Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Zwanenburgbaan vijftien avonden en nachten in gebruik

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 693 
|
 www.schiphol.nl 
Zwanenburgbaan vijftien avonden en nachten in gebruik

Vanwege werkzaamheden is de Polderbaan vanaf maandag 19 september gedurende vijftien avonden en nachten niet beschikbaar voor vliegverkeer. In plaats daarvan zal de Zwanenburgbaan worden ingezet, uitsluitend voor landend verkeer vanuit het noorden.
De werkzaamheden vinden plaats aan het traject van de noordelijke taxibaan tussen de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Er wordt van maandag tot en met vrijdag gewerkt van 19.00 uur tot circa 05.00 uur de volgende ochtend. Vanaf circa 05.00 uur zal de Polderbaan weer worden ingezet.

Er wordt alleen gewerkt als de weersomstandigheden dit toestaan. Wanneer er geen werkzaamheden kunnen plaatsvinden, zal de Polderbaan gebruikt worden.
De data en tijdstippen van deze werkzaamheden zijn in overleg met de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS) vastgesteld.

Noordelijke taxibaan

Vanaf 19 september wordt de noordelijke taxibaan aangesloten op de taxiroute naar de Polderbaan. In het voorjaar van 2004 is Amsterdam Airport Schiphol begonnen met de aanleg van deze taxibaan. Deze loopt vanaf Schiphol-Centrum om de noordelijke kop van de Zwanenburgbaan naar de Polderbaan. Via deze taxibaan kunnen taxiënde vliegtuigen de Polderbaan bereiken zonder startend of landend verkeer te verstoren dat gebruik maakt van de Zwanenburgbaan in zuidelijke richting. De aanleg van de noordelijke taxibaan zal dit najaar worden voltooid.

Actuele informatie

Vanaf 19 september wordt op Schiphol dagelijks in de loop van de middag besloten of de werkzaamheden die avond en nacht doorgaan en de Zwanenburgbaan gebruikt moet worden. Dagelijks zal aan het eind van de middag op www.lvnl.nl en www.crosinfo.nl worden gepubliceerd of de Zwanenburgbaan die avond en nacht wordt ingezet voor landingen vanuit noordelijke richting. Op AT5 TXT pagina 188 is 24 uur per dag het actuele baangebruik te zien. Bewoners kunnen tijdens kantooruren met vragen over het baangebruik terecht bij het CROS Informatie- en Klachtenbureau op telefoonnummer 020-6015555.


Zie ook Trouw van augustus 2003 (!): Meer groei Schiphol door extra taxibaan


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Vos

Moet je wel snel zijn met klachten indienen,
want de huidige termijn is idioot kort!

Laag vliegen, extra gas geven,
landingsgestel te vroeg uit (boven Castricum
bijvoorbeeld) en met de flappen 'spelen' en
onnodig scherpe bochten maken zou niet mogen
'verjaren' !!!!!
Dus: altijd fout! Dit zou bij wet moeten
worden geregeld en de piloot zou net als
een automobilist een vette prent moeten
krijgen! (en ja, ik ben ook een
automobilist).

Het zal hoop ik, s'nachts enige tijd wat
rustiger worden (15 nachten lekker rustig?)
Niet meer wakker worden van
vliegtuiggebulder...............heerlijk!
Wel weer vervelend voor de mensen in Zwanen-
-burg en omstreken!

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Wat een frappante aansluiting in combinatie met het gekrakeel over ‘versneld divergeren’:

Het parallel starten op de Polderbaan en de Zwanenburgbaan geeft nog steeds grote problemen voor LVNL, vanwege het risico dat kisten naar elkaar toewaaien.

Tengevolge van dit veiligheidsprobleem worden dorpen als Spaarndam, Lijnden en Boesingheliede geteisterd door laag overkomende 747’s. CROS reageert daarop met de opmerking dat veiligheid boven alles gaat, en wie kan daar wat op tegen hebben?

De aanleg van deze taxibaan doet je echter wel fronsen met bovenstaande in het achterhoofd. Kennelijk is het wel mogelijk om aan het eind (!) van de Zwanenburgbaan een oversteekplaats te maken voor vliegtuigen die naar de Polderbaan moeten. Die kisten zwenken dan rechtsaf en beginnen hun start. Dat is ruim voorbij (!) aan het eind van de Zwanenburgbaan.

Gezagvoerders die ik gesproken heb snappen helemaal niets van dat zogenaamde veiligheidsrisico. Leken zoals ik ook niet. En toch krijgt de LVNL het bij de politiek voor elkaar dat er rechtstreeks over woonkernen wordt gevlogen.


Geplaatst door Vos

De LVLN moet worden opgeheven, zij heeft een
te grote politieke invloed.
Zij dient te worden vervangen door een
normaal onafhankelijk bedrijf.
Dit bedrijf dient zich enkel en alleen in te
zetten voor het vliegen en wel op zo'n
danige wijze dat de burgers geen nadelige
gevolgen ondervinden.

Utopia? Blijkbaar wel in Nederand !!!!

Geplaatst door Vos

Wellicht moet het 'bedrijf' Schiphol eens
flink onder de loep worden genomen (lees het
artikel: meer groei door extra taxibaan).
Wat hebben wij hier: een eeuwig slapend
kabinet, of een ongelovelijk doortrapte
zelfs duivels-achtige organisatie genaamd
'de Schiphol Group' ????
Dit betekend dat de huidige constructie van
Schiphol cq. de regering zichzelf continu
aan het belazeren is.
Hiervan zijn de omwonenden de dupe !!!!
Welke politieke partij durft nu eens een
keer deze patstelling te doorbreken en die
naar een normale situatie om te buigen ???
Dit kan en mag zo niet langer !!!!!!!!!!!!