzien en er een door Europa vereiste MER kan worden gemaakt over alle milieu-effecten van de dan gevlogen routes.
Dat is het advies van de actiegroep aan de Tweede Kamer, die dinsdag debatteert over de zaak.

Europese Commissie


In een eerder stadium diende Stichting Red de Veluwe al een klacht in bij de Europese Commissie over de MER van 2014. Het verwijt was toen dat in de MER geen enkele aansluitroute was onderzocht. Nadat minister van Nieuwenhuizen van I&W beloofde de regels te gaan naleven, besloot de Europese Commissie de klacht niet in behandeling te nemen.
De actiegroep gaat echter een nieuwe klacht indienen omdat de minister nu alleen de aansluitroutes voor de periode tot 2023 in haar onderzoek betrekt. Dat strookt niet met het Europese recht dat immers eist dat een MER alle mogelijk significante milieueffecten onderzoekt. Dus ook van de (aansluit)routes na de herziening van het luchtruim in 2023.

Berlijn Brandenburg


Zowel bij het opstellen van de oude MER als de nieuwe MER zijn de toekomstige vliegroutes onbekend. Het luchtruim moet immers opnieuw worden ingedeeld. Noch de oude MER noch de nieuwe MER dekt de eindsituatie af.
De actiegroep voelt zich gesterkt door de Europese Commissie die voor Vliegveld Berlijn Brandenburg een (pilot) inbreukprocedure startte; een maatregel die wordt genomen als lidstaten de regels niet voldoende naleven.

Voorland voor Lelystad


Brussel tikte Duitsland op de vingers omdat er geen wettelijke verplichting bestond om bij de vaststelling van een luchthavenbesluit een MER te overleggen die ook de milieueffecten van, eventueel later vast te stellen, (aansluit)routes omvat. De Duitse regering heeft daarop de wet gewijzigd. Volgens de actiegroep is een ingreep van bovenaf ook het voorland van vliegveld Lelystad.
Volgens de actiegroep past maar één remedie. Dat is Lelystad on hold zetten tot het luchtruim opnieuw is ingedeeld en duidelijk is hoe er op dat moment kan worden gevlogen. Pas dan kan er een goede MER worden opgesteld, die aan alle eisen voldoet. En pas dan is de Tweede Kamer in staat om te komen tot een goede belangenafweging.

Bekijk bericht op "RTV Oost"

Reacties op dit bericht