Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Aantal gehinderden door Schiphol met bijna de helft toegenomen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 492 
|
 Haarlems Dagblad 
dit is een image bestand Aantal gehinderden door Schiphol met bijna de helft toegenomen

Het aantal bewoners dat ernstig hinder heeft van Schiphol, is veel sterker toegenomen dan eerder werd gedacht. Tussen 2010 en 2016 steeg dat aantal met 38 procent.


Tot die conclusie komt het Planbureau voor de Leefomgeving in de vierde monitor Infrastructuur en Ruimte die donderdag werd gepubliceerd. De bewonersdelegatie in het Schipholoverleg noemt de cijfers schokkend.

Een van de deelonderzoeken van het Planbureau gaat over de geluidhinder van Schiphol. Dan draait het uiteraard om de vliegtuigen die van en naar de luchthaven gaan. In alle wetgeving en de Milieu Effect Rapportage die momenteel wordt afgerond, wordt altijd uitgegaan van de situatie in 2004 (opening Polderbaan). Toen werden de gebieden vastgesteld rond de vijf start- en landingsbanen waar de meeste overlast is.

Uit de berekeningen blijkt nu dat het aantal gehinderden na 2004 eerst toenam, maar door de economische crisis weer daalde omdat er minder werd gevlogen. Sinds 2010 is het aantal gehinderden met 38 procent toegenomen tot 137.977, ondanks alle inspanningen om andere routes te vliegen en stillere vliegtuigen in te zetten.

Nieuwbouw



Eigenlijk is de overlast volgens het Planbureau nog groter, omdat de woningen die vanaf 2005 zijn gebouwd, nu niet worden meegeteld. Dat is indertijd zo afgesproken om te voorkomen dat de groei van de luchtvaart zou worden belemmerd door de woningbouw. Maar wanneer die nieuwe bewoners, de zogeheten spookgehinderden, wel worden meegenomen, dan is het aantal ernstig gehinderden sindsdien met 48 procent gestegen tot 155.959. Overigens gaat geluidsoverlast van vliegtuigen verder dan een lijn op de kaart: ook buiten het officiële gebied zijn ernstig gehinderden.

Daarnaast wordt altijd gekeken naar het aantal mensen dat door vliegtuigen wordt gestoord in de slaap. Hun aantal steeg tot 2006, maar daalde door de crisis. Sinds 2010 is het aantal slaapgestoorden weer aan het stijgen tot 19.732, maar ligt het nog onder het niveau van 2004. Mogelijk komt dat omdat in de nacht meer glijvluchten worden gemaakt bij landingen en dat in principe alleen de Polderbaan en Kaagbaan in de nacht worden ingezet. Verder is in de sloopzones het aantal woningen afgenomen van 121 tot 15 in 2016. Buiten deze zone is het aantal woningen de laatste jaren wel licht gegroeid.

Schokkend



De bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol ziet in de cijfers haar eigen gelijk bewaarheid worden. Volgens de bewoners en uit cijfers van het klachtenbureau BAS blijkt dat er juist steeds meer klachten over Schiphol komen. „Anders dan Schiphol steeds beweert is er dus helemaal geen sprake van afname van de hinder, maar een toename met bijna vijftig procent. Ook wanneer de nieuwe bewoners niet meetellen, is de stijging nog bijna dertig procent. Deze schokkende cijfers gaan een grote rol spelen bij de komende discussie over de groeimogelijkheden van Schiphol na 2020”, stellen de bewoners.

Die discussie gaat losbarsten zodra de Milieu Effect Rapportage eindelijk gereed is. Een jaar geleden kwam Schiphol al voorbarig naar buiten met de voorlopige cijfers. Daarbij werd de situatie tussen 2015 en 2020 vergeleken. Volgens Schiphol zou het aantal ernstig gehinderden juist 29 procent onder de norm zitten. Ofwel, na 2020 zou de luchthaven weer kunnen groeien. Of dat nog steeds klopt, zal later dit jaar blijken uit de opnieuw doorgerekende cijfers.

