Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Aantal meldingen over vlieghinder blijft stijgen

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 2796 
|
 Omgevingsdienst IJmond 
hvs_heiloo_DSC_2554.jpg

Het aantal meldingen over vliegverkeer vanuit gemeenten in Noord-Kennemerland is wederom gestegen. Deze cijfers komen voort uit de tweede kwartaalrapportage van het gebruiksjaar 2018 van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). De rapportage heeft betrekking op de periode van 1 februari 2018 t/m 30 april 2018.

In vergelijking tot vorig jaar is in een groot aantal postcodegebieden een toename van melders te zien. Heiloo voert wederom de lijst aan, gevolgd door postcodegebieden in Castricum, Assendelft en Uitgeest. Alle gemeenten hebben afgelopen maanden te maken gehad met forse stijgingen van het aantal melders, in vergelijking met vorig jaar. Opmerkelijk is verder de stijging van het aantal melders in Velsen (Santpoort-Noord, Spaarndam en Velserbroek). Naar alle waarschijnlijkheid komt dit doordat tussen 25 maart en 15 april onderhoud aan de Polderbaan plaatsvond, waardoor onder andere de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan intensiever zijn ingezet.

Nachtvluchten


In de gemeenten Bergen, Castricum en Uitgeest verdubbelde het aantal meldingen over nachtelijk vliegverkeer. Voor de gemeente Bergen is het aantal meldingen over nachtvluchten sinds 2016 zelfs gestegen van 64 naar 589 meldingen.

Meer aandacht voor hinderbeleving


Net als in deze kwartaalrapportage, gaf ook de eerste kwartaalrapportage al een stijging van het aantal melders. Voor de acht gemeenten in de regio IJmond-Alkmaar (Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Velsen) een duidelijk signaal om in gesprek te blijven over het terugbrengen van de hinder. De inzet van de gemeenten in de regio IJmond-Alkmaar is om de hinderbeleving een grotere plek in het beleid te geven. Dat beleid is nu alleen gebaseerd op berekeningen van het vliegtuiglawaai.

Sterke groei van het vliegverkeer


Schiphol maakt een sterke groei door, maar zit nu bijna tegen het plafond aan van 500.000 vluchten. Die grens geldt tot 2020. Verdere groei daarna is alleen mogelijk als er sprake is van verdere hinderbeperking en optimale vliegveiligheid. De maatschappelijke discussie daarover zal volgen na de publicatie van de milieueffectrapportage voor het nieuwe gebruik van start- en landingsbanen.

Tweede kwartaalrapportage BAS /rapportages/kwartaalrapporteringen/Polderbaan



Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Verdere groei daarna is alleen mogelijk als er sprake is van verdere hinderbeperking en optimale vliegveiligheid.

Verdere hinderbeperkingwerd in 1995 ook al beloofd bij aanleg van de LEUGENBAAN (polderbaan genoemd om het effect te marginaliseren). De zgn. 'dubbeldoelstelling': een grote leugen. Verdere groei zal ook weer gebaseerd worden op herhaling van deze truc. Stink er niet in mensen!!!

Geplaatst door M uit U

Het valt me ook op dat in het overzicht op de klachtenpagina van BAS het aantal meldingen en melders tussen Utrecht en Gouda lijkt toe te nemen. Zelfs op de Utrechtse Heuvelrug verschijnen al 'bolletjes'. Het wordt steeds erger.

Geplaatst door anoniem1

nieuwe gebruik van start- en landingsbanen.


Ik neem aan dat dit het einde van het preferente vliegen is,om zo de noodzakelijke capaciteit vrij te maken voor verdere groei?

Geplaatst door anoniem1

Burger krijgt slechts marginaal informatie daar waar het de toekomst van de luchtvaart betreft. Ik denk dat men al heel ver is met concrete plannen over hoe de operaties op Schiphol in de richten. Dit kan voor heel veel bewoners een enorm negatief effect opleveren maar over de plannen hoort men niks. Men hoort pas iets als het al te laat is en alles min of meer vast staat.

Als preferent vliegen verdwijnt dan zullen vooral de aalsmeer baan en tot op zekere hoogte ook de buitenveldert baan nog meer gebruikt gaan worden. Dat geeft een enorme extra overlast,van hinder beperking is dan ook totaal geen sprake in dat scenario.
Het gaat doffe ellende worden straks,dat kan je nu al zien aankomen. Sector zal linksom of rechtsom toch haar zin weten door te drukken. Laten we hopen niet met steun van de bewoners vertegenwoordigers.

