Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Aantal overstappers neemt af

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1674 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 11-04-2019 
KLM_aeroclub_hvs.jpg

Door: Klaas-Jan van Woerkom

SCHIPHOL - Luchthaven Schiphol heeft in maart 5,6 miljoen reizigers verwelkomd. In de passagierscijfers is een daling van 4,6 procent van het aantal passagiers dat Schiphol gebruikt om over te stappen. Het point-to-point verkeer steeg juist met 5 procent.

Hoewel de luchthaven nagenoeg vol zit, zorgt de inzet van grotere vliegtuigen ervoor dat het aantal reiziger met 1,3 procent steeg ten opzichte van maart vorig jaar.

Van de in totaal 5,6 miljoen reizigers namen 3,9 miljoen passagiers een vlucht naar een bestemming binnen Europa. Vooral Londen zag een flinke toename. De overige passagiers vertrokken naar een verre bestemming, waarbij de VS, Canada en de Verenigde Arabische Emiraten het meest in trek waren


Toevoeging redactie vlieghinder.nl:

Het aantal overstappers neemt in maart af met 4,6% en dan is de nieuwe giga Hub Istanbul New Airport, op het meest gunstige scharnierpunt van de vliegwereld, nog niet eens operationeel. Lees hier.
Als dit de trend gaat worden, dan is het snel gedaan met het grootste deel van de overstappers op Schiphol/KLM i.c het begin van het einde van het KLM netwerk, wat zo vaak wordt genoemd als de kip met de gouden eieren, wat vooral moet groeien. Einde van het verdienmodel van KLM. De investering voor meer macht in de verhouding KLM - Air France door onze overheid (een lening, maar feitelijk gemeenschapsgeld) van circa € 744.000.000 in KLM verdwijnt dan als sneeuw voor de zon.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 11-04-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M.

Juich

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Boeing had deze ontwikkeling al voorzien en bouwt daarom geen "jumbo's" meer, maar kleinere toestellen, zoals de Dreamliner, die wel grote afstanden af kunnen leggen. De verwende luchtreiziger wil liever niet meer onderweg overstappen. Airbus zal daar ook snel achter komen, nu hun grootste toestel, de A380, een commerciële flop blijkt te zijn.
Maar als het aandeel van de KLM afneemt, zullen de prijsvechters daar graag op inspringen. Ik zou nog niet te snel juichen, integendeel. Het netwerk van de KLM is immers dienstbaar aan ons bedrijfsleven en met de zoveelste vlucht naar een of ander vakantieressort is onze economie niet gediend.

Geplaatst door wim

@Jaap. Ik dacht aan een gelijktijdig krimp scenario., dan wel dat slots uit het netwerk van KLM, die weer (voor een deel) gebruikt gaan worden door KLM voor point to point vluchten.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Het hele hub-idee met iedere natie een zo groot mogelijk vliegveld is misschien achterhaald. Beter is een optimalisatie mondiaal, met eventueel een goed doordachte spreiding. Dan hoeft men niet van Lissabon naar Nairobi, of van Berlijn naar Rome te vliegen via Amsterdam, want dit gebeurt echt! Je kunt je ook afvragen wat al die overstappers de NL-economie brengen, behalve het kopen van sigaretten en drank.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

De functie van overstappers is het opvullen van netwerkvluchten. Tegelijk veroorzaken ze meer uitstoot bij omreizen en twee keer zoveel vlieghinder als passagiers van en naar NL.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Wim. Wat bedoel je met een krimpscenario en hoe zou dat gestalte moeten krijgen? Voor meer point-to-point vluchten door de KLM moet wel voldoende aanbod van passagiers zijn. Zeker een punt als het gaat om bestemmingen die zakelijk wel, maar toeristisch niet interessant zijn. Zie ook de reactie van Hans Buurma, daar gebruikt de KLM nu (nog?) de overstappers voor.

Geplaatst door wim

@Jaap. Als de ontwikkeling van minder overstappers door steeds meer point to point vluchten en door de nieuwe concurrentie vanuit Turkije/Istanbul New Airport die het leeuwendeel van de overstappers gaat overnemen, dan komt er een moment dat daar waar nu KLM overstappers bestemmingen in het netwerk rendabel maken, dat dan niet meer het geval zal zijn.
Dan wordt Schiphol (grotendeels) een gewoon eindbestemmings vliegveld.
17 miljoen inwoners van Nederland is slechts een kleine markt. Nederland zal dan zelf een point to point bestemming worden. Nederland heeft daar geen 500.000 slots bij nodig. Het zal niet vandaag op morgen gebeuren. Dat bedoel ik met een krimp scenario. Met de aantekening dat vrijkomende slots dan wel uit de markt gehaald moeten worden, zodat het geen pretvluchten kunnen worden

