Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Aantal klachten over luchtverkeer verdubbeld (Rt/Gv)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 795 
|
 ad.nl 
tb_vliegtuig_Transavia_PH_XRX.jpg

Door Sandra Don & Leon van Heel

Het aantal klachten over vliegverkeer in de Rotterdamse regio is in een jaar tijd verdubbeld. Dat blijkt uit overzichten van milieudienst DCMR. Die verklaart de toename met de commotie rond de uitbreidingsplannen van Rotterdam The Hague Airport, maar de lucht boven de Rijnmond is het afgelopen jaar ook echt voller geworden.

Het gaat onder meer om vliegtuigen van en naar Schiphol, die tegenwoordig over de Rijnmond komen. Het verbod dat voor het 'Amsterdamse verkeer' gold om door het Rotterdamse luchtruim te gaan is in 2014 opgeheven, juist omdat het luchtruim rond Amsterdam Airport drukker wordt.

Het afgelopen jaar is 13.824 keer bij de DCMR Milieudienst Rijnmond geklaagd over lawaai van vliegverkeer. In 2015 gebeurde dat 7.392 maal. De milieudienst schrijft die toename vooral toe aan de uitbreidingsplannen van Rotterdam The Hague Airport, waardoor meer aandacht is voor de luchthaven en bewoners sneller aan de bel trekken.

Niet alle meldingen komen op het conto van Rotterdam The Hague Airport
DCMR


Politiehelikopter
Maar, voegt de DCMR toe, het betreft ook meldingen over vluchten van de politiehelikopter, fotovluchten, vliegtuig- en helikopterbewegingen bij evenementen, reclamevluchten en overvliegend verkeer van en naar Schiphol.

,,Het aantal meldingen over Rotterdam The Hague Airport is veruit het grootst, maar niet alle meldingen komen dus op het conto van dit vliegveld'', laat woordvoerster Pascale van Knippenberg weten. Bewoners wijzen nadrukkelijk op de Amsterdamse uitwijkvluchten.

Hoe de verdeling van de klachten precies is, zegt de DCMR niet te kunnen aangeven. De dienst doet hier momenteel nader onderzoek naar en verwacht op z'n vroegst eind deze maand met conclusies te komen.

De DCMR zegt niet te kunnen optreden tegen vliegtuigoverlast van de Amsterdamse vliegtuigen.

Het is de Luchtverkeersleiding die bepaalt welke routes de vliegtuigen nemen. Om veiligheidsredenen mogen zij die altijd verleggen. Volgens het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), een stichting die voor Amsterdam Airport klachten inventariseert, kan hoogstens een handvol Schiphol-vluchten verantwoordelijk zijn voor klachten in de Rijnmond.

Vliegverkeer voor de Kaagbaan gaat soms door de Rotterdamse regio, zegt Sandro Broeke. ,,En heel af en toe ook vliegtuigen van de Polderbaan.''

,,Het ergste is het gedonder'', vinden Richard Abbenhuis en Bé Bosman uit Schiebroek. Lees hierhet hele interview.

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De meeste mensen zullen vliegtuig-herrie niet prettig vinden, maar ondergaan het.
Een groep mensen ergert zich er daadwerkelijk over en ´klaagt´ er ook over.
Is vliegtuig-herrie (en helaas ook de vervuiling die de toestellen uitbraken over woongebieden) iets dat er maar bij hoort?
Een continue gebulder, gegier van motoren en een deken van vervuiling kun je toch niet in de top van woongenot plaatsen?

Mijn inziens gaat het in Nederland enkel om een elite groep (Schiphol-groep en de deelnemende regering) die denken dat de luchtvaartsector enkel goud brengt.
Dat daar duizenden mensen letterlijk dag en nacht door in de exorbitante herrie en vervuiling zitten, daar hebben zij lak aan.

En het gaat maar door, geen enkel sorry of wat dan ook vanuit de sector.
Nooit een verontschuldiging over de herrie en vervuiling en, niet onbelangrijk, de veiligheid die toch zeker ook in het gedrang komt door de exorbitante uitbreidingen.
Ik vind het regelrechte staatsterreur tegen de burgers!
Dat de sector dit kan doen, komt enkel omdat de Staat der Nederlanden zo ongelofelijk hypocriet is.
Dat de Staat der Nederlanden aan belangenverstrengeling doet vanwege deelname in de Schiphol-groep dient te worden verboden.
Dan kan de sector (Schiphol-groep) als gewoon bedrijf worden aangepakt.
Dit zal het leefklimaat in Nederland voor vele duizenden mensen enorm kunnen verbeteren.

De Staat der Nederlanden en de Schiphol-groep schenden artikel 21 van de Nederlandse grondwet.
De Staat der Nederlanden maakt zich schuldig aan staatsterreur tegen haar burgers en doet aan belangenverstrengeling.

Zij die het inmiddels zo ver hebben laten komen, dienen strafrechtelijk te worden vervolgd wegens terreur in de vorm van lichamelijke / geestelijke kwelling.