Geplaatst door David uit Heiloo

Sinds gisteren en vandaag weer veel overlast van landend vliegverkeer terwijl het noord/wester wind is. Erg vreemd omdat LVNL altijd aangeeft dat er bij ZuidWester wind landend vliegverkeer over Heiloo omgeving is. Hoe zit dit?!

Geplaatst door Michiel uit Oegstgeest

Wij liggen al 2 maanden onder die terreur van Schiphol. De winden zijn noordelijk en dus is de Kaagbaan de preferente baan voor onze regio. Maar zelfs bij westelijke winden zijn we niet gespaard. Ik heb al meer dan 35 x achtereen ingevuld in dat stomme formulier op BAS (="laag bij de grond" website voor Schiphol)
De laatste weken zijn wij ook nog eens slachtoffer geworden van "late" vluchten, d.w.z. voor 6.00 uur en na 23.00 uur. Die kerosine krengen vliegen lekker laag over, zodat iedereen, jong en oud, weer ontwaakt uit dromenland.
Op zondag dachten we lekker in Katwijk aan Zee te genieten van het strand en zomerweer. Nee, hoor, de KLM's, Joons, Transavia's, Easyjets, Qatar (!)... waren niet aan te slepen en scheerden over ons hoofd. Elke 2 - 3 minuten bukken en in een kuil duiken als zo'n kerosinebom weer overvloog. Lekker relaxeren?
Dit is onze toekomst als burgers van Nederland. Je leefomgeving volkomen verziekt door een sector die al lang haar doel en grenzen voorbij geschoten is. Het rücksichtlos transporteren van de wereldbevolking over "groei" hubs zoals Schiphol met als doel geld graaierij, status voor het land en het strelen van de ego's van de CEO en politici.

Geplaatst door sara uit amstelveen

Michiel: Totale waanzin dit, is er niet iets wat we doen kunnen?? Ik vluchtte gister mijn huis uit. Amstelveen Bulderbaan. Zuchtend en steunend, kraken ze door de lucht weer de #%$# in onderhoud, W gingen naar het strand bij Bakkum WTF ow ja vergeten daar zijn ze ook! Hoe kan dit? Gister avond 80 dB binnen in mijn slaapkamer! (raam open omdat het zo warm is) Dit is staats terrorisme van 8:30 tot 23:...30 of zo, elke minuut, mijn hoofd explodeert. Maar we zijn klagers.. geen gedupeerden. Tot mijn schrik: dit gaat duren tot 23 juli, ik weet niet waar ik heen moet gaan, Stijgende stinkstaven boven ons hoofd: schadelijke stoffen en ziekmakend geluid. Ik zag ze over Amsterdam heen glijden.... Er kan echt een ongeluk gebeuren met heel veel slachtoffers. Het erge is dat ik er soms op hoop om dat dan pas de oren van ons onsmakelijk kabinet open gaan.

Geplaatst door Pepijn uit Nederhorst den Berg

@sara
Ik denk dat we wel meer kunnen doen, lees mijn reacties op het vorige artikel, Commissie-mer: ‘Meer metingen nodig'.
Sterkte met de komende dagen...

Geplaatst door anoniem1

Misschien is er maar een "oplossing" voor de omwonenden,ervan uitgaande dat de luchtvaart sector geen vinger wil toegeven en dat in het huidige politieke klimaat ook niet hoeft te doen.
Een nieuwe start en landingsbaan zou in theorie in elk geval de overlast kunnen verminderen,mits goed uitgevoerd.
Als men dan ook echt aandacht gaat besteden aan de uitvlieg en aanvlieg routes,en de sector op dat gebied misschien wat water bij de wijn wil doen (10km extra vliegen op een vlucht van 1000 kilometer moet toch kunnen?) dan kan de overlast misschien daadwerkelijk afnemen en niet alleen in de berekeningen.
Sector zal een extra baan zeker steunen,bewoners zijn er begrijpelijk huiverig voor na het debacle van de polderbaan en alle overige debacles maar in theorie zou het kunnen werken denk ik. Als we dan pragmatisch zijn dan lijkt dat een betere oplossing dan het blijven oprekken van de huidige capaciteit wat met enorme extra overlast gepaard gaat en ook de veiligheid niet bevorderd.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Wat een terngzooi weer. Na in maart 3 weken polderbaan dicht voor onderhoud nu spontaan weer 1,5 week extra dicht vanwege een ‘spoed’ reparatie. Hele dag en de nacht herrie van landen en opstijgen. Wat een mismanagement, wat een tuig... maar ondertussen ja wel de mond vol van groei...

