Aantal gehinderden Schiphol véél hoger dan berekend (door Schiphol)
Twee miljoen mensen wonen er in het gebied rond Schiphol dat zwaarder wordt belast met vlieglawaai dan volgens de Wereldgezondheidorganisatie (WHO) door de beugel kan. Schiphol wil ons doen geloven dat het ‘maar’ gaat om 1,3 miljoen mensen.
Dit blijkt uit het nieuwste rapport (zie hier) van de wetenschappers Wouter van Dongen en Ferdinand Harmsen, aangesloten bij de Stichting Oegstgeest Zonder Vlieghinder. Zij berekenen een minimum van 1,5 miljoen gehinderden, maar hebben indicaties voor de genoemde 2 miljoen mensen – onder meer via de GGD van Kennemerland.
Betalen met gezondheid
“Al deze bewoners betalen met een verhoogd gezondheidsrisico mee aan de exploitatie van Schiphol. Dat gebeurt vaak onbewust, omdat veel bewoners niet eens weten serieuze risico’s te lopen op hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk en stress”, aldus het rapport.
“Ook lopen kinderen een lees- en taalachterstand op. De risico’s gelden voor alle bewoners, dus niet alleen voor hen die de hinder als zodanig ervaren.”
De twee komen tot deze schokkende conclusies nadat zij de door Schiphol berekende geluidscontouren hebben vergeleken met metingen door het onafhankelijke Sensornet (hier). Dit bedrijf wordt door veel gemeenten ingezet als onafhankelijke tegenhanger van het slecht functionerende Nomos-meetnet van Schiphol (hier).
Alle berekeningen lager dan de metingen
“Op 20 van de 21 onderzochte meetpunten liggen de gemeten waarden structureel boven de berekende geluidsniveaus. De berekeningen gaan uit van vliegprofielen die in de praktijk nauwelijks voorkomen.”
Eerder vandaag schreef ook luchtvaartexpert Leon Adegeest al een Twitter-draadje over deze profielen waarin hij aantoonde dat er veel lager wordt gevlogen dan door Schiphol wordt berekend (zie hier).
“In 2018 werd opnieuw veel lager gevlogen voor landingen op Schiphol, ook op grote afstand van het vliegveld. Dit geeft onnodig veel overlast voor omwonenden en is al vaak aangekaart. Maar het gaat toch gewoon door”, aldus de mensen van de stichting.
Hoger aanvliegen zou het pieklawaai aanzienlijk kunnen verminderen. In Groot-Brittannië wordt al langer laag gevlogen rond London Heathrow, naar verluidt omdat door lager te vliegen de spreiding van het geluid kleiner is en daardoor het aantal gehinderde omwonenden volgens de rekenmodellen kleiner wordt. Voor burgers recht onder de aanvliegroute betekent het echter een exponentiële toename van de vliegherrie.
Hoger en minder vliegen
“Er worden dus veel meer mensen dan gedacht aan onverantwoorde gezondheidsrisico’s blootgesteld door Schiphol. Directe actie is geboden: én hoger aanvliegen én minder vluchten. Stillere vliegtuigen blijken geen soelaas te bieden. Die ontwikkeling gaat veel te traag.”
Lees ook hier:‘Werkelijke vlieghoogte niet in berekeningen’
De onderzoekers benaderen dat zij alleen de risico’s van de blootstelling aan overmatig geluid hebben opgenomen in hun rapport. “Dat neemt niet weg dat de luchtvaart ook nog andere schadelijke gevolgen heeft zoals via ultrafijnstof. Dat onderstreept slechts onze conclusie van minder vliegen.”
KLM wil nóg lager gaan vliegen
Het advies van hoger vliegen staat haaks op het plan van KLM om volgend jaar volgens een nieuwe procedure nóg lager te gaan vliegen. Dat blijkt uit een tweet van HBAK die foto’s toont van het voornemen.
Het luchtvaartbedrijf in Franse handen hoopt jaarlijks één tot anderhalf miljoen euro brandstof te besparen, ten koste van een nog grotere overlast voor omwonenden.
Download hier het complete rapport (pdf) vanaf vlieghinder-oegstgeest.nl.
Opmerking redactie vlieghinder.nl. In het originele, bovenstaande artikel, staan nog een aantal Twitter berichten en plaatjes.Te zien via onderstaande link naar het originele Schipholwatch artikel...
.
Geplaatst door Bob uit Uitgeest