Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Actiegroep roept gemeenten op krachten te bundelen tegen aanvliegroute over Utrecht en Gelderland

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1228 
|
 ad.nl - 08-02-2023 
Condensspoor nabij Schiphol
Condensspoor nabij Schiphol
Credit: SketchUp

Door Bernie van Unen

Bezorgde inwoners van de zuidoosthoek van de provincie Utrecht intensiveren de actie tegen een nieuwe aanvliegroute van Schiphol. Actiegroep Kerngroep Stop4deroute dringt er bij gemeenten op aan deel te nemen aan inspraakavonden om de belangen van burgers en de natuur te beschermen.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten tot een vierde aanvliegroute voor passagiers- en vrachttoestellen over Gelderland en Utrecht. Een route waarover ongeveer 19 procent van de aankomende vluchten op Schiphol moet gaan vliegen.

Lees ook hier:
Nieuwe aanvliegroute Schiphol houdt gemoederen bezig: of die meer overlast geeft is nog onzeker

Lees ook hier: Utrecht kan opgelucht ademhalen: er komen geen lange laagvliegroutes over de regio naar Schiphol

Het idee is dat de vluchten zich concentreren op een punt in de lucht op zo’n 70 km afstand van Schiphol. Op dat punt vliegen ze op ongeveer 2100-2300 meter hoogte en wordt de daling verder ingezet. Het ministerie stelt dat de herindeling van het luchtruim nodig is vanwege efficiëntie, om de invloed op het klimaat en hinder te verminderen en om meer capaciteit voor burgerluchtvaart en militaire missies.

Veel ellende door nieuwe naderingsroute
Een nieuwe naderingsroute voor Schiphol kan voor veel ellende zorgen, omdat de vliegtuigen, minimaal 120 per dag, laag over de provincie naar Schiphol gaan vliegen. Dat geldt ook voor nacht- en vrachtvluchten. De nieuwe aanvliegroute zal zorgen voor veel herrie en neerslag van stikstof en fijnstof.

De gemeenten De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Zeist, Amersfoort, Woudenberg, Bunschoten, Scherpenzeel en de provincie Utrecht krijgen van de actiegroep een schrijven met het verzoek krachtig te protesteren tegen het besluit van het ministerie. Het is de bedoeling dat alle gemeenteraden het voorstel van de kerngroep gaan aannemen. Voor meer info www.stop4deroute.nl .

Bekijk bericht op "ad.nl - 08-02-2023"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

‘Het ministerie stelt dat de herindeling van het luchtruim nodig is vanwege efficiëntie, om de invloed op het klimaat en hinder te verminderen en om meer capaciteit voor burgerluchtvaart en militaire missies.’

De ware reden is dat men de groei wil doorzetten, anders is die vierde Fix helemaal niet nodig! Men wil efficiëntie opvoeren om nog meer vliegtuigen te faciliteren. Dit moet over herrriegoten gaan lopen om het TOTAAL aantal gehinderden wat te verminderen ten koste van de pechvolgels die eronder komen te wonen. De invloed op het klimaat is een schijnargument om de zgn. optimale efficiente en kortere routes in te voeren, want de bijdrage hiervan zal door de groei worden tenietgedaan. Dit geeft men niet toe, maar men verstopt zich achter drogredenen als minder uitstoot PER PASSAGIER.

Ik citeer hieronder de reactie van iemand uit de VS die er ervaring mee heeft, weest u dus gewaarschuwd!

Uit het UECNA webinar van 2 FEB 2023:

Topic: Caps on aviation.

Elaine Miller’s (USA) remarks on PBN (NextGen), letterlijk geciteerd:

‘We are devastated, it is an unbearable situation, we asked for dispersal of flight paths, but never got it,
The FAA (Federal Aviation Authority) says: noise is eliminated, but we get all the noise non-stop.
PBN (Performance Based Navigation) is a nightmare, an assault on our communities.
The airlines love it, as they use less fuel, and have fewer delays.’