Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Aantal passagiers van luchthavens verdubbeld in 15 jaar

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1483 
|
 consultancy.nl 
thomas_natuur_01-pp.jpeg

Het aantal passagiers dat de afgelopen 15 jaar is vervoerd vanaf de 5 grootste vlieghavens in Nederland is bijna verdubbeld. Schiphol blijft met afstand de grootse luchthaven, hoewel vooral Eindhoven Airport de afgelopen periode een opmerkelijke opmars heeft gemaakt.

In 2014 hebben de vijf grootste luchthavens van Nederland – Schiphol, Rotterdam The Hague, Eindhoven, Maastricht Aachen en Groningen – 60,9 miljoen mensen vervoerd. Ten opzichte van 2013 is het aantal passagiers met 5% gestegen (58 miljoen). Ook in 2012 en 2013 steeg het aantal vervoerde passagiers, met respectievelijk 3% en 4%. Vanaf het uitbreken van de crisis in 2008 zag het passagiersaantal een dip van twee jaar, voor de passagiersaantallen in 2011 weer boven het niveau van de crisis uitsteeg – door een stijging van 11% dat jaar. Zelfs tijdens deze dip lag het aantal passagiers veel hoger dan voor de millenniumwisseling. In 1997 vervoerden de vijf luchthavens 32,1 miljoen passagiers – ongeveer 53% van het aantal gemeten in 2014. Dit aantal steeg in de tien jaar daarna met een CAGR van 5% per jaar, naar 50,5 miljoen in 2007.

Luchthavens van Nederland
Bij de onderverdeling van het aantal passagiers tussen de verschillende luchthavens blijft Schiphol veruit de grootste, met een aandeel van ongeveer 90%. In 2014 werden er vanaf Schiphol bijna 55 miljoen passagiers vervoerd – 77% meer dan in 1997. Kleinere luchthavens Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport groeiden de afgelopen 17 jaar echter veel harder. Rotterdam The Hague vervoerde in 2014 246% meer passagiers dan in 1997 – 1,6 miljoen tegenover nog geen half miljoen in 1997.

Maar in het bijzonder Eindhoven Airport heeft zijn passagiersaantallen spectaculair weten te verhogen – een stijging van 1.371% in 17 jaar tijd van 0,27 miljoen naar bijna 4 miljoen vorig jaar. Deze groei is voor een groot deel gerealiseerd in de periode 2003 tot 2014 toen de luchthaven ieder jaar groei wist te realiseren. De luchthaven in Eindhoven wist deze groei onder meer te realiseren door het binnenhalen van prijsvechters als Ryanair en door een ruime verdubbeling van het aantal bestemmingen in de afgelopen vijf jaar.

Bij de nummer 4 en 5 grootste luchthavens van Nederland, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport, is het aantal passagiers per jaar de afgelopen 17 jaar relatief stabiel gebleven. Maastricht Aachen blijft meer passagiers vervoeren dan zijn Groningse tegenhanger, maar kent grotere jaarlijkse verschillen.

West-Europa
In West-Europa blijft Heathrow het grootste vliegveld als het op passagiersaantallen aankomt. Met 73,4 miljoen passagiers in 2014 vervoert de Britse luchthaven bijna 10 miljoen meer mensen dan de nummer twee Charles de Gaulle bij Parijs. Daarna is Frankfurt de grootste luchthaven, met 59,6 miljoen passagiers, en Schiphol staat op de vierde plek met 54,9 miljoen in 2014. Zowel Heathrow als Charles de Gaulle zagen hun aantal passagiers vanaf 2009 met 11% groeien, en Frankfurt vergrootte zijn passagiersvervoer met 16%. Schiphol is de afgelopen vijf jaar veel harder gegroeid, namelijk met 26% en als deze trend zich doorzet zal Schiphol in de komende vijf jaar de derde plek in Europa gaan overnemen van zijn Duitse concurrent. Passagiers vervoerd door de grootste luchthavens in West-Europa

Voor passagiers vervoerd door de vijf grote luchthavens in Nederland en passagiers vervoerd door de grootste luchthavens in West-Europa, zie het volledige artikel, met tabellen, via onderstaande link.

Bekijk bericht op "consultancy.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Bij ons te Lande wordt de groei door ene HansAlders gefaciliteerd, zeg maar doorgedrukt. InzZijn laatste advies .te Eindhoven negeerdehij 12 omliggende gemeenten .. DEKamer stelde inmiddels vragen.. Wordt vervolgd Eens zal de WAL HET SCHIP Keren... als dat maar niet dan al te laat is.....

Geplaatst door Anoniem

Grootste deel van de groei vond plaats voor 2000.
Juist van consultants zou je verwachten dat men objectief is en statistiek op de juiste manier gebruikt. Als je dat zou doen dan zou de conclusie zijn dat de luchtvaart een ,op zijn minst tijdelijk, plafond aan het naderen is. De passagiers aantallen zijn in het begin van deze eeuw nauwelijks gegroeid en pas het laatste jaar is er weer sprake van een kleine stijging.
Interessant zou zijn de groei van de luchtvaart te vergelijken met de bevolkings groei en de groei van de economie.

Maar goed,nederland is het rijkste land van Europa dus klagen is eigelijk bijzonder onredelijk.
Toch zou het fijn zijn als me met onze welvaart wat meer welzijn konden kopen.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Anoniem : Ja we hebben het relatief nog steeds goed in ons land, maar aan uw betoog is niets onredelijks ! 1) We kunnen de kranten en de websites niet open slaan of er is weer een geval van Fraude en corruptie.. We hadden de Banken erosie .. de Kwesties VVD Gedeputeerde H in prov.NH en te Limburg ene VVDer van Rey.. De kwesties Rochdale,, Vestia, en die grote zorginstelling met ene loek Hermans, die VVD dame Albayrak , nichtje van de oud Stas. daar ontving van hem een megasalaris .. en ik vergeet er nog een heel stel.

Als we zo doorgaan in Nederland , inclusief de koehandel ,manipulaties in het bananenland dossier Schiphol dan zullen we WEL wegzakken in een diep moeras..