Geplaatst door gerard

@anoniem1: bent u niet een beetje naïef? Het verleden is een garantie voor de toekomst. Geef de sector ruimte ne ze nemen het, meer dan dat.
Overlast door vliegverkeer is niet te dimmen met een extra baan. Slalommen langs woonkernen kan niet. Daar waar minder mensen wonen mag je die mensen door daar te concentreren niet overbelasten tot het onmenselijke. Er zijn geen lege plekken in Nederland.

Mindervliegen is de enige echte optie. Dat is een win-win situatie: De Randstad kan weer ademen en de sector kan de race naar de bodem loslaten en eindelijk de winstmarge per verkochte stoel weer wat opkrikken.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

De enorme subsidie opheffen, gewoon een reëele prijs betalen , ook het bedrijfsleven en dan zal het aantal vluchten minimaal halveren. De enige optie.

Geplaatst door anoniem1

Minder vliegen is inderdaad beste oplossing maar dat gaat nooit gebeuren hoe graag we dat ook willen. Van de dingen die wel kunnen gaan gebeuren geeft een extra baan misschien de beste kansen op verbetering van de situatie maar goed ik weet het ook niet. En ik realiseer me heel goed dat de sector een extra baan ziet als mogelijkheid voor meer vluchten,en niet als mogelijkheid voor minder hinder.
Een extra baan heeft absoluut niet mijn voorkeur,ik probeer het pragmatisch te bekijken hoe lastig dat ook is.
De beste mogelijkheden die ook nog eens reeel zijn zijn cda landingen,andere stijg procedure,misschien aanpassing aan sommige uitvlieg routes (bv altijd de nacht uitvlieg route gebruiken die niet een bocht maakt over Amsterdam centrum). Vermindering nachtvluchten,niet netwek verkeer er uit
Dat zijn allemaal reele mogelijkheden om de overlast te beperken zonder dat het vliegverkeer hoeft te krimpen. Deze mogelijkheden worden nu totaal niet gebruikt omdat 1000 extra omzet voor de sector net zoveel waard is als 100.000 mensen die extra gehinderd worden. Dat is naar mijn mening de grootste misstand van de luchtvaart. Het is niet eens de subsidie (die ik ook belachelijk vind maar minder ernstig). Dat men ondanks alle subsidie en steun en het keer op keer zin krijgen aan alders tafel,dat men ondanks dat alles niet bereid is om dingen te doen die de overlast aanmerkelijk zouden kunnen verlagen. Dit is volledig doorgeslagen en is door de jaren heen een cultuur geworden waarin men er naar mijn mening niet eens meer over nadenkt, Het hoeft immers toch niet.

Het richten op "pretvluchten" in het algemeen lijkt mij niet zinvol,zelfs de pretvluchten in de nacht,die daar eigelijk helemaal niet horen te zijn volgens de afspraak en ook nog eens het afgesproken plafond doorbreken,zelfs die vluchten die wil men niet opgeven. Het is denk ik ook geen reele oplossing,om te verwachten dat nederlanders niet of veel minder gaan vliegen zodat er hier meer mensen kunnen overstappen. Het lijkt mij heel lastig om daar brede steun voor te krijgen en ik denk dat deze richting voor de bewoners erg weinig kansen bied.

Geplaatst door M uit U

Ik vrees ook dat 'minder gaan vliegen' geen haalbare optie is. Als ik kijk hoeveel mensen om mij heen zonder problemen het vliegtuig instappen, dan hebben we nog een lange weg te gaan. Ik werk bij een bedrijf waar duurzaamheid een belangrijke rol speelt, maar ik schat zo in dat minstens de helft van mijn 100+ directe collega's minimaal 1x per jaar met het vliegtuig op vakantie gaat. Soms krijg je het gevoel dat degenen die met de auto naar Frankrijk of Duitsland gaan, zich een beetje moeten verdedigen voor hun ouderwetse, weinig hippe manier van vakantie vieren...

