Actiegroep tegen nieuwe vliegroutes Lelystad blijft strijdbaar
De Stellingwerver actiegroep Laagvliegroute NEE heeft een slag gewonnen, maar wil verder strijden voor andere plaatsen. Lemmer bijvoorbeeld.
Het ziet er goed uit voor veel dorpen in de gemeente Weststellingwerf. Het verzet tegen de lage vliegroutes van Lelystad Airport – dat flink mag groeien om Schiphol te ontlasten en in april 2019 opengaat voor met name vakantievluchten – heeft daadwerkelijk iets opgeleverd.
De aanvliegroute op 1800 meter hoogte voor toestellen vanuit Engeland naar Lelystad liep in eerdere plannen over onder meer Munnekeburen en Scherpenzeel. In de aangepaste plannen, die maandagavond bekend werden, zou in dit gebied alleen Spanga nog geluidshinder kunnen ondervinden.
De route, nog wel overal op 1800 meter boven Zuid-Friesland, ligt nu zuidelijker. Hierdoor zijn Nijemirdum, Lemmer en Schoterzijl enkele van de plaatsen die juist meer lawaai gaan ervaren (zie kaart) en ontspringen onder meer Balk, Echtenerbrug, Munnekeburen en Scherpenzeel de dans.
Verplaatsing van het probleem
Toch blijft de Stellingwerver actiegroep Laagvliegroute NEE strijdbaar. ,,Dit ziet er voor ons weliswaar goed uit, maar het heeft er alle schijn van dat dit een verplaatsing van een probleem is, omdat nu andere routes worden gevolgd’’, laat voorman Rob de Wind uit Munnekeburen weten. Als de vlieghoogte zo laag (1800 meter) blijft, blijven dezelfde onveilige vliegsituaties bestaan, zegt hij.
De Wind vervolgt: ,,Wij blijven gewoon doorgaan met ageren tegen de plannen. Wij zullen in ieder geval – indien gewenst door inwoners van Lemsterland – onze inmiddels opgedane kennis en ervaring met hen gaan delen.’’
Josha de Vries van Plaatselijk Belang Balk Vooruit denkt er ook zo over. Hij noemt de nieuwe plannen ,,op sich geunstich’’ voor Balk, maar heeft hetzelfde gevoel als De Wind. Het probleem is verschoven naar onder meer Nijemirdum, dat is cru, zegt hij. ,,Wy binne net allinnich mei Balk dwaande, no.’’
Eigenlijk zouden alle routes van en naar Lelystad Airport omhoog moeten, vindt De Vries, naar zeker zo’n 3 kilometer. Dat is eerlijker. Boven bijvoorbeeld Langweer en Joure is dit wel het geval, bij de opstijgende Lelystad-vliegtuigen.
In Lemmer moeten de aangepaste plannen nog worden bestudeerd. Ondernemers zijn spaarzaam in hun commentaar. Af en toe noemt iemand als eventueel positief punt de komst van vliegtuigspotters.
Oppie Riedstra, voorzitter van de horeca in Lemmer en tevens gemeenteraadslid, wil het nieuws in beide organen eerst bespreken met haar achterban. ,,Dat ha wy sa ôfpraat.’’
Stiltegebieden worden verstoord
Luchtvaartdeskundige en piloot Wim Liesker uit Ossenzijl, die in een vroeg stadium in opstand kwam, ziet een van de vliegroutes dichterbij komen. ,,De aangepaste route gaat nu pal over mijn huis, zie ik. Maar het gaat niet om mij’’, zegt hij.
,,De laatste stiltegebieden van Nederland, waaronder de Weerribben en de Wieden, worden opgeofferd. Dat is nu wel duidelijk. Terwijl mensen hier voor de rust komen. Maar er is meer aan de hand. Dit is breder. Het gaat om de vraag waar je heen wilt met Nederland, de wereld en het klimaat.’’
Een gang naar de rechter van de gezamenlijke actiegroepen, in ieder geval in Friesland en Overijssel, is in de ogen van Liesker onvermijdelijk. In de eerste twee weken van september zijn er informatieavonden in beide provincies. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu legt dan de aangepaste Lelystad-plannen uit aan de bevolking. Bekijk bericht op "Leeuwarder Courant 28-06-2017"
Geplaatst door Joke uit ermelo