Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Zwanenburg alsnog uitgeleverd aan Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 591 
|
 Milieudefensie 
Zwanenburg alsnog uitgeleverd aan Schiphol

Persbericht

Milieu- en bewonersorganisaties verbijsterd over NLR-rapport

Amsterdam, 20 augustus 2003—- Milieu- en bewonersorganisaties zijn verbijsterd over het gemak waarmee de NLR en staatssecretaris Schultz versoepeling voorstellen van nog maar net vastgestelde wettelijke geluidsnormen voor Zwanenburg en omgeving. De geluidsnormen mogen niet ondergeschikt worden aan de ongebreidelde expansiedrift van Schiphol. Beperking van de overlast heeft nu de hoogste prioriteit, boven het zo snel mogelijk afhandelen van het vliegverkeer. De huidige praktijk is omgekeerd.

Als het kabinet vrijdag besluit het voorstel van de Nationale Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium NLR te volgen, dan worden de bewoners van Zwanenburg maar ook de inwoners van Amsterdam-west en Zaandam overgeleverd aan de expansiedrift van de luchthaven. Schiphol blijft dan weliswaar binnen het wettelijk criterium van maximaal 10.000 ernstig gehinderde woningen, maar zal meer lawaaioverlast gaan geven in de regio die net daarbuiten ligt. Over het lot van de honderdduizenden “gewoon”-gehinderden wordt niet gerept.

De dubbele agenda van Schiphol met de Zwanenburgbaan blijkt steeds duidelijker. De luchthaven heeft op handige wijze extra taxibanen weten aan te leggen. De luchthaven trekt zich niets aan van haar omgeving en wil – ondanks eerdere beloften – de Zwanenburg en de Polderbaan volop gaan gebruiken. En dat terwijl het huidige controlesysteem voor vliegtuiglawaai niet voldoet. Vliegtuigen kunnen letterlijk tussen de handhavingspunten doorvliegen waardoor het gebruik van de Zwaneburgbaan niet goed te controleren valt. Om Schiphol aan de wet te kunnen houden zijn er daarom meer handhavingspunten nodig, ten noorden en ten zuiden van de Zwanenburgbaan.

Alternatieven om het bestaande vliegverkeer binnen de afgesproken grenzen af te handelen, zonder de wet op te rekken, heeft de NLR niet onderzocht. Zo zou de Polderbaan, waar relatief minder mensen mee te maken hebben, gebruikt kunnen worden voor de grote, lawaaiïge vliegtuigen. Daardoor blijft Zwanenburg met tienduizenden inwonenden gespaard. Ook de mogelijkheid om boven zee hoogte te winnen, zou moeten worden onderzocht. Deze methode wordt al jarenlang met succes toegepast op Narita, het vliegveld van Tokyo.

Zonder degelijk onderzoek door onafhankelijke deskundigen worden de regels uit de nog geen jaar oude wet aangepast Schiphol past een oude truc toe. Eerst worden beloftes gedaan om een startbaan aangelegd te krijgen of een wet aan te laten passen. Vervolgens gaat de luchthaven haar eigen weg en trekt zich niets aan van beloften aan omwonenden. Als het kabinet deze weg toch zal inzetten, moet de Tweede Kamer ingrijpen. Het vertrouwen in de overheid is te vaak geschaad. Schiphol moet leren dat ook zij zich aan de regels in dit land hoort


Reacties op dit bericht