Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Aantal vluchten Schiphol kan veilig omhoog

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1476 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 02-11-2020 
vvd_verboden_in_te_rijden.png

Door Paul Eldering

SCHIPHOL - Schiphol kan na corona veilig doorgroeien naar 540.000 vluchten per jaar. Dat concludeert het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Nu ligt het plafond op 500.000 starts en landingen. Die zijn vorig jaar al gerealiseerd. Door de coronacrisis komt de luchthaven dit jaar nog niet tot de helft van dat aantal, maar die dip is tijdelijk.

Topman Jeroen Dijsselbloem van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zet nog steeds grote vraagtekens bij die groei.

„Eerst moeten al onze aanbevelingen zijn doorgevoerd. De genomen veiligheidsmaatregelen zijn niet voldoende. Ook het complexe banenstelsel van Schiphol zou herzien moeten worden”, zei hij maandag tijdens een besloten overleg met Kamerleden in aanloop naar een debat binnenkort met minister Nieuwenhuizen van Infrastructuur.

Gezaghebbende kennisinstituten als het NLR oordelen milder. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra is het daarmee eens. „Er wordt erg veel gedaan aan het verbeteren van de veiligheid van de luchtvaart. We moeten zorgen dat we naast KLM ook het Schiphol-netwerk behouden. Dat komt de Nederlandse economie en werkgelegenheid ten goede”, vindt hij.
Volgens Dijkstra zou Schiphol komende jaren met wat aanpassingen kunnen doorgroeien naar zo’n 600.000 vluchten.

Het ministerie laat weten dat veiligheid een absolute randvoorwaarde blijft. „Schiphol is niet onveilig, maar het kan altijd beter. Veiligheid is nooit af. In 2021 beoordelen we of we op de goede weg zijn en de OVV-aanbevelingen zijn opgevolgd.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 02-11-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

VVD-er Dijkstra is net een visdobber. Hij gaat onder en komt weer boven als het over de groei van Schiphol gaat.
Hoe is het ook alweer. Veiligheid niet op orde. CO2, niet op orde. Stikstof, niet op orde. (ultra) fijnstof, niet op orde. Geluidsoverlast, niet op orde. KLM een failliete boel, niet op orde. Dijkstra, niet in orde.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Dijkstra woont niet onder een aanvliegroute en handelt in dit dossier zeer discutabel. Men heeft in dit land het recht gecreëerd om de woomomstandigheden van anderen volledig te verzieken.

Let op, gisteren in de Volkskrant over een lezing van Rutte in de Haagse Kloosterkerk afgelopen zondag. Ik citeer: “Wat de coronacrisis ons leert, is dat het leven, als het er op aankomt, niet draait om meer, meer , meer, en al helemaal niet om ik, ik, ik, maar om samen, om verantwoordelijkheid en om aandacht voor de mensen om je heen.”

Ik raad hem aan om dit ook eens te zeggen tegen Van Nieuwenhuizen en Dijkstra. Of hebben we hier te maken met de zoveelste uiting van schijnheiligheid?

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Rutte heeft een neus die nog langer is dan die van Pinokkio.
Wat kan die uit zijn nek lullen, en het vervelende is dat de halve bevolking hem nog gelooft ook.
En die Dijkstra...... kan je heel kort overzijn: net een kletsende amoebe, die inderdaad niet onder een aanvliegroute van Schiphol, woont.
Rutte trouwens ook niet.
Deze twee heren mogen wat mij betreft veilig naar beneden, een strontput in zakken.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Remco Dijkstra: „Er wordt erg veel gedaan aan het verbeteren van de veiligheid van de luchtvaart. We moeten zorgen dat we naast KLM ook het Schiphol-netwerk behouden. Dat komt de Nederlandse economie en werkgelegenheid ten goede"
Ik probeer het verband tussen deze twee op zichzelf staande beweringen te zien. Betoogt Dijkstra hier nu werkelijk dat wanneer vanwege de veiligheid Schiphol niet zou kunnen groeien van 500.000 naar 540.000 vliegbewegingen het Schiphol netwerk dreigt weg te vallen met gevolgen voor de werkgelegenheid en de economie?! Ordinaire stemmingmakerij....

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

De ovv ziet het blijkbaar nog niet zitten dus gaat men shoppen bij een ander advies orgaan dat wel positief is.
Veel maakt het niet uit want 500k vluchten haalt men in het beste geval pas over 10 jaar.