En dan heb ik het nog niet eens over kennissen die elk jaar meerdere keren voor vakantie of hobby het vliegtuig nemen, of wekelijks vliegen vanwege hun werk (terwijl er ook alternatieven zijn, maar de werkgever vindt dit kennelijk het makkelijkst en goedkoopst?).

Alleen stevige maatregelen vanuit de overheid kunnen de herrie, CO2-uitstoot en andere ellende beteugelen. Maar aangezien onze overheid al 25 jaar de groei van de luchtvaart als hoofddoel heeft, hoeven we ook daar weinig van te verwachten. Dus geef Schiphol ajb geen extra baan erbij, want die kwakken ze binnen de kortste keren ook vol met extra vluchten.

Geplaatst door anton uit castricum

zo bijzonder dat hier zo vaak het vakantieverkeer als oorzaak van de overlast wordt aangegeven, terwijl 70% van vluchten bestaat uit overstappers, die in Nederland niets te zoeken hebben. Die komen hier om het heilige netwerk in stand te houden. 70% van het aantal vlucht = 70% van het probleem. Netwerk weg = probleem grotendeels weg. Vakantievluchten zijn tenminste nog nuttig voor de inwoners van Nederland .......
Heel veel geklaag over noordelijke winden. Kennelijk niet in het besef dat de overwegend zuidwestelijke winden van de afgelopen 15 jaar zorgt voor enorme overlast in Castricum en omgeving. typisch NIMBY-gedrag.
als je over extra baan begint ben je wel hele simpel. Extra baan = extra capaciteit = extra vliegen. Dat doen ze ook met lelystad en is in het verleden ook gebeurd met de polderbaan.
Enne, je kunt meten tot je een ons weegt, maar zolang de schipollobby in Den Haag niet doorbroken wordt, bereik je daarmee helemaal niets. Kabinetten met de VVD hebben maling aan burgers. Die zitten er niet voor ons (zie o.a. de dividendbelastingsdiscussie).

Geplaatst door anoniem1

Het is ook jammer dat de communicatie tussen bewoners niet goed is,men vind het ook niet belangrijk. De bezwaren en argumenten die ik heb tegen het richten op "pretvluchten" en de alternatieven die ik geef voor een andere richting (meer inzetten op hinder beperkende maatregelen die in het buitenland al lang gemeen goed zijn) heb ik hier al vaak geuit. Ook zijn er bewoners op dit forum die daar duidelijk anders over denken en dat ook regelmatig uitdragen in reacties of artikelen. Maar een reactie op mijn bezwaren en argumenten is er nooit gekomen,is blijkbaar niet nodig. Nu ben ik misschien een raar persoon die je kan negeren,maar de bezwaren die ik heb zijn niet echt heel onlogisch en veel andere mensen zullen daar net zo over denken.

Strategy is belangrijk in het verzet tegen de overlast en hierover zou best meer discussie Mogen zijn.

Geplaatst door Its van der Es uit Baarn

De 500.000 vliegbewegingen grens geldt niet tot 2020 maar tot 2021

Geplaatst door M uit U

Anoniem1: volgens mij wordt er hier regelmatig gesproken over hinderbeperkende maatregelen. Alleen willen Schiphol en de KLM niet meewerken. Die vliegtuigen kunnen de landing zo laat mogelijk inzetten, maar ze beginnen al 30 tot 100km vóór de landingsbaan te dalen. Daarom kan ik op 30km van Schiphol de vliegtuigen bijna aanraken. Ook stoppen met nachtvluchten is een optie waar men niet aan wil. En sneller stijgen tijdens de start willen ze ook niet want dat kost extra brandstof. Er blijft dan toch erg weinig over? En als er al een keer afspraken zijn gemaakt, dan worden die door de luchtvaart niet nagekomen.

Anton: ik denk dat die vakantievluchten wat tastbaarder zijn voor de meeste mensen. Het gaat om de mensen om je heen die bij de koffie-automaat hun verhalen vertellen over een reisjes naar Kreta en Thailand. Ook de opening van Lelystad trekt alle aandacht naar vakantievluchten, terwijl mensen dan vergeten dat de 45.000 vakantievluchten die op Schiphol wegvallen, gewoon worden opgevuld met lijndiensten, al dan niet gericht op overstappers. Als ik mensen vertel dat de KLM zijn vliegtuigen volstopt met reizigers die ze ophalen uit andere landen, waardoor Schiphol vooral een overstappunt is, reageren ze verbaasd.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Reactie van Bas:

18-07-2018 14:32
Geachte heer,

Vanwege een onvoorziene verzakking van een rijbaan (rijbaan V) naar de Polderbaan (18R/36L), is Polderbaan niet beschikbaar voor verkeer, aangezien deze rijbaan wordt gebruikt voor het taxiënde verkeer van en naar de Polderbaan. Een gedeelte van rijbaan inclusief de fundering dienen vervangen te worden. In de bijlage vindt u nadere toelichting op de oorzaak en werkzaamheden.