Geplaatst door wim

Toevoeging op bovenstaande. Bedoeld wordt geen pretvluchten en prijsvechters

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Vandaag nog even snel mijn zienswijze voor de luchtvaart ingestuurd. https://www.platformparticipatie.nl/projectenlijst/luchtvaartnota/

Dit schreef ik onder andere:
Ik wil u wijzen op een de ongelijk speelveld voor elektrische vliegtuigen. Elektrische vliegtuigen hebben door
gebruik te maken van batterijen eenzelfde startgewicht als landingsgewicht. Het is
logischerwijs niet toegestaan om in geval van nood de batterijen de lozen voor het bereiken
van een lager landingsgewicht. Voor vliegtuigen op kerosine is het gek genoeg wel toegestaan
om kerosine (giftig voor mens en dier) te lozen. De oorzaak ligt in het feit dat om economische
gewin meer vracht meegenomen wordt bij vliegtuigen op kerosine. Met het zicht op een
duurzame luchtvaart en minder overlast voor bewoners is het van belang dat u zicht inzet
voor een gelijkspeelveld voor elektrische vliegtuigen.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Wim. Inderdaad, als het netwerk niet meer rendabel geëxploiteerd kan worden en de vrijgevallen slots niet meer worden heruitgeven, (mits dat vanwege internationale verdragen kan) krimpt Schiphol tot een luchthaven met uitsluitend rendabele point-to-point bestemmingen. Voordeel is dat onze economie minder van fossiele brandstof afhankelijk zal worden, maar het nadeel is, dat dit wel dat deze transitie het een en ander van onze economie zal gaan vergen. En daarbij denk ik niet zozeer aan de luchtvaartsector zelf, maar aan alle bedrijvigheid in Nederland die van de luchtvaart afhankelijk is. Maar als het HUB and Spoke model zijn langste tijd gehad heeft, zal Nederland daar niet aan ontkomen. Daar zou nu al op geanticipeerd moeten worden. Het rapport De Mainports Voorbij zou weer eens uit de onderste la gehaald moeten worden.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

DE MAINPORTS VOORBIJ !

Er bestaat een enorme behoefte aan herverdeling van gelden voor infrastructuur. Helaas houdt de verkokering van het ooit volgens het mainport model vormgegeven ministerie voor I&W dit tegen. Door niet langer extra terminals (terugloop overstappers is ingezet!) en planning extra Kaag baan als basis te nemen, kan een oplossing in zicht komen?

Grote behoefte bestaat aan extra ondertunneling van de grote rivieren voor spoor en wegverkeer en de "modal shifts" ofwel wijziging van vervoervormen van luchtverkeer naar trein in Europa, van wegverkeer naar openbaar vervoer en van weg (vracht) verkeer naar de binnenscheepvaart.

Bijzonder jammer dat de burgerparticipatie door L.B.B.L. en alle platforms niet toegelaten wordt tot belangrijke projectgroepen voor o.a. de Nationale Omgevingsvisie en de Herindeling luchtruim. Met veel moeite een zeker klankbord bij de verkokerde afdeling luchtvaart lijkt niet voldoende om tot de omschreven noodzakelijke herverdeling en regeling van mobiliteitsgelden te komen?

Geplaatst door anoniem1

5% daling is echt heel erg fors. Misschien waren er ook een paar incidentele oorzaken.
Als dit volledig aan de markt te weiten is en er geen incidentele oorzaken zijn dan is dit het begin van het einde van het netwerk. Een forse daling in tijd waarin sector als geheel groeit.
Het netwerk en business model van klm dat is niet houdbaar maar de grote aandeelhouders staan achter dit model,zijn zelfs aandeelhouder geworden om dit model te kunnen blijven steunen. Veel veranderen zal AFKLM dan ook niet,er is nu helemaal geen druk meer vanuit de markt.

Als staat niet garant had gestaan voor lening klm had klm 3 jaar geleden al aandelen moeten uitgeven tegen koers van 1-2 euro. Maar eerst garant staan voor een lening om bedrijf overeind te houden en vervolgens voor veel geld een belang nemen. Zo is dat niet geleerd by mckinsey wopke.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Zelfs met kunstmatige en gesubsidieerde hypergroei is het huilen met de pet op in de luchtvaartsector.
Bij de eerste beste economische tegenwind zullen de vliegvelden en vliegmaatschappijen zwaar in het rood komen. Het is nu al aan het begonnen, ze vallen bij bosjes om. Maar het is pas het begin.
Helaas voor hen komt er geen tegenwind maar een ware economische superstorm.
De sector zal weggevaagd worden. Helaas zullen onze populaire politici van VVD CDA, Forum en PVV ons zuur verdiende geld meteen aanrukken om de sector nog meer geld toe te stoppen. Het zal tevergeefs zijn, niets is sterker dan de cycli van de markt. KLM is binnen 3 jaar feitelijk bankroet. En dan nog zullen de rechts nationalisten van VVD CDA, Forum en PVV gewoon lekker de Fransen de schuld geven, want Nederland is zooo goed...