’Zonder groei Schiphol geen kans op afstoten’
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM, dinsdag
De Amsterdamse VVD-raadsleden Hans van Straaten en Bora Isik zien niets in het privatiseren van Schiphol als er geen duidelijkheid komt over de groeimogelijkheden van de luchthaven.
Het op korte termijn verkopen van de overheidsaandelen is zinloos omdat de koper niet weet wat hij voor zijn geld krijgt, voorspellen de twee liberalen in een discussiestuk over Schiphol. De tegenstanders van privatisering krijgen door dit standpunt steun uit onverwachte hoek.
Mager
Op de laatste dag voor het zomerreces besloot de Tweede Kamer tot het verkopen van 49 procent van de aandelen in de NV Luchthaven Schiphol. Een poging van de oppositie om de beslissing uit te stellen, kreeg onvoldoende steun van de rest van de Kamer. Ook het mogelijk ontbreken van de medewerking van de gemeente Amsterdam (eigenaar van 22% van de aandelen) aan de uitvoering van het besluit bracht de politici niet op andere gedachten. Een linkse meerderheid in de gemeenteraad van de hoofdstad wil zeggenschap houden over de luchthaven.
„Het besluit om de luchthaven deels te privatiseren is uiteindelijk, na jaren van discussies, helaas erg mager uitgevallen”, vinden Isik en Van Straaten. „Een volledige privatisering was veel beter geweest. In het geval van grote ondernemingen, zeker wanneer er veel concurrentie is, is het namelijk onterecht en onnodig wanneer de overheid op de stoel van ondernemer gaat zitten.”
Het tijdstip bevalt het VVD-duo in ieder geval niet. „Momenteel kan Schiphol namelijk onvoldoende groeien. De landingsbanen kunnen jaarlijks zo’n 600.000 tot 700.000 bewegingen verwerken, maar daarmee zouden de normen zwaar worden overschreden.
De grens die bij 450.000 vliegbewegingen ligt, wordt vermoedelijk al in 2008 bereikt. Een verdere groei van Schiphol is dan onmogelijk.” Beleggers zouden daardoor geen interesse hebben in de aandelen en de privatisering zou uitdraaien op een flop.
De VVD-raadsleden willen „zeer snel en in ieder geval ver voor 2008” duidelijkheid over de oplossingen die Schiphol in de toekomst wel de mogelijkheden geven te groeien. „Al eerder aangedragen opties als het slopen van een groot deel van de woningen waar sprake is van de ergste overlast, het bouwen van een luchthaven in de zee en het verleggen van een deel van de activiteiten naar Lelystad, moeten daarbij zeer serieus worden bekeken.”
Lachwekkend
Alleen wanneer daar voldoende duidelijkheid over bestaat heeft het zin om de luchthaven daadwerkelijk te privatiseren. „Tot die tijd zou dat zelfs lachwekkend zijn. Geen enkele persoon en geen enkel bedrijf zal ook maar een cent willen steken in een onderneming die ellicht in de toekomst niet meer kan groeien. De aanleiding voor de privatisering, namelijk het verbeteren van de mogelijkheden om kapitaal aan te trekken, is ook uitsluitend aan de orde als een verdere groei van de luchthaven mogelijk wordt gemaakt.”
Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen
Jan Griese Secr PLRS