Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Actie op landingsbaan voor klimaatvoorwaarden aan staatssteun

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 190 
|
 greenpeace.org/nl 
Greenpeace-Logo-History.jpg

Greenpeace: ‘Geen poen zonder groen!’



Actievoerders van Greenpeace Nederland zijn vanochtend de Aalsmeerbaan bij Schiphol opgefietst. Ze willen dat er voorwaarden worden gesteld aan de miljarden die de overheid uittrekt om grote vervuilers te steunen. Tussen de geparkeerde KLM-toestellen hebben zij een spandoek uitgerold met de tekst: ‘Geen poen zonder groen!’. Joris Thijssen, directeur Greenpeace Nederland: “KLM wordt met miljarden gesteund, terwijl dit bedrijf geen klimaatplan heeft en ook geen belasting betaalt. Als maatschappij staan we deze sector bij om hen door de crisis te loodsen, maar niet met als doel om ons nog dieper in een volgende crisis te storten. Als we eerlijk en groen uit de crisis willen komen, zijn dit soort blanco cheques aan grote vervuilers onacceptabel. Het kabinet moet klimaatvoorwaarden stellen aan deze crisis-miljarden.”

Zie de actiefoto, via onderstaande link, in het originele artikel........

Terug naar normaal is terug naar klimaatcrisis
De overheid moet op ongekende wijze bijspringen om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen. Ondertussen zien we steeds vaker de impact van de klimaatcrisis met extreme droogtes, orkanen en een groot aantal diersoorten dat uitsterft. Joris Thijssen: “We kunnen dit geld niet uitgeven om door te gaan op de oude voet. Daarom staan wij hier vandaag op de landingsbaan. Er moeten groene voorwaarden worden gesteld aan financiële steun. Dan investeren we in banen, bedrijven en sectoren met wie we samen de omslag maken naar een groene en eerlijke toekomst. Alleen dan komen we toekomstbestendig en veerkrachtig uit de coronacrisis en bieden we zekerheid aan werknemers op de korte én lange termijn.”

Alle steun voor grote vervuilers moet onder klimaatvoorwaarden


Het gaat niet alleen om de steun aan luchtvaartmaatschappijen, maar ook om steun aan andere vervuilende bedrijven en sectoren. Want ook daar gaat het fundamenteel mis. Zoals de sierteeltsector, die jaarlijks tonnen aan gif uitstrooit over het land met desastreuze gevolgen voor onder andere bijen en vlinders. “Ook deze sector is met miljoenen gesteund, zonder dat zij hun leven moet beteren. Op deze manier kunnen we niet met elkaar doorgaan. Geld dat geïnvesteerd wordt in grote vervuilers zonder klimaatvoorwaarden is weggegooid geld,” aldus Joris Thijssen.

Actievoeren in tijden van corona
Nu er zoveel miljarden worden uitgegeven is het noodzakelijk om op te komen voor het klimaat. De politieke keuzes die worden gemaakt hebben flinke consequenties voor onze economie en dus ook voor onze toekomst. Daarom vinden wij het belangrijk om gebruik te maken van ons recht op vreedzaam protest, maar natuurlijk wel op aangepaste wijze. Zo zijn er niet meer actievoerders aanwezig dan nodig om de actie te laten slagen en dragen zij mondkapjes.

Tussenstand in de luchtvaart: Al 30 miljard aan staatssteun in Europa
In heel Europa worden luchtvaartmaatschappijen gesteund met miljarden. De voorlopige tussenstand staat op zo’n 30 miljard, blijkt uit de airline bailout tracker van Greenpeace, Carbon Market Watch en Transport & Environment. Greenpeace vindt dat er een jaarlijks dalend CO2-plafond moet komen voor de luchtvaartmaatschappijen dat in lijn is met het klimaatakkoord van Parijs. De verduurzaming van de luchtvaart gaat veel te langzaam. Het aantal vluchten zal daarom flink naar beneden moeten. Te beginnen met het schrappen van de korte-afstandsvluchten onder de duizend kilometer. Het is niet de eerste keer dat Greenpeace in actie komt tegen de CO2-uitstoot van de luchtvaart. Afgelopen december werd op Schiphol samen met honderden actievoerders geprotesteerd tijdens Protestival.

Bekijk bericht op "greenpeace.org/nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

De luchtvaart is een van de grootste verantwoordelijken van deze pandemie en doet veel te weinig aan het klimaat, laat staan echte hinderbeperking (en niet slechts verplaatsing).

De enorme financiële verliezen zijn mede aan de luchtvaart te danken. De rekening wordt bij anderen gelegd.

De toegezegde miljarden steun is dan ook doorgaan op de oude voet. Eisen qua duurzaamheid zijn volkomen terecht en deze actie is dat ook.

Groei in de oude economie zal slechts leiden tot verdere vernietiging van ons leefmilieu. Er moet een nieuwe economische orde worden gecreëerd.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

KLM vliegt alweer op Dusseldorf, net over de grens met Venlo, praktisch een binnenlandse vlucht. Waanzin! Ook wordt er alweer dagelijk op Parijs gevlogen (AF). Nog even, en ook Brussel zit weer in het pakket. Hier zou de overheid per direkt iets aan moeten doen.

Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De overheid doet er per direct helemaal niets aan, ook niet op langere termijn.
De overheid (en helaas niet alleen in Nederland) is een onbetrouwbare partner gebleken.
De overheid, alhier heeft een meerderheidsbelang in de grootste vervuilende sector, namelijk Schiphol en de KLM.
De overheid, alhier denkt nog als een dinosaurus, dus verwacht er (bijna) niets van, behalve dan het jatten van publiekelijk verdient geld van u en mij.
De overheid, alhier is onbetwist kampioen in het verbrassen van ons verdiend geld.

Daarom is actie / actie en actie nodig om de losgeslagen dinosaurus weer in zijn hol te drijven.
Ik steun Creenpeace elke maand met een gift, zij verdienen het.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

@ V.O.S. ik moet u helaas gelijk geven en heb dan ook bijgedragen aan de inzamelingsactie van MOB om te kunnen procederen tegen de weigering van de minister om te handhaven op het ontbreken van de vereiste natuurvergunning met als inzet het aantal vluchten op Schiphol terug te brengen tot onder de 400.000.

Verder roep ik hierbij iedereen op om onmiddelijk geld terug te eisen voor gecancelde vluchten en geen vouchers te accepteren. De oproep van de regering om vouchers te accepteren, en de actie van KLM om de waarde van de vouchers met 15% te verhogen geven aan dat dit een zeer doeltreffend middel is om de vliegtuigmaatschappijen op de knieen te krijgen. Dit is in het huidige klimaat helaas nodig om verandering af te dwingen.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.