Nederland heeft geen thuis markt om het netwerk te ondersteunen,en hoewel men de markt in nederland kan beinvloeden is dat niet mogelijk voor de internationale markt. Men is voor het rendabel voortbestaan van het netwerk afhankelijk van de ontwikkelingen in de sector in de rest van de wereld en daar heeft men geen invloed op.

De sector maakt een totale reset door,alle oude verhoudingen en structuren zijn weg en de nieuwe verhoudingen en structuren zullen door de internationale sector vanaf nul in een vrije markt opnieuw worden opgebouwd.
In die nieuwe verhoudingen zal voor flag carriers zonder thuismarkt geen plaats meer zijn,zelfs voor de flag carriers met een thuismarkt zal het een stuk moeilijker worden. De markt vraagt meer flexibiliteit om op de wisselende vraag in te spelen dan vroeger en een strak netwerk dat voor haar rentabiliteit afhankelijk is van elke afzonderlijke spaak is alles behalve flexibel.

De vooruitzichten die de sector sinds het uitbreken van de pandemie zelf had zijn consequent veel te positief geweest en dat geld misschien nog wel meer voor de vooruitzichten op de lange termijn. De sector in nederland ziet het niet en ik vraag me af of de politiek en andere belanghebbenden het wel zien. Men heeft te lang in de ivoren toren gezeten om echt vooruit te kunnen kijken.
Natuurlijk,veel is maakbaar en met directe en indirecte subsidie kan je veel bereiken maar uiteindelijk zit er een grens aan hoelang je tegen de stroom van de internationale markt in kan gaan en dan zit je met niet alleen een enorme misallocatie maar ook met veel gemiste kansen op andere gebieden die men daarvoor heeft laten liggen.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

"Veel maakt het niet uit want 500k vluchten haalt men in het beste geval pas over 10 jaar."

Reken hier maar niet op, ook al zou ik het zelf graag zo zien uitkomen.

Vandaag op de NOS-site:

"Reisorganisaties Corendon en TUI krijgen sinds gisteravond veel boekingen binnen voor reizen naar Curaçao. Premier Rutte gaf toen een dringend negatief reisadvies voor reizen naar het buitenland tot half januari. Hij zei ook dat het Caraïbische gedeelte van het koninkrijk buiten het advies valt.

"We zagen de boekingen naar Curaçao direct binnenstromen na de persconferentie", zegt een woordvoerder van Corendon tegen persbureau ANP. Ook TUI merkt dat er "meer belangstelling" is ten opzichte van de afgelopen tijd."

De vliegconsument denkt blijkbaar weinig na over klimaateffecten van dergelijke lange vluchten, en het zal ze en zorg zijn dat velen in de herrie zitten, om over corona nog maar te zwijgen. Het egoïsme en de domheid vieren weer hoogtij! Dat gaat straks natuurlijk weer versneld door en voordat je het weet zitten we weer op > 500k vtb’s.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Nee dat gaat niet gebeuren. Het virus gaat namelijk niet weg,een echt effectief vaccin is vrijwel onmogelijk. De antistoffen tegen het virus zijn schadelijk voor de mens,dat is ook waarom het lichaam deze antistoffen zo snel mogelijk opruimt na een besmetting.
Het virus vrij rond laten gaan is niet mogelijk want mensen worden herbesmet.
Er word geen immuniteit opgebouwd in tegendeel,Ook de gezonde en sterke mensen worden langzaam aan steeds meer verzwakt bij elke volgende herbesmetting.
Het is niet voorbij met het virus als het virus de zwakkeren heeft opgeruimd om het maar even heel oneerbiedig te zeggen.

Het internationale reizen bemoeilijkt het onder controle houden van het virus gigantisch.
Dat onder controle houden heeft men in china,een land dat toch niet echt bekend staat veel om het welzijn van haar inwoners te geven,natuurlijk niet voor niks gedaan. Daar weet men hoe schadelijk het is en dat het niet reeel is om het virus vrij rond te laten gaan.
Ook in europa zal men uiteindelijk toe gaan naar een aanpak zoals china,niet alleen vanwege de gezondheids effecten maar ook vanwege de effecten op de rest van de economie die de huidige aanpak heeft.
En dat betekend voor de luchtvaart dat men de komende 10 jaar niet op 500k vluchten gaat komen en misschien wel nooit meer. Ook aan het gesubsidieerd vliegen met minder dan half volle vliegtuigen zit uiteindelijk een grens,de bodem is nog lang niet bereikt.

Misschien heb ik het mis,ik hoop het oprecht want ik heb liever de overlast dan deze epidemie met alle ellende voor heel veel mensen. Maar dit is hoe ik het nu zie.