Aanvaring over vliegtuigherrie (Schiphol)
Omwonenden luchthaven woest over oprekken vliegpieken
Aanvaring over vliegtuigherrie
Door: Paul Eldering
SCHIPHOL - Omwonenden van Schiphol zijn woedend over pogingen van de sector om de vliegpieken op de luchthaven op te rekken. Dat zou veel meer herrie betekenen, met name rond de Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan. De Kaagbaan en Polderbaan, die de minste hinder veroorzaken, lopen al tegen hun maximumcapaciteit aan. Het in 2008 gesloten akkoord aan de Alderstafel, een politiek-maatschappelijk overleg- en adviesorgaan, over de grenzen van de groei en geluidsoverlast, staat volgens uitgelekte brieven van bewonersorganisaties op springen. Op 14 januari is er crisisberaad aan de laatste Alderstafel om het akkoord te redden. Die wordt eind deze maand vervangen door de Omgevingsraad Schiphol als nieuw podium voor alle belangen, vraagstukken en partijen bij de verdere ontwikkeling van het vliegveld.
„Op de valreep zijn de Aldersakkoorden in een zeer kritische fase beland. Die zijn door voorzitter Hans Alders als één en ondeelbaar gepresenteerd. Maar nu wil de luchtvaart de vierdebaanregel afschaffen of fors verruimen. Daardoor zou Schiphol na 2020 kunnen doorgroeien tot 700.000 starts en landingen met een extra, parallelle Kaagbaan. Stille periodes gaan dan voorgoed verloren. Alle woongebieden krijgen daarmee te maken. Onacceptabel!”
Dat schrijft het Bewoners Delegatie Overleg aan bewonersvertegenwoordigers van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol CROS en de Vereniging Gezamenlijke Platforms VGP. Een oplossing lijkt volgens hen ver weg. „Uiterste consequentie is dat Alders aan de staatssecretaris moet melden dat de voorstellen voor de ontwikkeling van Schiphol niet kunnen worden uitgevoerd.”
Bovengrens
Aan de Alderstafel is er een scherpe bovengrens van 510.000 vliegtuigbewegingen per jaar op Schiphol gesteld. In 2014 waren dat er 438.000. In het nieuwe geluidstelsel zijn duidelijke afspraken gemaakt over het baangebruik om de overlast voor bewoners zoveel mogelijk te beperken. Regel 4 gaat over het sterk aan banden leggen van vier tegelijk opengestelde banen, twee voor opstijgen en twee voor landen. Dat kan nu slechts af en toe in uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld bij operationele verstoringen.
Maar juist dit ’2-bij-2 baangebruik’ in het vliegverkeer wordt steeds meer nodig geacht om opstoppingen en vertragingen bij een groei naar minstens 470.000 starts en landingen in 2017 te voorkomen. „Schiphol moet mee in de concurrentiestrijd, willen we in Nederland een belangrijk knooppunt in de luchtvaart blijven. Vastlopen op lawaai kunnen we niet gebruiken”, vinden vliegmaatschappijen.
KLM en brancheorganisatie Barin houden formeel de kiezen op elkaar, omdat er achter de schermen nog volop wordt onderhandeld over dit duivelse dilemma. Schiphol zegt zich strikt te houden aan de afgesproken 510.000-grens. „Daarbinnen kijken we samen met alle betrokkenen hoe we efficiënter kunnen opereren en onwenselijke effecten uitsluiten. We moeten wel open blijven staan voor veranderende omstandigheden en voortschrijdend inzicht.”
Secretaris Johan Weggeman van de Alderstafel bevestigt het toenemende spanningsveld tussen de vierdebaanregel en voortgaande groei. „We bespreken dit met iedereen. Er zijn meerdere knoppen waar we aan kunnen draaien, zoals operationele verbeteringen en stillere vliegtuigen. Het is niet alleen een kwestie van normen versoepelen. Niet eerder dan 14 januari trekken we conclusies.”
Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu speelt er nog een zorgelijke factor: diverse gemeenten rond Schiphol willen nieuwe woonwijken bouwen. „Ook die gesprekken zijn gaande.” Schiphol wil op termijn groeien van 55 naar 75 miljoen aankomende en vertrekkende reizigers per jaar.
Intussen blijken er ook serieuze problemen te zijn tussen de verschillende bewonersorganisaties onderling. „Het is een wespennest, overal haat en nijd. Afgunst en ijdelheid vieren hoogtij. Er worden steeds spelletjes gespeeld. Ieder voor zich en God voor ons allen. Het verruimen van de Schipholcapaciteit zal hoe dan ook voor knelpunten zorgen. Het is hoog tijd dat de Tweede Kamer gaat ingrijpen”, aldus een ingewijde bestuurder.
-------------------
Reactie:
Volkomen onacceptabel. Zo noemt Eef Haverkort van omwonendenvereniging VGP het voornemen van Schiphol om de ’vierdebaanregel’ aan banden te leggen. Lees hier meer....
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool
EN OOK OPMERKELIJK:
Wat PvdA gedeputeerde Talsma nooit vertelt is dat het Aldersakkoord zo rekbaar zal blijken te zijn als elastiek! Getuige de opstelling van de Schiphol Group.
Wat weten we eigenlijk over deze bestuurder?
De verwevenheid van gedeputeerde Talsma met de Schiphol Group is enorm:
• Voorzitter bestuur Schadeschap Schiphol
• Voorzitter Raad van Toezicht stichting Leefbaarheid Schiphol
• Voorzitter Bestuurlijke Regiegroep Schiphol (BRS)
• Voorzitter Bestuursforum Schiphol (BFS)
• Voorzitter van de BRS-delegatie aan de "Alders tafel"
• Vice-voorzitter van de Metropool Regio Amsterdam (MRA)
• Vice voorzitter van de OmgevingsRaad Schiphol ORS i.o.
Als vice-voorzitter van de MRA is deze gedeputeerde helaas mede verantwoordelijk voor de stelselmatige aantasting van het lokaal bestuur, dat wordt bestookt met MRA en EU Deltametropool propaganda en aldus dreigt te worden opgeslokt in de op het Provinciehuis en ver daarbuiten heersende Metropolitaanse gekte.
Overigens is de voorzitter van de Alderstafels Hans Alders tevens kwartiermaker en gedoodverfd almachtig voorzitter bij de ORS i.o. en sinds kort President-commissaris bij ProRail. Ook is hij o.a. bestuursvoorzitter bij Pensioenfonds PFZW en lid van VNO/NCW werkgeversorganisatie. (http://www.nrcq.nl/2014/07/01/hoeveel-banen-heeft-hans-alders-raad-eens )
Ten slotte:
Sinds kort maakt ook de gemeente Castricum deel uit van de BUCH regio.
Via een samenwerking tussen Prorail (pres. Commissaris Hans Alders!), de Vereniging EU Deltametropool en deze gedeputeerde Talsma wordt hier het project “SPRINTSTAD” opgedrongen. Dat wil zeggen dat het karakter van onze groene forenzengemeenten door grootschalige urbanisatie dreigt te worden aangetast.
Laten we hopen dat het hernieuwde PVRC bestuur zich hier van bewust wordt en openhartig de politiek hierop gaat aanspreken!