Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Zware kritiek op LVNL na bijna botsing Schiphol (update)

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1362 
|
 Haarlems Dagblad 
Zware kritiek op LVNL na bijna botsing Schiphol (update)

SCHIPHOL - De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft zware kritiek op de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De luchtverkeersleiders wijken te vaak af van de geldende procedures. Zo botsten door een fout in 2007 bijna twee toestellen bij Schiphol op elkaar.

Dat blijkt uit een nu pas gepubliceerd rapport van de onderzoeksraad. Op 6 december 2007 landde een Airbus van Air France met aan boord 104 personen vanuit het noorden op de Zwanenburgbaan. Tegelijkertijd steeg een Boeing van de KLM met 195 passagiers en bemanningsleden vanaf de Kaagbaan op. Normaal gesproken is dat geen probleem, ware het niet dat het Air France toestel vanwege de harde zijwind op het laatste moment een doorstart maakte. Het toestel klom weer en botste bijna op een KLM-toestel dat net was opgestegen vanaf de Kaagbaan. De piloten noch de luchtverkeersleiding zagen deze botsing aankomen, maar het botsingswaarschuwingssysteem sloeg op het laatste moment alarm in beide cockpits. Slechts zes seconden later schoot het Air France-toestel op slechts 460 meter onder die van de KLM door.

Het incident is volgens de onderzoekers ontstaan omdat de luchtverkeersleiders zich niet aan de eigen procedures hebben gehouden. Juist omdat er altijd met een doorstart van een toestel rekening moet worden gehouden, mag een toestel vanaf de Kaagbaan pas opstijgen wanneer het vliegtuig van de Zwanenburgbaan is geland. De onderzoeksraad wijst er op dat wel vaker van de eigen regels wordt afgeweken om een bepaalde capaciteit te halen of om piloten ter wille te zijn die op een andere baan willen landen (tussen de starts op de Kaagbaan werd daar ook enkele keren snel geland). De onderzoeksraad maakt zich daar zorgen over.

De LVNL laat weten dat inmiddels maatregelen zijn getroffen. Zo worden interne voorschriften onderzocht op onduidelijkheden en indien nodig aangepast (van welke regels mag een luchtverkeersleider wel of niet afwijken). Ook worden voorvallen sneller en efficiënter geanalyseerd en worden indien nodig maatregelen ingevoerd.

documenten:


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Gelukkig is het bovengenoemde incident goed afgelopen. Maar wat wordt er nog meer verzwegen? Boven Uitgeest zie je soms ook de meest enge dingen. Toestellen die moeten uitwijken bijvoorbeeld, omdat ze anders mogelijk op elkaar zouden kunnen klappen. Diverse keren gezien dat een toestel komende uit het noorden moest uitwijken vanwege een toestel komende uit het westen. Of deze: een extra grote bocht moeten maken, omdat ze anders in elkaars stream komen te zitten.
Nog een: helicoppters die overvliegen en een uitwijkmanouvre moeten maken omdat er 'plotsklaps' een lijntoestel komt aanvliegen. Ook met kleine pleziervliegtuigen gebeurd dit....... Over veiligheid gesproken. Schiphol besef eens een keer dat het Nederlandse luchtruim veel en veel te vol is! Als het een keer misgaat, zal het wel weer zo gaan als met de Bijlmer.
Er kan niet eens een sorry vanaf!

Geplaatst door L.R Aalegezeiz uit Spaarndam

"De onderzoeksraad wijst er op dat wel vaker van de eigen regels wordt afgeweken om een bepaalde capaciteit te halen"

Wat een onbeschrijfelijk smerig tuig; spelen met mensenlevens ten bate van wat centjes.

Willens en wetens.

De verantwoordelijken dienen direct uit hun functie te worden genomen en te worden vervolgd.

Geplaatst door Gerard uit NULL

Zo kan je het ook zien. Niet eens een gekke gedachte. Maar helaas moet er in NL eerst echt iets ernstigs gebeuren voordat de soep echt zo heet wordt gegegeten. En dan moet er nog wel een onafhankelijke rechter gevonden worden. We glijden af, lijkt het...

Geplaatst door L.R Aalegezeiz uit Spaarndam

Als je het rapport induikt

http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/2007112_KLM_AFR.pdf

word je langzaamaan nog misselijker:

"Hoewel het de IVW bekend was dat de oorzaak bij het niet volgen van de voorschriften
lag, werd de door LVNL voorgestelde wijziging in de AIP toch overgenomen. De Raad plaatst dan ook een kanttekening bij het door de IVW uitgevoerde beoordelingsproces."

Lekker, zo'n IVW!
Brrrr....

Geplaatst door Gerard uit NULL

idd. We glijden af, lijkt het...