Vanwege deze herstelwerkzaamheden aan deze rijbaan naar de Polderbaan, is de Polderbaan van afgelopen zaterdagmiddag 14 juli tot en met naar verwachting aanstaande maandag 23 juli niet beschikbaar voor verkeer. Hierdoor worden met name de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan intensiever ingezet. De Zwanenburgbaan is als gevolg van deze werkzaamheden overdag intensief in gebruik als 's nachts.

We beseffen ons, dat bovenstaande uitleg niet uw hinder c.q. nachtrustverstoring wegneemt.

Met vriendelijke groet,

Ben Moerkoert
Met vriendelijke groet,

Bewoners Aanspreekpunt Schiphol

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Na 3 weken ‘preventief’ onderhoud van de Polderbaan, nu 1,5 week acuut onderhoud aan de polderbaan. Dit gaat een hoop mensen wakker houden en hopelijk tevens een keer wakker schudden..

Geplaatst door M uit U

Een normaal bedrijf schroeft zijn productie terug als een van de productielijnen hapert. Schiphol niet. Die gaat de andere productielijnen nóg meer belasten, zodat daar zometeen ook weer extra onderhoud nodig is zeker?

Geplaatst door Wendy van der Horst uit Assendelft

Het wordt hier werkelijk ondragelijk qua polderbaan landingen,om de 30 seconden is het raak,en gaan hier ook recht overheen,ik snap niet dat dit toegestaan is,als je niet gek bent,wordt je dat op een gegeven moment wel''
Het was ook een verademing dat deze baan een reparatie onderging,maar sinds gister is het weer vol gas.

Geplaatst door David uit Heiloo

@wendy welke plaats woon je precies? Ik in Heiloo en hier is het ook om de 30sec raak...

Geplaatst door Wendy van der Horst uit Assendelft

Assendelft

Geplaatst door anton uit castricum

M uit U,
Dat netwerk is wel wat de meeste problemen veroorzaakt. Volproppen van banen, weigeren van alle hinderbeperkende maatregelen (1 vliegtuig per uur minder proppen = afwijzen maatregelen). Het netwerk is en blijft ons grootste probleem. En inderdaad, Lelystad in gebruik nemen is gewoon een capaciteitsuitbreiding. Gek dat niemand het daar over heeft ..........

Peter,
Als de Polderbaan geen onderhoud heeft, en dat is vrijwel altijd, hebben andere mensen (dan jij)heel veel overlast (80 stuks per nacht over mijn huis, elke nacht weer ....). Je doet net alsof er alleen een probleem is, als de Polderbaan niet gebruikt wordt. De Polderbaan geeft enorme overlast, 24 uur per dag, bij tienduizenden mensen. Dus nu jij een beetje last hebt is er niet meer overlast dan anders, alleen tijdelijk op een ander plekje ......

Geplaatst door Wendy van der Horst uit Assendelft

Het enige wat ik zeg is dat het zwaar irritant is,en niet alleen nu,en ik ben mij zeer bewust dat het een algemeen probleem is,en niet alleen voor mijzelf +,dat als ze landen op deze route ,ze wel heel erg laag over komen,vooral de de 747's.
Dus ga nou niet suggereren dat ik nu alleen jank omdat deze baan toevallig in onderhoudt is,come on''

Geplaatst door sara uit amstelveen

Ik denk dat we solidair moeten zijn met elkaar. Sterkte! Ik hoop dat we onze leefruimte terug krijgen.

Geplaatst door Wendy van der Horst uit Assendelft

Dat zou heel fijn zijn''

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee


Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Sorry beste mensen ik vergeet te vermelden in het vorige stukje dat mijn woonplaats alleen overlast heeft van de Polder en Zwanenburgbaan. Dus uw ervaringen omtrent de andere banen kunnen/zijn veel erger zijn. Mijn excuses.