Platform Vlieghinder Kennemerland
 

’Zonder ingrijpen Brussel stort deel luchtvaart in’

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 1247 
|
 www.dft.nl 
’Zonder ingrijpen Brussel stort deel luchtvaart in’

door RONALD VEERMAN
AMSTERDAM -  Een belangrijk deel van de Europese luchtvaartsector staat op instorten indien Brussel en de EU-lidstaten niet snel ingrijpen en de in grote moeilijkheden verkerende maatschappijen en luchthavens te hulp schieten.

„De politiek kan niet blijven toekijken hoe maandelijks duizenden banen verdwijnen”, aldus topman Schulte van de associatie van Europese luchtvaartmaatschappijen (AEA).

Deze maand werd bekend dat in de Europese luchtvaartsector al meer dan 100.000 banen zijn gesneuveld als gevolg van de crisis, die alleen al dit jaar voor liefst 100 miljoen minder passagiers op de Europese routes zorgt.

„Terwijl de economie langzaam uit het dal klimt, is in de luchtvaart nog absoluut geen sprake van een verbetering. Ten opzichte van het al dramatische 2008 blijven we ook dit jaar in de min”, aldus Schulte, die vooral wijst op de dramatische prijsval van vliegtickets.

„Op dit moment is sprake van een daling van liefst 15%. De fundamenten van de Europese luchtvaartsector beginnen nu echt af te brokkelen. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen gaan failliet of kunnen niet zelfstandig verder”, aldus de AEA-topman.

Door de crisis gingen kleine maatschappijen als Sky Europe en Sterling op de fles, kon Alitalia ternauwernood worden gered en werden de bungelende maatschappijen Brussels Airlines en Austrian door Lufthansa opgeslokt. SAS lijkt niet zelfstandig verder te kunnen en vorige week besloten Iberia en British Airways te fuseren omdat ze het individueel op langere termijn niet zouden redden.

Daarnaast schrappen maatschappijen de komende maanden wederom op grote schaal in hun bestemmingen en aantal vluchten, door honderden toestellen werkeloos in de hangar te plaatsen.

In Azië, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten pikt de sector langzaam de draad weer op, maar in Europa staan alle seinen nog altijd op rood. Schulte wil daarom zo snel mogelijk een Brusselse luchtvaarttop waar politici en de branche met elkaar om de tafel gaan om te kijken hoe de maatschappijen zo snel mogelijk weer rendabel kunnen gaan draaien.

„Ook in de Verenigde Staten is dat al gebeurd en slaat men de handen ineen. De oprichting van een speciaal gezamenlijk comité maakt een omslag ten goede”, aldus de AEA, die niet om geld vraagt maar wel om betere marktvoorwaarden.

„In Europa gebeurt tot nu toe helemaal niets. Men kijkt toe terwijl de luchtvaartmaatschappijen voor een uiterst gure winter staan”, waarschuwt Schulte. „Ze zijn dit jaar allemaal diep in het rood gedoken en staan er stuk voor stuk slecht voor. Het komend halfjaar dreigen internationaal echt keiharde klappen.”

Bekijk bericht op "www.dft.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door jan Griese uit Amstelveen

Ach en wee geroep. Nergens het woord milieu gelezen. Al jaren is de luchtvaartsector een gesubsidieerde ! In de negentiger jaren groeiden de bomen tot in de hemel. Voor een appel en een ei de wereld rond.....Wanneer wordt in nederland het roer omgegooid met meer Innovatie? Al die PR praat met megalomane concepten..

Met een afgeslankte luchtvaartsector kan het ook best. Schiphol leefde al jaren boven haar stand.

Geplaatst door cns uit deltametropool

Tegenwoordig treft men elkaar bij de "Hermitage". Als stewardessen uitgedoste hostesses doen hun best een "reis-sfeer" op te roepen voor de in vliegtuigstoelen(!) gezeten hoogwaardigheidsbekleders.
De minister-projectmanagers Cramer en Eurlings van de tot veredeld projectbureau omgetoverde departementen voor mobiliteit en ruimtelijke ordening laten zich bijpraten door Koolhaas, globaal architect. Voor o.a. z'n vrinden job Cohen, duco Stadig en maarten Van de Poelgeest bepleit deze een "wetenschappelijke instelling" die het nog resterend lokaal en regionaal bestuur verder zal helpen marginaliseren!

Het lijkt wel een film, maar helaas is het bittere werkelijkheid.... (bron: ANP)

Dat is de "kliek" waar het inmiddels om draait, zoals dag in dag uit op hun merkwaardige website www.metropoolregioamsterdam.nl wordt uitgedragen...............

P.S.: Er resteren nog 12 dagen om te reageren op de "Provinciale structuurvisie".
Een mooie kans voor de niet-Alders platforms om op de balangrijke punten ""klimaatbestendigheid" en "duurzaam ruimtegebruik (luchtruim!!)" commentaar te leveren. Ook is DE PROVINCIALE LUCHTVAARTNOTA BEPAALD ACHTERHAALD!









Geplaatst door Ton uit NULL

Ik heb hier jaren naar uitgekeken. Voor mij is het positief en halleluja. Het is prima als veel vliegtuigen eens in de hangars staan.
Misschien komt uiteindelijk óók die gekkigheid ten einde om voor € 50,- naar Spanje of waar dan ook naartoe te vliegen in Europa. En dat dan wél zonder belasting op tickets en kerosine. Daar mogen de niet-vliegers mede voor opdraaien.
Absoluut een oneerlijke concurrentie met de trein. Jammer en rot voor de medewerkers die mogelijk ontslagen worden, maar waarschijnlijk voor hen en voor iedereen een zegen. Wereldwijd. Prima voor milieu en welzijn als die enorm vervuilende en belastende vliegerij op een zacht pitje komt te staan. En voor de medewerkers kan een hoogwaardige arbeidsplek gevonden worden in vervangend werk met een milieuvriendelijke opwekking van energie met zon en wind op dat enorme terrein van Schiphol en op andere Europese vliegvelden.
Hoera. Het zal eens tijd worden, want onze ruiten en vensterbanken zien er door alle uitgestoten vuiligheid niet uit, maar natuurlijk óók onze longen niet.
Tel uit je winst met die vlieggekte.

Geplaatst door cns uit deltametropool

Nog een nagekomen bericht over het feestje in de Hermitage:
Volgens een journalist van Trouw heeft Koolhaas, globaal archtect, daar gepleit voor een vliegveld in zee!
Op de website van de Metropolistenkliek is dat niet terug te vinden en de reden laat zich raden:
Zowel bij de gemeente Amsterdam als bij het provinciaal bestuur - dat in deze gekte meegesleept dreigt te worden - doemen enorme tekorten op. Honderden miljoenen al bestaand tekort en torenhoge verplichtingen stapelen zich op.
Hoe hoog de nieuw in te voeren provinciale belasting gaat uitvallen weet nog niemand, maar dat voor het vliegveld in zee intussen de middelen ontbreken moge duidelijk zijn.

En dus doet de Metropoolregio A'dam daar maar het zwijgen toe.............