Download het gehele artikel 'Aantal gehinderden door Schiphol met bijna de helft toegenomen'
Bekijk bericht op "Haarlems Dagblad"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter Ganzevles

Er zou m.i. aandacht moeten komen voor de overlast van al het vliegverkeer, dus ook voor het vliegverkeer dat alleen maar over Nederland vliegt. Hier in het buitengebied van Vorden zijn er dagelijks perioden met continu het geluid van vliegtuigen. De lucht staat op heldere dagen vol strepen in alle richtingen. Ok, het geluid is veel minder hard dan op lagere hoogtes (hier 6500 meter en meer). In de stad zou je het nauwelijks horen boven de andere geluiden uit. Ik kan u echter verzekeren dat als je in een stil gebied woont het veel harder klinkt dan je zou verwachten, en dat als je onafgebroken het geluid hoort wat nog het meest lijkt op naderend onweer het plezier van het buiten wonen toch behoorlijk wordt vergald. Bovendien vraag ik me af wat voor vervuiling het overvliegen van (iedere dag) meer dan 400 vliegtuigen met zich mee brengt.

Geplaatst door M uit U

Dat is ook de reden dat ik niet goed durf te verhuizen naar een rustiger plek. Hier in de stad vliegen ze op een hoogte tussen de 850 en 2000 meter en dat veroorzaakt heel veel geluid, van gegier en gebulder tot - zoals afgelopen weekend - een bijna continu onweer. Ik heb gekeken naar rustiger plekjes, maar zelfs in de Achterhoek en Twente hoor je altijd wel ergens gerommel van een vliegtuig. En met het naderend onheil van Lelystad gaan nog veel meer relatief rustige plekken naar de knoppen...... Ik heb echt geen idee waar ik nog kan wonen...... Noorwegen?

Geplaatst door Anoniem

LS, ik ben van de zomer verhuist en leef nu in twee landen, om aan de herrie en vervuiling te kunnen ontsnappen. De overheid nut Nederland en de mensen helemaal uit. Ik kan jullie zeggen, ik wist niet dat het nog bestond. Wonen in de warmte, lekker aan zee. En nul vliegtuigstrepen in de lucht zover ik kan kijken. Je hele lijf ontspant direct. Je slaapt beter. Het is een verademing. Zo voelde het in mijn jeugd in Nederland. Het bestaat echt, alleen niet meer in Nederland.

Geplaatst door Anoniem1

Wel mooi dat nu ook officieel duidelijk is dat de hinder is toegenomen. Van groei kan dan ook geen sprake zijn,wel krimp naar 470k om aan de al gemaakte afspraken te kunnen voldoen.
Binnenkort onderzoek,alle bewoners Mogen mening geven over groei Schiphol en andere luchtvaar isues. Overheid gaat proberen draagvlak te creeeren voor nog meer overlast van Schiphol en dat terwijl het al boven de afgesproken limits zit.
Uitkopen is geen optie,het helpt maar een heel klein aantal mensen die dan bijvoorbeeld met hun bedrijf direct onder de baan zitten. Voor het overgrote deel van de bewoners levert het uitkopen niks op. Integendeel,het risico bestaat dat Schiphol met het uitkopen denkt van al het gezeur en eventuele beperkingen af te zijn wat de overlast nog verder kan doen toenemen.

Geplaatst door Annelie

Constant brult, zuigt en giert het om mijn huis. Ik zit met alle ramen potdicht om mezelf te beschermen. Maar het dreunt gewoon keihard door. Ik ben diep bedroefd en heel erg ongelukkig. Stress is erg hoog. Het huis gaat in de verkoop en dat is dan de tweede keer in 3 jaar tijd dat we verhuizen, vluchten wegens de vliegtuigen. Waarheen weet ik niet.
Dat het in de nederlandse natuur op de Veluwe en in de Achterhoek ook verpest raakt is echt monsterlijk, de afgang van de samenleving. Het strakke botox-gezicht van mevrouw Cora van Nieuwenhuizen roert zich niet...

Geplaatst door M uit U

Al 2x verhuisd in 3 jaar tijd vanwege de vliegtuigherrie? Dat scenario ben ik ook zo bang voor: ik wil verhuizen, onder andere vanwege de vliegtuigen, maar vrees dat de herrie op de een of andere manier ook een nieuwe woonplek zal bereiken. Gewijzigde vliegroutes, nieuwe vliegvelden, je kunt nergens van op aan, en dan kun je wéér vluchten........ Kijk alleen al welke regio's binnenkort door Lelystad van herrie worden voorzien: Salland, de Veluwe, de Achterhoek, de Betuwe, West-Friesland, Zuidwest-Friesland.......... Er blijft verdomd weinig over..............