Aangifte tegen MAA om economische misdrijven
Door Deborah Parren & Jean van Hoof
Tegen Maastricht Aachen Airport (MAA) is aangifte van economische misdrijven gedaan door de Alliantie PleinAIR Maastricht, een samenwerkingsverband van tegenstanders van het vliegveld in Beek. Daarin zijn vijftien milieugroepen en omwonenden vertegenwoordigd.
De organisatie valt erover dat MAA volgens haar niet de benodigde natuurvergunning heeft voor de uitstoot van stikstof. Dat valt onder een economisch delict, aldus de alliantie. De aangifte is gedaan bij het Openbaar Ministerie in Amsterdam.
Wet natuurbescherming
MAA zou dagelijks de Wet natuurbescherming overtreden volgens Alliantie PleinAIR Maastricht. Daarom zou er sprake zijn van een illegale situatie. Het samenwerkingsverband maakt zich net als andere organisaties zorgen over de gevolgen van de luchthaven voor de leefbaarheid, de natuur en het milieu in de omgeving.
Vergunning
Het ministerie voor natuur en stikstof moet nog een nieuwe natuurvergunning afgeven voor MAA en een aantal andere regionale vliegvelden. De huidige situatie wordt gedoogd in verband met verworven rechten, aldus het ministerie. Volgens de alliantie worden door de activiteiten op en vanaf het vliegveld dagelijks grote hoeveelheden stikstof uitgestoten in de buurt van beschermde Natura 2000-gebieden. Het gaat dan om het Bunder- en Elslooërbos. Die liggen op minder dan 800 meter van het vliegveld.Bovendien wil het kabinet de stikstofuitstoot in 2030 verlaagd hebben.
Handhaven
Eerder was er al door Mobilisation for the Environment (MOB) een zaak aangespannen tegen MAA om handhavend op te treden omdat het vliegveld nog niet over een natuurvergunning beschikt voor de uitstoot van stikstof. Het vliegveld heeft wel een aanvraag voor een natuurvergunning ingediend.
Verder heeft MOB een handhavingsverzoek ingediend omdat er geen stikstofvergunning zou zijn aangevraagd voor de baanrenovatie, die binnenkort van start gaat.
Lees ook downloadMilieuorganisatie in beroep tegen weigering handhaving MAA
Vermeend illegaal baanverbruik
Daarnaast loopt er een beroep lopen bij de Raad van State omdat MAA geen geldige exploitatievergunning zou hebben op basis van een luchthavenbesluit. Ook is nog het wachten op een uitspraak van de Raad van State in een juridische procedure wegens vermeend illegaal baangebruik als gevolg van het verlengen van de start- en landingsbaan van 2500 naar 2750 meter.
Bepaald vliegtuigtype
Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben omwonenden een verzoek ingediend om een bepaald vliegtuigtype niet meer toe te laten op MAA, omdat dit het grootste deel van ongelukken met vallende dakpannen zou veroorzaken.
Op 16 december neemt het Limburgs Parlement een definitief besluit over de toekomst van MAA. Daarbij speelt ook de natuurvergunning en stikstof rol. Begin juni stemde een meerderheid voor het open houden van MAA onder een aantal strikte voorwaarden. Over een paar weken moet ze besluiten of daaraan is voldaan.