Zwanenburgers: ’Doe meer op Polderbaan’
door Frans van den Berg (NHD)
HOOFDDORP - De Polderbaan moet vaker worden gebruikt voor starts en landingen en de Zwanenburgerbaan moet zo min mogelijk worden opengesteld. Met name in de spitsuren valt het op dat de Polderbaan onvoldoende wordt gebruikt. Dat vinden inwoners van Zwanenburg.
De Zwanenburgers stelden dit maandagavond tijdens een bijeenkomst met deskundigen en Hans Alders, van het naar hem vernoemde akkoord over de beperkte groei van de luchtvaart de komende jaren. Eerder is Alders in Uitgeest langs geweest om het zogeheten Alderstafel-akkoord toe te lichten voor inwoners van IJmond-Noord. Daar waren de geluiden juist tegengesteld: mensen wilden dat de Polderbaan minder zou worden gebruikt, want het vliegverkeer hindert bewoners van met name Castricum en Uitgeest. Als er straks meer startend verkeer vanaf de Polderbaan vliegt, komt er ook meer overlast in Heemskerk en Beverwijk.
Sneltreinvaart
In het raadhuis van Hoofddorp werd in sneltreinvaart het akkoord toegelicht en konden vragen worden gesteld.
De vragen spitsten zich vooral toe op het baangebruik. ,,Hoe kan het dat in de spitsuren het ene na het andere vliegtuig over Halfweg en Zwanenburg komt, terwijl op de Polderbaan nauwelijks activiteiten zijn te bespeuren’’, vroegen enkele bewoners zich af. Volgens de luchtverkeersleiding heeft dat te maken met de herkomst van de toestellen. Vliegtuigen uit het oosten komen op de Zwanenburgbaan en die uit het westen op de Polderbaan.
,,Maar je moet de Polderbaan juist zoveel mogelijk gebruiken en de Zwanenburgbaan het minste. Dan laat je bepaalde toestellen uit het oosten toch met een grote boog ook op de Polderbaan komen’’, stelden de bewoners voor.
Castricum
Maar volgens de luchtverkeersleiding kon dat vanwege veiligheid niet. De bewoners hoonden dat weg.
En heeft iemand nog aan Boesingheliede, Lijnden en ´t Kabel gedacht? Kees van Ojik die namens bewonersverenigingen aan de Alderstafel heeft meegepraat, moest bekennen dat de belangen van die kleine gemeenschappen ondergeschikt zijn gemaakt aan die van grotere woonkernen. ,,Uitgangspunt is dat we zoveel mogelijk mensen willen ontzien’’, benadrukte Van Ojik. ,,In het nieuwe systeem weegt het belang van Zwanenburg zwaarder dan dat van Castricum, omdat de overlast in Zwanenburg veel groter is dan in Castricum. We moeten ook af van het systeem dat we een baan sluiten omdat de geluidslimiet daar vol is, waarna we dan maar de Buitenveldertbaan openstellen en half Amstelveen en Amsterdam in de herrie zit. In dat opzicht zijn de Polderbaan en de Kaagbaan de banen waar de minste mensen worden gehinderd.’’
Geplaatst door Gerard uit NULL