Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Aantal nachtvluchten Schiphol van 32.000 naar 25.000. KLM/Transavia levert fors in

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 744 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 26-06-2020 
gh_vliegtuig_030504_1902GNDSC02129.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Het aantal nachtvluchten op Schiphol gaat de komende jaren stapsgewijs omlaag van de huidige 32.000 naar 25.000. Dat is afgesproken bij de steunmaatregelen aan KLM, waar ook de vluchten van Transavia onder vallen.

Een bijdrage leveren aan het milieu en hinderreductie was van meet af aan een voorwaarde bij de steunmaatregelen aan KLM.

Afgesproken is nu dat bij de vaststelling van het Luchthaven Indelingsbesluit (LVB1) later dit jaar, al een eerste stap wordt gezet: van 32.000 naar 29.000. Bij het LVB2 gaat dat dan naar 27.000 en later 25.000.

„Maar een jaartal wordt niet genoemd. Dit is een boterzachte toezegging. In het verleden was al afgesproken dat Schiphol naar 29.000 nachtvluchten zou gaan, alleen is dat nooit nagekomen. Die eerste stap is daarmee een sigaar uit eigen doos”, reageert bewonersvertegenwoordiger Matt Poelmans. „Ons uiteindelijke streven is afschaffing van de nachtvluchten.”

Lees ook hier: Ruim 20 procent minder nachtvluchten is goed nieuws voor Catricum en Uitgeest: ’Dit is een eerste stap. Er moet een totaalverbod komen’

Momenteel zijn alle nachtlandingen al vergeven en die historische rechten kunnen volgens Europese regels niet zomaar worden afgepakt. Maar nu KLM met de rug tegen de muur staat, moet de groep landingsrechten inleveren. Ofwel, de vermindering van de nachtvluchten lijkt volledig voor rekening van KLM en vakantievlieger Transavia te komen. Maar KLM-topman Pieter Elbers ziet dat toch anders. „Over de eerste stap naar 29.000 vluchten zijn afspraken gemaakt. Daar leveren wij onze bijdrage aan. Hoe de stap naar 25.000 nachtvluchten wordt gezet, is aan de overheid”, waarmee hij verwacht dat ook andere luchtvaartmaatschappijen bijdragen.

Netwerk
In een nota over nachtvluchten, die ook net vrijdag werd vrijgegeven, wordt door minister Van Nieuwenhuizen wel gesteld dat dat juist aan het eind van de nacht intercontinentale vluchten van KLM binnenkomen, waarbij ook passagiers overstappen op Europese vluchten. Het gevolg kan zijn dat die Europese vluchten minder gevuld zijn en dus minder rendabel en daarmee mogelijk komen te vervallen.

Ofwel, daarmee zou dan het netwerk afkalven, terwijl het reddingsplan van KLM juist gericht is op behoud van het netwerk. „Daar moeten we een balans in zien te vinden”, houdt Elbers zich op de vlakte. Hij wil ook niet aangeven of daardoor intercontinentale vluchten komen te vervallen of juist vluchten van Transavia. „We gaan nu eerst ons herstructureringsplan opstellen.”

Trein
Overigens verbindt minister Van Nieuwenhuizen aan de verlaging naar 25.000 vluchten nog twee andere voorwaarden: de opening van Lelystad voor vakantievluchten en het vervangen van vluchten naar Brussel en Düsseldorf door de trein. Wat de relatie met Lelystad is, blijft onduidelijk. Die luchthaven kan geen nachtvluchten overnemen, maar kan wel vroege starts van Transavia faciliteren. Het blok op Schiphol vanaf zeven uur zit immers nu al vol.

Wat de trein betreft ziet Elbers alleen kansen voor Brussel. „Zodra die treinverbinding betrouwbaar en snel is, kunnen we daar stoppen met de vluchten. Een eerste vlucht hebben we opgeheven. Over andere bestemmingen zijn geen harde afspraken gemaakt, ook niet over Düsseldorf. Acht uur met de trein naar Berlijn is geen alternatief voor het vliegtuig”, meent Elbers.

De andere duurzame eisen betreffen de uitvoering van het al eerder afgesproken plan voor Duurzame Luchtvaart. Dan gaat het om bijmenging van biokerosine, minder uitstoot per passagier en meewerken aan het jaarlijks terugdringen van het aantal ernstig gehinderden met twee procent per jaar. „Inderdaad geen nieuwe plannen, maar ons eigen plan, waarmee we wereldwijd al voorop liepen. Wat de biobrandstof betreft is nu overeengekomen dat dat 14 procent moet zijn in 2030, maar dan moet die hoeveelheid er wel zijn. De fabriek die in Delfzijl gebouwd wordt, is daarvoor onvoldoende”, geeft de KLM-topman toe.

Verder wil hij zo snel mogelijk de leningen met hoge rentes terugbetalen aan de banken en Nederlandse overheid. „We moeten winst maken om ook weer nieuwe vliegtuigen te kunnen kopen. We blijven inzetten op vlootvernieuwing, dus stillere en zuinigere toestellen.”

Teleurgesteld
De milieugroepen zeggen teleurgesteld te zijn in het steunpakket. „KLM wordt door de overheid in de lucht gehouden en kan grotendeels op de oude voet verder. Zoals meerdere keren per dag naar Brussel vliegen, omwonenden (nog steeds) ’s nachts wakker houden en stikstof, fijnstof en CO2 uitstoten. Zonder dat er belasting wordt betaald over tickets en kerosine. Het kabinet had de keuze voor groen en eerlijk herstel, maar besluit anders”, stellen Greenpeace, Milieudefensie, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland in een gezamenlijke reactie op het kabinetsbesluit.

„Deze miljarden aan belastinggeld hadden gebruikt moeten worden om KLM op het juiste spoor te zetten. Een spoor dat leidt tot minder vluchten en minder uitstoot in lijn met klimaatafspraken. Dat kan met synthetische kerosine en veel minder korte afstandsvluchten naar plaatsen met een snelle treinverbinding als Londen, Parijs, Frankfurt en Brussel. Want alleen dan pakken we de coronacrisis én de klimaatcrisis aan”, stellen de milieugroepen.

Daarbij maken ze echter de fout dat er pas belastinggeld naar KLM gaat, op het moment dat het bedrijf failliet gaat. De overheid staat immers garant voor een lening van 2,4 miljard euro die de banken verstrekken. Daarnaast geeft de overheid een lening van maximaal een miljard. Leningen die moeten worden terugbetaald en ook een forse rente op zit (tot wel 7,75 procent). Verder is KLM al van plan de vluchten naar Brussel te staken en synthetische kerosine zit nog in de laboratoriumfase.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 26-06-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Bio-kerosine en synthetische kerosine gaan niet zorgen voor en verduurzaming. Het is ten eerste onvoldoende en ten tweede kost de productie ook energie. De nieuwe vliegtuigen gaan 30 jaar mee en zijn iets stiller en zuiniger, maar de groei heft het voordeel snel op, dit is dus ook niet de oplossing. Elektriciteit en waterstof zijn ook niet bruikbaar voor grote toestellen en lange vluchten.

Wel wil men wat meer inzetten op het gebruik van de trein. Jammer dat het reizen ermee te lijden heeft van de oncomfortabele mondkapjesplicht (net als in het vliegtuig overigens), waar we voorlopig nog niet vanaf zijn! Lekker toch met 30 graden buitentemperatuur!

“Ofwel, daarmee zou dan het netwerk afkalven, terwijl het reddingsplan van KLM juist gericht is op behoud van het netwerk.” Het netwerk is met 386000 vtb’s voldoende groot, de rest is overbodige luxe. Zet daar op in!

Tenslotte is de kans heel groot dat de luchtvaart ondanks alle maatregelen de tweede golf besmettingen binnenhaalt, want “ze zijn er klaar voor!” Ze heeft dit ook in de eerste golf gedaan en toen had men ook al mondkapjes op! Kunnen we dan ook weer rekenen op onze zorgmedewerkers, die nu massaal aangeven overbelast te zijn geweest, en met applaus en een fooi werden afgescheept? Of moeten we de rekening gaan leggen waar hij hoort, bij de luchtvaart dus?

Mensen laat u toch niet bedotten!

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

"Wat de biobrandstof betreft is nu overeengekomen dat dat 14 procent moet zijn in 2030, maar dan moet die hoeveelheid er wel zijn. de fabriek die in Delfzijl gebouwd wordt, is daarvoor onvoldoende, geeft de KLM-topman toe."
In 2030 is die hoeveelheid biobrandstof er natuurlijk niet, en dan zeggen ze doodleuk wij willen wel maar we kunnen niet. En daar komen ze natuurlijk weer mee weg.